Ok, tänkte beskriva de dist/overdrivepedaler jag använder/använt mej av.
Roger mayer voodoobass: mörkt rör-aktigt morr som kan övergå till tokfuzz. Med lite gain är den rätt likt en Ampeg topp(beror förstås vad den pluggas in i). komprimerar ljudet en hel del, som en pressad rörtopp ju oxå gör.
T-rex mudhoney: lite mellan en Rat o bigmuff. Använt den för ett aggro-gitarrlikt ljud med mycket attack. Tappar lite botten, men inte såå störande.
EBS multidrive: jämfört med mina andra pedaler ligger den nära voodoo´n men utan någon riktig karaktär. Lite mörk i tonen, men spretar en hel del med mycket gain. Gott om basbotten.
Sans amp bassdriver programmable: Måste säga ett personligt omdömme först här. Jag tycker den låter uselt som preamp direkt in i slutsteg etc. men använd som pedal in i en bra förstärkare är den fullkomligt mördande!
3-kanaler+det rena ljudet från stärkaren="äntligen" en 4-kanalig bastopp!
Om man ska hålla sej till overdrive ljuden så, jodå den låter riktigt bra.
Ruskigt mycket botten(brukar sällan behöva öka, oftast minska lite), knorrig o morrande dist samt möjligheten att ratta in hur mycket topp o attack som helst.
Det går inte att få fram riktig "tok"-dist utan det ligger mer åt hårt pressad stärkare hållet.
Som jämförelse brukar jag använda min Ampeg V4BH med gain o master volym på max. Sedan försöka komma nära med pedaler(på lägre volym då...)Där ligger mitt ljud ideal.
Har även ett specialbygge kallad "the Elk" jag tänkte beskriva närmare en annan gång samt fota pedalbordet till den tråden.