Qtron+ vs. 3Leaf Audio Groove Regulator

Prata om effekter och pedaler
Skriv svar

Qtron+ eller 3Leaf Audio Groove Regulator?

Behåll Qtron+
5
63%
Köp 3Leaf Audio Groove Regulator
3
38%

Antal röster: 8

gäst

Qtron+ vs. 3Leaf Audio Groove Regulator

Inlägg av gäst »

Dagens I-landsproblem...

Har en Electro Harmonix Qtron+ (den äldre versionen) och är jättenöjd med den. Men så hittade jag en 3Leaf Audio Groove Regulator på vendolin, som jag tyckte verkade mycket trevlig. Båda låter bra (möjligen att Qtron'en är lite mer "BWAOP!"). Men 3Leaf-pedalen är lite mindre än Qtron'en och den drivs med 9V om det nu skulle räknas som en fördel... Qtron'en kräver 24V, men jag har en eliminator till den, så det är ju lugnt egentligen.

Ska till Göteborg i på fredag till söndag och har möjlighet att träffa säljaren och köpa hans 3Leaf Audio Groove Regulator.

Har lite svårt att bestämma mig... vad tycker ni? Ska jag sälja Qtron'en och köpa 3Leaf Audio Groove Regulator? Känns lite dumt att fråga om en sån sak (borde man kanske avgöra själv liksom), men med kort varsel och beslutsångest, så frågar jag ändå.

Nypris på Qtron+ är 1600kr (exkl frakt) från thomann. Man kan få en tusenlapp för den om man säljer?
Nypris på 3Leaf Audio Groove Regulator är 199$ från USA. Jag får den för 1200kr av säljaren.

Här kommer demo... samma kille som gjort båda klippen.

EHX Qtron+
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=2_XMDheZ37A[/youtube]

3Leaf Audio Groove Regulator
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=OG6TWIqrpRc [/youtube]

Bild
Bild
gäst

Re: Qtron+ vs. 3Leaf Audio Groove Regulator

Inlägg av gäst »

BUMP
Användarvisningsbild
rokker
Medlem+

Inlägg av rokker »

Jag har fick precis hem en 3Leaf Audio Groove Regulator men har bara hunnit testa den som hastigast. Har aldrig testat nån Qtron så jag ska antagligen inte skriva nått här men jag gör det ändå :)

Jag gillade Groove Regulatorn direkt, massor av användbara ljud och inte så mycket annat, upplever den som ganska snäll i filtren men utan att bli tam och tråkig. Svårt att förklara. Användbar och musikalisk effekt helt enkelt, inget tjafs.

EDIT: Du kan ju alltid byte tillbaka, känns som om det fortfarande är enklare att få tag i en Qtron än en Groove Regulator.
gäst

Inlägg av gäst »

rokker skrev:Jag har fick precis hem en 3Leaf Audio Groove Regulator men har bara hunnit testa den som hastigast. Har aldrig testat nån Qtron så jag ska antagligen inte skriva nått här men jag gör det ändå :)

Jag gillade Groove Regulatorn direkt, massor av användbara ljud och inte så mycket annat, upplever den som ganska snäll i filtren men utan att bli tam och tråkig. Svårt att förklara. Användbar och musikalisk effekt helt enkelt, inget tjafs.

EDIT: Du kan ju alltid byte tillbaka, känns som om det fortfarande är enklare att få tag i en Qtron än en Groove Regulator.
Okej, tack.
rokker skrev:Jag gillade Groove Regulatorn direkt, massor av användbara ljud och inte så mycket annat, upplever den som ganska snäll i filtren men utan att bli tam och tråkig. Svårt att förklara. Användbar och musikalisk effekt helt enkelt, inget tjafs.
Det var bra beskrivet hur jag upplevde den i videon!

Hmm... :hmm:
Användarvisningsbild
rokker
Medlem+

Inlägg av rokker »

rumpeldunken skrev: Hmm... :hmm:
Köp den om du har pengarna, du får ju antagligen ut 1200 för den om du vill skicka den vidare direkt igen. Fast det kanske var pengarna som var anledningen till denna tråd =)
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem

Inlägg av groovyjr »

Den där låter intressant, var inne på att köpa en MuTron från staterna men denna skulle nog kunna funka också. Säg till om du inte ska ha den för då klipper jag nog den.
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
gäst

Inlägg av gäst »

groovyjr skrev:Den där låter intressant, var inne på att köpa en MuTron från staterna men denna skulle nog kunna funka också. Säg till om du inte ska ha den för då klipper jag nog den.
Mailade förut och sa att det lutar åt att jag köper den. Ska ringa honom på fredag och se om vi kan mötas upp i Göteborg. Annars hör jag av mig till dig via PM på söndag kväll eller måndag! Och om jag köper den, men känner att jag gillar Qtron'en bättre, så har du första tjing.
gäst

Inlägg av gäst »

rokker skrev:
rumpeldunken skrev: Hmm... :hmm:
Köp den om du har pengarna, du får ju antagligen ut 1200 för den om du vill skicka den vidare direkt igen. Fast det kanske var pengarna som var anledningen till denna tråd =)
Hehe, jag har pengarna... tänkte att man får kanske en tusenlapp för Qtronen om man säljer den, så då är det bara 200kr extra liksom.
Användarvisningsbild
rokker
Medlem+

Inlägg av rokker »

rumpeldunken skrev:Hehe, jag har pengarna... tänkte att man får kanske en tusenlapp för Qtronen om man säljer den, så då är det bara 200kr extra liksom.
:tummenupp:
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

Typiskt att groovyjr hann före mig - jag hade också lätt kunnat köpa Groove Regulatorn av dig om du köper och sedan inte gillar den... ;)

Men ja, köp! Det låter som om du inte behöver sälja Q-Tronen direkt, så då kan du ju testa båda och jämföra, innan du bestämmer dig för att eventuellt sälja någon av dem. Och vad jag hört - vilket stärkts av vad som nämnts i tråden redan - så är Groove Regulatorn snällare- och mer sansad än Q-Tronen. Det kan både vara en för- och en nackdel. Och, som sagt, Electro Harmonix-pedaler kan man enkelt köpa i närmaste butik, medan det är lite svårare att få fatt i en 3Leaf. Åtminstone till ett så bra pris som det du blivit erbjuden.

Har Q-Tronen inbyggd effektloop förresten? Om inte så har du, i mina ögon, ett utmärkt argument för att köpa Groove Regulatorn på stubben.
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem

Inlägg av groovyjr »

rumpeldunken skrev: Mailade förut och sa att det lutar åt att jag köper den. Ska ringa honom på fredag och se om vi kan mötas upp i Göteborg. Annars hör jag av mig till dig via PM på söndag kväll eller måndag! Och om jag köper den, men känner att jag gillar Qtron'en bättre, så har du första tjing.
Jag köper den av dig om du inte trivs med den.
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

groovyjr skrev:
rumpeldunken skrev: Mailade förut och sa att det lutar åt att jag köper den. Ska ringa honom på fredag och se om vi kan mötas upp i Göteborg. Annars hör jag av mig till dig via PM på söndag kväll eller måndag! Och om jag köper den, men känner att jag gillar Qtron'en bättre, så har du första tjing.
Jag köper den av dig om du inte trivs med den.
Och om du sedan inte gillar den, ja då vet du var jag finns! :) (snacka om long shot...)
gäst

Inlägg av gäst »

Hade tänkt att köpa den egentligen, men mailade och skrev att han skulle sälja den till Jokke istället. Du verkar vilja ha den mer än mig, jag är nöjd med min Q-tron ändå. Så slipper du beställa från staterna också (=jobbigt).
gäst

Inlägg av gäst »

Fast en till sak med Q-tronen... det blir lite volymändringar på olika inställningar, vilket är lite störande. Hmm... äh, säg till om du inte blir nöjd med den, Jokke.

EDIT: "Fast en till sak med Q-tronen... det blir lite volymändringar på olika inställningar, vilket är lite störande." Kom på att jag ändå bara har den på en inställning 95% av användandet, så...
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem

Inlägg av groovyjr »

Tusen tack rumpeldunken, blev några turer där... :)
Undrar om säljaren blev aningen snurrig när jag först sa att jag tar den om inte du skulle ha den och sedan mailar du och säger att han ska sälja den till mig - :lol: :lol: :lol:

Men nu ska den vara på väg ner till skåne i vilket fall.

Och ingen tvekan om saken, skulle jag inte bli nöjd eller får för mig att avyttra den så har du absolut första tjing rumpeldunken. :tummenupp:

peter_s för nöja sig med andra plats i kö av vissa anledningar men jag tror du förstår det peter.
gäst

Inlägg av gäst »

groovyjr skrev:Tusen tack rumpeldunken, blev några turer där... :)
Undrar om säljaren blev aningen snurrig när jag först sa att jag tar den om inte du skulle ha den och sedan mailar du och säger att han ska sälja den till mig - :lol: :lol: :lol:

Men nu ska den vara på väg ner till skåne i vilket fall.

Och ingen tvekan om saken, skulle jag inte bli nöjd eller får för mig att avyttra den så har du absolut första tjing rumpeldunken. :tummenupp:

peter_s för nöja sig med andra plats i kö av vissa anledningar men jag tror du förstår det peter.
Hahah, ja... jag får be om ursäkt om jag snurrade till det hela. Men det löste sig fint. :tummenupp:
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem

Inlägg av groovyjr »

Aja, nu ska vi inte vara sånna! Var det någon som snurrade till det var det väl jag! Men jag är glad och väldigt tacksam för att det löste sig som det gjorde.
Pratabas är enastående på många sätt. :clappy:
Användarvisningsbild
rokker
Medlem+

Inlägg av rokker »

:tummenupp:
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

groovyjr skrev:peter_s för nöja sig med andra plats i kö av vissa anledningar men jag tror du förstår det peter.
Självklart! :)
gäst

Inlägg av gäst »

rokker skrev::tummenupp:
Förresten, skriv gärna en liten recension!
Användarvisningsbild
rokker
Medlem+

Inlägg av rokker »

rumpeldunken skrev:
rokker skrev::tummenupp:
Förresten, skriv gärna en liten recension!
Börjar semestern om några timmar så nästa vecka kanske det kan bli av
Användarvisningsbild
newheartshadow
VIP medlem

Inlägg av newheartshadow »

Här är pedalen som groove regulatorn baseras på om någon är intresserad:
http://global.ebay.com/Lovetone_Meatbal ... 07376/item
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack

Skriv svar