Patchkablar och vanliga kablar?

Prata om effekter och pedaler
Skriv svar
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++

Patchkablar och vanliga kablar?

Inlägg av FreCKo »

Det här har säkert avhandlats tidigare, men jag måste handla riktigt sjyssta patchkablar! Jag har nu en stämapparat och en dist, men ska försöka utöka bordet med en kompressor, en flanger och en wah också, och möjligtvis en Noise Suppressor. Det blir alltså lite pedaler, och dom gamla vanliga "15cm"-kablarna kan vara både för långa och för korta, så jag kommer kanske behöva kapa till själv.

Jag har kikat på Planet Waves paket där man kan bestämma längden själv, hur är det här? Finns det något "bättre" i patchkabelväg?

Jag behöver dessutom köpa nya kablar. Då dom lite tunnare kablarna avlider rätt hårt efter tre månader med mig så vill jag ha lite tjockare kablar, men jag vill ändå inte lägga mer än 400-500kr/kabel, och då gärna 6m-kablar... Jag har kikat lite på Fenders "Gold" och "Platinum"-kablar för bas som ligger mellan 300 och 500kr när det är 6m, är det någon som har testat dom här?
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
newheartshadow
VIP medlem

Inlägg av newheartshadow »

kolla in simpleconnector på jam, billigare "georgeL-variant" som funkar helt okej. lödfri.
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack

Användarvisningsbild
b_luthman
Medlem+

Inlägg av b_luthman »

vad gäller vanliga kablar så använder jag VLC, kostar en hungrin på börsen för typ 7 meter, funkar kalas. eftersom jag inte gillar saker som sticker ut från instrumentet så löder jag på en vinklad tele i änden jag pluggar i basen. har aldrig krånglat för mig.

patchkablar jag inte så mkt erfarenhet av, men det finns ju pluggar som i princip är två telepluggar som sitter ihop.
spelar i:
www.myspace.com/jaganata

Ibanez SR1000EFB |Ibanez SRX 595
Hartke VXL | Ibanez PD7 | Crest Vs 900 | 210 +115
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++

Inlägg av Ale »

Har fastnat helt för Planet Waves Circuit breaker, fantastiskt välljudande och extremt kvalitativa. Smidigt att man bara lossar en skruv, klipper, sätter tillbaks om dom förmodan skulle glappa (aldrig hänt mig och har kört på dem i flera år)
Ville testa en vinklad kontakt, då var det bara att skruva av och sätta in i nya kontakten.
Fender
Ampeg
Nova Craft
Användarvisningsbild
Tjoffe
Medlem+

Inlägg av Tjoffe »

Jag kör med Planet Waves och Fender.. Fender goldkabeln är riktigt bra och känns i det närmaste oförstörbar. Köpte en till en början men investerade i en till. Man tycker att det är lite mycket när en kabel kostar över tre hundra men det är värt pengarna.

I pedalbordet har jag planet waves och EBS tele/tele kabellösa variant. Har provat George L men tyckte inte alls om dem.
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++

Inlägg av FreCKo »

Planet Waves tycker jag är "okej". Varken mer eller mindre, har haft två såna som pajat så jag känner att jag gärna inte lägger 300 spänn på deras kablar eftersom dom bara går sönder... Får testa dom där Fender Gold/Platinumgrejerna helt enkelt!
The Superjams
DIST!!!
jannej
Medlem+

Inlägg av jannej »

George-L kontakter och kablar med "snäll" Loctite är jag jätte nöjd med.
Användarvisningsbild
MorfarRidSmek
Medlem

Inlägg av MorfarRidSmek »

Jag kör på Cordial, både patch och till basen..
billiga på thomann..finns i massa olika varianter och färger :D
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++

Inlägg av FreCKo »

newheartshadow skrev:kolla in simpleconnector på jam, billigare "georgeL-variant" som funkar helt okej. lödfri.
Ska testa det där! :D
The Superjams
DIST!!!
Användarvisningsbild
wyzzard
Medlem

Inlägg av wyzzard »

Lustigt det här med kablar... Jag har en gammal sunk tele-tele till basen och vanligt billigt skit mellan pedalerna, visserligen fast monterat på ett pedalbord, men ingen av dem har någonsin strulat :D (tar i trä.....)

Men om jag skulle ta mig i kragen och uppgradera skulle jag antagligen köpa mickkabel av bra kvalitet på lösmeter, några Neutrikkontakter och ha en liten seans med lödkolven.
Användarvisningsbild
posedin
Medlem+

Inlägg av posedin »

FreCKo skrev:Planet Waves tycker jag är "okej". Varken mer eller mindre, har haft två såna som pajat så jag känner att jag gärna inte lägger 300 spänn på deras kablar eftersom dom bara går sönder... Får testa dom där Fender Gold/Platinumgrejerna helt enkelt!
shit vilken otur du måste ha haft.. Hur har de pajjat som? Jag har kört på mina planet waves i snart 4 år dvs runt 600-700 gig och de funkar klockrent.. och jag är ganska våldsam i min framfart på scenen.. dock så tvättar jag bort all grogg och öl som kommer på dem då och då..
Fender Jazz Bass 1964, Yamaha TRB 1005, Ibanez Roadstar, Ampeg V4B,
Skriv svar