Bra stämapparat? - Ge mig tips!

Prata om effekter och pedaler
Gäst

Inlägg av Gäst »

peter_s skrev:
Johannes skrev: Finns det förresten stämmare som faktiskt är så oexakta så det hörs?
Enligt vad jag läst i flera jämförelser mellan olika stämapparater, företrädesvis på Talkbass, så finns det sådana, ja. Och vissa menar att just Boss TU-2 är så pass inexakt så att det hörs (eller kanske snarare "kan höras"), både i live- och studiosammanhang. (men framförallt brukar folk avråda från att använda den vid precisionsjobb som intonering) Själv har jag dock lite svårt att tro att den verkligen är hörbart inexakt. Om inte annat så talar Boss-pedalens enorma popularitet emot det.
Johannes skrev:Användarvänlighet och hållbarhet är utöver själva exaktheten lika viktigt för mig. Man vill ju att stämmaren skall hålla i många år och inte strula under livegig.
Självklart!
Jag gissar att det handlar om fåfänga. Att hävda att man hör skillnad för att det skall verka som att man har ett fantastiskt gehör. Jag har som sagt haft en TU-2 sedan 2002 och jag har använt den på hundratals gig och på en hel del studioinspelningar och jag har då inte hört att den inte skulle vara exakt. Skillnaden mellan mig och experterna på Talkbass är att jag är pianostämmare vilket innebär att jag under många år ägnat mig åt att lyssna på minimala skillnader i intervaller. Det är liksom mitt jobb och det jag har flera års utbildning för att kunna. Sedan handlar det ju inte heller om något komplicerat stämmande, det är fyra bassträngar som skall stämmas. Det borde ju faktiskt vilken stämapparat som helst klara, eller?
Gäst

Inlägg av Gäst »

Skulle vara kul att spela in samma låt tre gånger och stämma innan varje tagning med en ny stämapparat och se om expertpanelen på Talkbass hör vilken låt som är stämd med vilken tuner...
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tillbaks till topic: trådskaparen, jag skulle satsa på en "standardstämmare" med bra kvalitet. Finns många vittnesmål om Korg DT-10 och Pitchblack så det är säkert bra köp. Jag skulle inte ta Talkbass-testerna ang. Boss TU-2's eventuella oexakthet på allvar som jag var du, det är en bra tuner som är byggd för att klara många års giggande.
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

Johannes skrev: Jag gissar att det handlar om fåfänga. Att hävda att man hör skillnad för att det skall verka som att man har ett fantastiskt gehör.
Det tror jag också att det kan göra. Ibland iallafall.
Johannes skrev:Jag har som sagt haft en TU-2 sedan 2002 och jag har använt den på hundratals gig och på en hel del studioinspelningar och jag har då inte hört att den inte skulle vara exakt. Skillnaden mellan mig och experterna på Talkbass är att jag är pianostämmare vilket innebär att jag under många år ägnat mig åt att lyssna på minimala skillnader i intervaller. Det är liksom mitt jobb och det jag har flera års utbildning för att kunna.
Jag litar helt på ditt omdöme i frågan, eftersom jag sedan tidigare känner till din bakgrund, och jag har heller aldrig ifrågasatt det eller din erfarenhet av pedalen i fråga. (jag har själv aldrig testat en TU-2, förresten. Jag har dock ett grundmurat förtroende för allt som Boss tillverkar) Men vem vet, kanske har experterna på Talkbass liknande bakgrund. Och om flera säger sig ha andra erfarenheter av en produkt än vad någon annan har, så betyder det ju inte nödvändigtvis att någon i sammanhanget har fel, egentligen. De har bara olika erfarenheter.
Johannes skrev:Sedan handlar det ju inte heller om något komplicerat stämmande, det är fyra bassträngar som skall stämmas. Det borde ju faktiskt vilken stämapparat som helst klara, eller?
Rimligtvis borde alla stämapparater på marknaden vara exakta nog för att stämma det de är designade att stämma på ett bra sätt. Om en pedal skulle stämma typ en kvartston fel, t.ex., så skulle den nog inte sälja så bra.
Johannes skrev:Tillbaks till topic: trådskaparen, jag skulle satsa på en "standardstämmare" med bra kvalitet. Finns många vittnesmål om Korg DT-10 och Pitchblack så det är säkert bra köp. Jag skulle inte ta Talkbass-testerna ang. Boss TU-2's eventuella oexakthet på allvar som jag var du, det är en bra tuner som är byggd för att klara många års giggande.
Jag håller med, det är garanterat bra alternativ alla tre. Personligen skulle jag dock välja bort DT-10:an direkt, eftersom den är större än de båda andra alternativen, och för att den i jämförelse med Pitchblacken har en mindre display. Att den sistnämnda har true bypass kan kanske fungera som ett pro-argument för någon också.
Gäst
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Gäst »

Johannes skrev:
peter_s skrev:
Johannes skrev:
Taurus skrev:Jag har haft en Boss TU-2 som stått ut med mycket smörj under många år och funkat kalas, även om det kanske inte är den mest exakta stämmaren.
Hmmmm, jag har inte haft några problem alls med att den inte skulle vara exakt. Kan det vara något fel kanske?
Sett till specifikationerna så är inte TU-2:an lika exakt som t.ex. Korg Pitchblack. Det skiljer några cent i exakthet, om jag minns rätt. Men, med tanke på hur populär TU-2:an är så kan det inte vara något stort problem, det där att den inte är lika exakt som andra stämmare. Och så skiljer det säkert lite mellan olika exemplar också.

Och oavsett vilket, jag rekommenderar också Korgs Pitchblack. Är mycket nöjd med min. Ganska billig är den också.
Jag har inte läst specarna, jag gör sällan det oavsett produkt. När det gäller stämmare så kan det ju liksom bara bli stämt. Det kan liksom inte göra mer än att stämma och när det stämmer så är jag nöjd. Säger specarna att det kan stämma lite bättre så tvivlar jag. Jag säger inte att Boss-tunern är bättre än de andra, allt jag säger är att det inte går att få det att stämma bättre. Konkurrenterna är säkerligen lika bra på det men bättre än exakt går ju liksom inte om man inte snackar om en exakthet som det mänskliga örat inte kan uppfatta det men i så fall stämmer man ju för att tillfredsställa avancerad mätutrustning, inte för att tillfredsställa sig själv eller de som lyssnar på det man spelar.
Användarvänlighet och hållbarhet är utöver själva exaktheten lika viktigt för mig. Man vill ju att stämmaren skall hålla i många år och inte strula under livegig.
Ibland är du bara SÅ klok!
Johannes skrev:Skulle vara kul att spela in samma låt tre gånger och stämma innan varje tagning med en ny stämapparat och se om expertpanelen på Talkbass hör vilken låt som är stämd med vilken tuner...
Skulle säkert bara resultera i att de skulle diskutera hur du spelat in de olika exemplen, och skillnaden i vindriktning under tiden!
Användarvisningsbild
BassiLow
Medlem++

Inlägg av BassiLow »

jag hade tidigare en Boss men köpte en PitchBlack, för den har TrueBypass, funkar för övrigt väldigt bra

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;

Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem

Inlägg av Bassplaya »

Sällar mig till Pitchblackens hyllningskör. Har innan den hunnit testa en Fender och en Danelectro. PB:n slår dom två senare med hästlängder. Hade aldrig några problem med att stämma ner femman till A när jag gjorde det. Sålde min Pitchblack eftersom jag har inbyggd stämmis i POD:en, men börjar nu ångra mig lite då jag märkt att PB:n var både bättre och mer lätthanterlig. Funderar på att köpa en igen.
Skriv svar