Jag vet ju hur en kompressor funkar i princip. och jag har använd lättare kompressorer som typ ebs multicomp osv. men jag blir lite förbryllad över min dbx kompressor. då den har plus värden och minus os.v
Så kan någon som kan dbx160 eller kompressorer överlag bara säga till mig hur jag ska ställa in den ifall jag vill ha lite mjukare komprimering
och lite hårdare, och borde jag använda over-easy knappen eller ej?
Något måste ju ha koll!
vill inte ha en lång förklaring, bara typ ange med klockslag ungefär vart threshold och Ratio borde stå för lätt komprimering respektive hård komprimering.
Tröskelvärdet är väl om jag fattat det rätt där du vill att kompressorn ska börja jobba.
Ratio är väl hur hårt den ska trycka ihop/komprimera signalen.
mjuk komprimering ratio mindre än 4:1, hård högre än 4:1, det är väl lite hur man uppfattar hård resp mjuk, men så skulle jag definiera det.
sedan ställer du ett tröskelvärde där den reducerar 2-4 dB för mjuk kompression samt valfritt mycket mer för hårdare, allt enligt tycke och smak.
Overeasy misstänker jag är hur hård/mjuk tröskeln är, tror att när den är aktiverad får du en kompression som börjar ta tidigare och som tar mjukare och är mindre hörbar, är den inte aktiverad får den troligtvis mer karaktär och blir lite aggressivare.
Mitt yrke till trots har jag inte jobbat så mycket med just 160XT, för många digitalbord, men det är vad jag skulle gissa på. Hoppas det hjälpte lite!