Hallå pratabasare.
jag skulle behöva lite vägledning i mitt effektbordsbyggeri.
Jag har funderat på hur jag ska kunna göra för att kunna få riktigt bra botten SAMTIDIGT som jag ska få till den här riktigt skitigt distada ljudet?
Jag har kommit fram till att jag skulle vilja testa på att splitta signalen ifrån basen, och köra genom två separata effektbord, och sen sätta ihop den tillbaka igen in i stärkaren? Går det? Eller är det poänglöst?
Så att man, t.ex, har den ena kanalen med ruskigt mycket botten, och den andra med ruskigt mycket dist?
Tacksam för svar, utsvävningar, sågningar, allt!
/Dan
Splitta signalen - och sätta ihop den igen?
-
- Medlem
-
- Medlem++
Re: Splitta signalen - och sätta ihop den igen?
http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=24142 Thats how im doing it 

- mågis
- Medlem+
- Tolkemolkemoli
- VIP medlem
Ja, om du vill ha mycket kontroll (vilket du såklart vill ha
) så är en blend-pedal (liknande den som RolleHarris har) som du ska ha. Du lägger disten i loopen och bestämmer sedan hur mycket av den som du vill blanda in i den rena signalen.
Sen kan man ju förstås köra in det i två olika stärkare. Det borde låta bäst. Vet att John Engelbert i Johnossi gör så med sin gitarr; han splittar och kör en av signalerna in i i en SansAmp med massa botten "som går genom subbarna". Totalt kör han tre stärkare.

Sen kan man ju förstås köra in det i två olika stärkare. Det borde låta bäst. Vet att John Engelbert i Johnossi gör så med sin gitarr; han splittar och kör en av signalerna in i i en SansAmp med massa botten "som går genom subbarna". Totalt kör han tre stärkare.
Streets behind.
Medlemspresentation!
Medlemspresentation!
- newheartshadow
- VIP medlem
samma för bland annat Justin Chancellor i Tool och Troy Sanders i MastodonTolkemolkemoli skrev:Ja, om du vill ha mycket kontroll (vilket du såklart vill ha) så är en blend-pedal (liknande den som RolleHarris har) som du ska ha. Du lägger disten i loopen och bestämmer sedan hur mycket av den som du vill blanda in i den rena signalen.
många olika stärkare för flera lager av ljud.
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack
-
- Medlem+
I vissa stärkare (SWR, Mark Bass, Trace Elliot mfl.) ligger effektloopen parallellt med (eller valbart serie/parallell med) det rena ljudet.
Då kan man ha dist, flanger osv samtidigt som det rena ljudet finns kvar.
Vissa stärkare har till och med en ratt för att steglöst gå från serie till parallell loop.
Ingen lös extrapedal behövs där.
Då kan man ha dist, flanger osv samtidigt som det rena ljudet finns kvar.
Vissa stärkare har till och med en ratt för att steglöst gå från serie till parallell loop.