Ampere vid strömförsörjning av pedaler?
-
- Medlem+
Ampere vid strömförsörjning av pedaler?
Jag undrar vilken betydelse mA har vid strömförsörjning av pedaler? Jag har exempelvis en pedal som ska drivas med vanliga 9VDC men det står även angivet 1200 mA. Kan en strömförsörjare som ger lägre mA driva pedalen bra? Vad finns det för risker?
http://digressionassassins.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Medlem+
En strömförsörjning som ger lägre mA ger helt enkelt för litet ström. Den KAN fungera (om pedalen inte kräver så mycket ström hela tiden) men den kan precis lika gärna bara låta dåligt och slutligen ge upp. I värsta fall blir den för varm och börjar brinna...
Rent teoretiskt borde det inte kunna skada själva pedalen om den får för litet ström - annat än att den inte kan göra sitt jobb ordentligt - men i praktiken kan det hända konstiga saker beroende på hur just den strömförsörjningen är konstruerad. Så du kan paja pedalen också.
Även om ovanstående risker är olika stora beroende på konstruktion av strömförsörjningen samt hur mycket som fattas så blir slutrådet:
Skaffa en strömförsörjning som ger åtminstone det pedalen kräver.
Rent teoretiskt borde det inte kunna skada själva pedalen om den får för litet ström - annat än att den inte kan göra sitt jobb ordentligt - men i praktiken kan det hända konstiga saker beroende på hur just den strömförsörjningen är konstruerad. Så du kan paja pedalen också.
Även om ovanstående risker är olika stora beroende på konstruktion av strömförsörjningen samt hur mycket som fattas så blir slutrådet:
Skaffa en strömförsörjning som ger åtminstone det pedalen kräver.

- inber
- VIP medlem
Re: Ampere vid strömförsörjning av pedaler?
1,2 A är ganska mycket ström. Tro inte att ett klenare aggregat orkar driva den.Ulfern skrev:Jag undrar vilken betydelse mA har vid strömförsörjning av pedaler? Jag har exempelvis en pedal som ska drivas med vanliga 9VDC men det står även angivet 1200 mA. Kan en strömförsörjare som ger lägre mA driva pedalen bra? Vad finns det för risker?
Det går knappast sönder något i pedalen, annat än möjligen att det ryker ur det där billiga aggregatet du köpt, eller hade i byrålådan.
Jämför med om du skulle ersätta ett bilbatteri (som lämnar ungefär 300 A när du vrider om startnyckeln) med batterieliminatorn som du fick över till dina pedaler. Går det sönder något? Nej, knappast, men bilen startar inte.
Senast redigerad av inber den mån 04 jan 2010, 14:09, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
- newheartshadow
- VIP medlem
- inber
- VIP medlem
Jag har själv en Damage Control Womanizer, en rördriven distpedal, som kräver 2 A. Så det är inte så ovanligt.newheartshadow skrev:vad är det för pedal som kräver 1200mA?
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
- newheartshadow
- VIP medlem
Ah ja det är sant, rörpedaler brukar väl vilja ha lite extra...inber skrev:Jag har själv en Damage Control Womanizer, en rördriven distpedal, som kräver 2 A. Så det är inte så ovanligt.newheartshadow skrev:vad är det för pedal som kräver 1200mA?
De mest strömkrävande jag har är Akaierna och de drar inte mer än 140 och 180 mA.
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack
-
- Medlem+
Det är en eventide pitchfactor, hyperlyx!
Jag kan dock glömma att driva den med harley bentons strömförsörjnningsdosa mao. Tänkte att det kunde vara värt att kolla vad som gällde, tack för svaren!
Har faktiskt en dist, blackstar, som kräver 1600 mA och 16 volt. Fast det har väl med röret i den att göra.

Har faktiskt en dist, blackstar, som kräver 1600 mA och 16 volt. Fast det har väl med röret i den att göra.
http://digressionassassins.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- newheartshadow
- VIP medlem
Grymt kul! en sån har jag velat testa ett tag.Ulfern skrev:Det är en eventide pitchfactor, hyperlyx!Jag kan dock glömma att driva den med harley bentons strömförsörjnningsdosa mao. Tänkte att det kunde vara värt att kolla vad som gällde, tack för svaren!
Men eventide + harley benton är nog ingen god idé...
-
- Medlem+
Nä, det vore nästan taskigt mot eventiden att behöva "paras" med en harley benton.newheartshadow skrev:Grymt kul! en sån har jag velat testa ett tag.Ulfern skrev:Det är en eventide pitchfactor, hyperlyx!Jag kan dock glömma att driva den med harley bentons strömförsörjnningsdosa mao. Tänkte att det kunde vara värt att kolla vad som gällde, tack för svaren!
Men eventide + harley benton är nog ingen god idé...

Har inte fått hem den än från staterna heller tänkte dock ordna med strömförsörjning så jag står redo när den kommer. Är grymt sugen på att kolla vad den går för, har arbetat mig igenom de flesta harmonizers och octavers vid det här laget.
- inber
- VIP medlem
Allt som glöder drar mycket ström...Ulfern skrev: Har faktiskt en dist, blackstar, som kräver 1600 mA och 16 volt. Fast det har väl med röret i den att göra.

- Tjoffe
- Medlem+
- Jo4cim
- Medlem+
- Tjoffe
- Medlem+
Kolla vår myspace under mitt inlägg! Lyssna på "Vargarnas stad", det är min stärkare som rundar emellanåt.. Speciellt outrot innehåller en hel del charm för sista sekunderna kan man höra fasfel eller vad det nu är för brum..Jo4cim skrev:haha klockrent!Tjoffe skrev:Jag brukar fuska som fan med sånt där. Funkar för det mesta utmärkt, har aldrig bränt nånting iallafall.. Men sen bryr jag mig inte så mycket om det knastrar och tjuter när jag spelar, det blir lite mera rock´n´roll bara..
- Stan
- Medlem
Ni som har koll på det här med ström och ampere och sånt:
Om en pedals specifikation är på exempelvis 100 mA, så betyder att det är så mycket ström som pedalen kan behöva maximalt?
Och om en adapters specifikation är på exempelvis 600 mA så innebär att den kan lämna upp till 600 mA vid behov, men inte att den trycker ut 600 mA oavsett?
Kan man då använda pedalen och adaptern ihop, eller ska helst deras respektive mA stämma relativt bra överens?
Hittills har jag använt de adaptrar som jag har hittat i lådan och som verkar ha ungefär samma specifikationer. Hittills har det gått bra, men jag börjar undra hur känsligt det är.
Dessutom en bonusfråga: jag har fått intrycket att de flesta/många pedaler i normalfallet drivs med 9V, men att de kan drivas på 12V istället? Och ibland kanske till och med hellre 12V? Om det verkar stämma: varför då?
Ja, jag känner mig lite dum, men jag verkar ha lite svårt att få ihop hur det funkar egentligen.
Om en pedals specifikation är på exempelvis 100 mA, så betyder att det är så mycket ström som pedalen kan behöva maximalt?
Och om en adapters specifikation är på exempelvis 600 mA så innebär att den kan lämna upp till 600 mA vid behov, men inte att den trycker ut 600 mA oavsett?
Kan man då använda pedalen och adaptern ihop, eller ska helst deras respektive mA stämma relativt bra överens?
Hittills har jag använt de adaptrar som jag har hittat i lådan och som verkar ha ungefär samma specifikationer. Hittills har det gått bra, men jag börjar undra hur känsligt det är.
Dessutom en bonusfråga: jag har fått intrycket att de flesta/många pedaler i normalfallet drivs med 9V, men att de kan drivas på 12V istället? Och ibland kanske till och med hellre 12V? Om det verkar stämma: varför då?
Ja, jag känner mig lite dum, men jag verkar ha lite svårt att få ihop hur det funkar egentligen.
- newheartshadow
- VIP medlem
En adapter som lämnar 600mA ska rent teoretiskt kunna driva 6 st pedaler som kräver 100mA i en daisychain. pedalen tar bara det den behöver.
12V istället för 9V kan ge större headroom i vissa pedaler. tex att den funkar vid 9V men låter bättre vid 12V, smaksak kanske...
12V istället för 9V kan ge större headroom i vissa pedaler. tex att den funkar vid 9V men låter bättre vid 12V, smaksak kanske...
-
- Medlem+
Hmmm är ni säkra? Jag har bränt en pedal som jag råkade stoppa en en adapter med för många volt i. Har iofs för mig att det var en 15 V adapter jag av misstag råkade använda till en´trampa som skulle ha 9 V.
Vet att vissa pedaler, tex OCD´n, funkar på både 9 och 12 men gäller det alla?
Vet att vissa pedaler, tex OCD´n, funkar på både 9 och 12 men gäller det alla?
- shadewind
- Medlem+
Som sagt, detta gäller:
Ström: Adaptern måste vara specad för fler Ampere än pedalen. Tvärtom funkar ej.
Spänning: Adaptern måste ha exakt den spänning som pedalen är specad för. En del pedaler klarar flera olika spänningar, men det är inget man gärna gissar om. Många 9V-pedaler klarar upp till 18V, men kolla manualen eller med tillverkaren först.
Ström: Adaptern måste vara specad för fler Ampere än pedalen. Tvärtom funkar ej.
Spänning: Adaptern måste ha exakt den spänning som pedalen är specad för. En del pedaler klarar flera olika spänningar, men det är inget man gärna gissar om. Många 9V-pedaler klarar upp till 18V, men kolla manualen eller med tillverkaren först.
- inber
- VIP medlem
Alla komponenter har en märkspänning, som är det maximala som de tål. Över det blir de vanligen för varma och tar skada eller rent av brinner upp.
Såvida man inte råkar göra fel så ska man inte hålla på och labba med fel spänning. Det kostar bara pengar. Som amatör har man ingen aning om hur kretslösningen ser ut inuti, vilka komponenter som använts och hur mycket marginal som finns innan det blir för varmt och komponenterna pajar.
Ingen skulle ju komma på tanken att byta ut bilbatteriet (12V) i nya Porschen för en halv miljon mot ett lastbilsbatteri på 24 V. "Jomenvafan, serru. Nisse sa att det kan bli lite bättre headroom, eller vad han nu kallade det för!".
Nej, ingen bra idé. Enda skillnaden är väl att det ibland funkar att ha fel spänning på en pedal, men aldrig på en bil.
Frågar du mig så ska man inte köra pedaler på annan spänning än de är märkta med. Gäller förstås inte om man är ekonomiskt oberoende och har klippkort på nya pedaler...
Såvida man inte råkar göra fel så ska man inte hålla på och labba med fel spänning. Det kostar bara pengar. Som amatör har man ingen aning om hur kretslösningen ser ut inuti, vilka komponenter som använts och hur mycket marginal som finns innan det blir för varmt och komponenterna pajar.
Ingen skulle ju komma på tanken att byta ut bilbatteriet (12V) i nya Porschen för en halv miljon mot ett lastbilsbatteri på 24 V. "Jomenvafan, serru. Nisse sa att det kan bli lite bättre headroom, eller vad han nu kallade det för!".
Nej, ingen bra idé. Enda skillnaden är väl att det ibland funkar att ha fel spänning på en pedal, men aldrig på en bil.
Frågar du mig så ska man inte köra pedaler på annan spänning än de är märkta med. Gäller förstås inte om man är ekonomiskt oberoende och har klippkort på nya pedaler...