Fulltone Bassdrive

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
refug
Medlem

Fulltone Bassdrive

Inlägg av refug »

Hej
Är det någon som har koll på vad det är för skillnad mellan Fulltones Bassdrive och den nyare modellen som heter Mosfet??
Är det någon som använder en Fulltone, och om så, vad gillar ni den?
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Jag har en mosfet Bassdrive och jag märker inte så stor skillnad när jag vippar på spaken (vanlig transistor/mosfet).
Pedalen i övrigt älskar jag. Ger ett grymt bra genomträngande rockljud med p-bas. Klipper en aning bas men det gör inget. Låter bra i hela svepet. Boost funktionen är praktisk.
Kommer absolut aldrig att sälja den.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Basstore
VIP medlem

Inlägg av Basstore »

Bästa disten/OD:n på marknaden enlikt mig..
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
peppe
Medlem+

Inlägg av peppe »

Har köpt en beggad på Vendolin, den utan mosfet men med comcut-FM-vintageswitchen. Men är inte helt övertygad!? Hittar själv bara ett bra ljud men det låter verkligen kalas, det är i compcut läget med Tone på ca. kl. 2 Overdrive på kl.12 å uppåt(det är ingen större skillnad?) I detta läge tycker jag t.o.m att basen boostat ngt. och ljudet är bra likt en rörtopp som får jobba hårt. Den är också väldigt anslagskänslig och reagerar bra på hur hårt du spelar. Det som förundrar mig är att om jag trycker in boostknappen så kapas bas och det distar bra mycket mera, ska inte en bra boost bara knuffa på det ljud du har? Övriga inställningar låter apa i mina öron, inte i närheten av hur en bra rörtopp låter när den går på fullt!

Hur ställer ni in era Bassdrive's för att få bra ljud?

Obs! den här pedalen placerar sig ändå på topp 5 av dom jag testat
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Presentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=1854#1854
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Jag kör min med 18 V
CompCut läget är kanon för att vässa till Entwistle-p-bas-Live at Leeds typ. Mycket bra. Även med Ric.
Vintage/modern läget låter bra både med svag overdrive (helst med 18 v matning), gillar även att spetta på mer och då är det justerbara boost läget kanon.
Nån ren boost pedal är det inte.

Har svårt att höra skillnad på mosfet och vanligt :-)... kanske lite fetare i mosfet?
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
gäst

Inlägg av gäst »

anli skrev:kanske lite fetare i mosfet?
Det hör man ju på namnet. :wink:
marcbass skrev:Bästa disten/OD:n på marknaden enlikt mig..
BJF Blueberry lät ju gudomligt annars... lyssnade på basmartin's ljudklipp i Blueberry-tråden. Har dock inte hört Fulltone OD'n såatteh...
Användarvisningsbild
peppe
Medlem+

Inlägg av peppe »

Som sagt i compcutläget tycker jag den morrar fint med bibehållen botten och lägger till nått i ljudbilden som gör att det känns lätt att spela, jag gissar att ljudet går fram live med. Vad jag däremot önskar är att det i detta läge skulle gå att få knäppet mer overdrive. Om boost funktionen skulle vara mer ärlig och även fungera separat så skulle denna pedal vara nära nog perfekt för min del, men ack nej.
Personligen tycker jag att BJf's BBBOD gör allt det Bassdrive'n klarar av och mer därtill. BBBod'n låter också mera troget en rörtopp som får jobba ordentlig och är ännu mer anslagskänslig än bassdrive'n.
(varför har jag inte kvar BBBOd'n? :evil: )

Obs! Detta är mitt personliga tyckande och vill fortfarande påstå att Bassdrive'n är en kanonpedal :wink:

Jag börjar tro mer och mer att pedaler inte är min grej, eller är det att jag har för bra grejer å helt enkelt å inte behöver trampor? :D
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Presentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=1854#1854
Basstore
VIP medlem

Inlägg av Basstore »

Nu använder jag också en Fulltone Bassdrive..

Den sparka bajs.. :)
Grymt trevligt.

Dock väldigt väldigt lik min Seymour Duncan Twintube som jag också har..
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
refug
Medlem

Inlägg av refug »

Åh massa intressanta åsikter, tackar.
Det värsta jag vet är när pedalen klipper basen, och då särskilt i ett boost-läge.
Skriv svar