Reverbbygge

Prata om effekter och pedaler
busse
Medlem+

Reverbbygge

Inlägg av busse »

Fick en tank över från en stärkare och funderade då på att bygga ett fjäderreverb. Då tanken suttit i en halvrörsstärkaren med transistorförsteg började jag söka transistordrivna fjäderreverb. Hittade då Fender FR1000 som jag tänkte börja bygga men sen hittade jag en ritning på ett Orange Rev1A som verkad vettigare. Jag började rita upp en layout i datorn och sen estade jag mitt första kretskort, lödde alla komponenter på krestkortet och testade men inget ljud upptäckte då att likriktaren var fel så jag körde ut minus på plusen, inte så bra. Fixade likriktaren och bytte elyter i nätdelen men reverbet var dött, fick en signalgenerator av en kompis och det visade sig att första transistorn inte släppte igenom signal så jag bytte den men samma fel ingen signal genom den. Till slut så upptäcktes att sista kopplingen av transistorerna var likadan som den första och i den användes ett 15K motstånd men i första transistorn satt ett 1.5K så jag bytte till 15K och då funkade det. Var inte ritktig nöjd med reverbet det gav dålig signal så jag kopplade om det då det har två utgångar av reverbsignalen, funkade bättre men nästa moddning var att kunna skicka den torra siganlen utan att bli påverkad av tonkontrollen så det fixade jag och då fick reverbet dubbla gainkontroller en för den torra och en för drivningen av reverbet. Nu är det annat ljud i skällan nu kan man välja att skicka den torra signalen före eller efter eq, vilket gör att man kan ändra revebsignalens karaktär med eq:n men behålla den rena signalen intakt, välja hur hårt man skall driva den rena signalen, välja hur hårt man skall driva reverbtanken och välja hur mycket reverb man skall tappa till den rena signalen. Det som nu återstår på denna prototyp är att bygga en ny nätdel, den brummar lite för mycket nu så jag skall göra en separat nätdel på ett eget kretskort. Om det funkar så blir det att göra ett nytt kretskort med alla ändringar och bygga ett snyggt kabinett. Länk till schmat och lite info http://users.telenet.be/orangefg/ kolla efter "Solid State Reverb Unit".

Lite bilder på prototypen
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Underbart!
Äntligen en byggtråd.
Tar gärna del av det slutgiltiga lschema och ljudprov från prototyp 2 :-D
Det är för lite reverb i världen!
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
TredoX
Medlem+

Inlägg av TredoX »

Kul bygge!

Men snälla använd styckesindelning ^^
Fender Jazz Bass American Standard (2008) | Fender Mustang CIJ |Ibanez SRX 500 | Gallien-Krueger 1001RB | GK 410 & 115 | Fender Bassman 50w '68 | Fender Bassman 212 '68 |

Karma Tree är bandet.
Skriv svar