Bra liveljud?

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Walka skrev:
TDHP skrev:Har också varit på båda sidor många gånger och ofta haft problem med basljudet, men vill bandet (eller jag om jag står på scen) att det ska låta på det sätt som bandet krävet så är det så det är. Tänk om en ljudtekniker skulle plocka Lemmys bas direkt från inputen och köra ut ett jättefint, kristallklart ljud med mycket botten i PA´t? Sparken!!! :wink:

Men sen beror ju så klart mycket på vilket sammanhang det rör sig om.
Det handlar ju om att vara bra på sitt jobb. Och veta vilka verktyg man skall använda till vad.
Exakt! Jag menade väl egentligen mest att då jag kranar PA så gör jag i allmänhet som bandet säger, även om jag tycker det låter "fel". Tycker DOM det låter som det ska så har jag lyckats. Sen att JAG gärna lämnar över till teknikern att få så bra totalljud ur PA´t som möjligt är en annan sak, jag har många gånger hört inspelningar eller videoinspelningar med oss när jag vet att jag har envisats med att basen ska låta på ett visst sätt, eller som oftast haft åt h-e för starkt på scenen där jag efteråt har insett att jag har sabbat ljudbilden mer än att få fram "mitt" basljud. Är teknikern på någotsånär samma planet idealmässigt så lämnar jag gärna över utljudet till honom!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Walka
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Walka »

Tyvärr kan jag inte annat än att hålla med er. Jag skäms ofta för mina kollegor. De stora flertalet är inte så bra som de vill ge sken av. De som ÄR bra har för mycket jobb för att köra alla dussingig som man för det mesta är på. Framför allt är det ingen som vill betala för vad en riktig PA-tekniker kostar. Man lägger stålarna på att hyra in PA och sen tar man in Leif från hembygdsföreningen för att krana. Och så blir det pannkaka.

Johannes. Det är lugnt, jag hajjar att det inte är mot mig personligen och no harm done. :) Jag drogs nog med av den något...hmm...bitska tonen som tråden haft i övrigt. No pun intended.
Vad gäller Mesa så är det i det särklass bästa jag hört vad gäller direktut. Fick hem min busterbass 200 för några veckor sedan och har redan spelat in en hel del med bara den och min REDDI-box. Låter hur bra som helst. Och 400+ lär ju inte vara något undantag. Jävligt nice rigg du har för övrigt!
Medlemspresentation

Sandberg C JPM, dynacord eminent, Octabass, Dreambuzz, BassBlogger, Bassballs, Crybaby, SansAmp, LMB3
Skriv svar