Behöver jag en kompressor?

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
M i Gbg
Medlem

Behöver jag en kompressor?

Inlägg av M i Gbg »

Körde utan pedalbord förra veckan då jag inte orkade bära med det, tyckte mig märka tydlig skillnad i hur vissa toner stack iväg och att toner spelade på E-strängen knappt hördes. Signalen i pedalbordet går genom Boss-tuner - Korg phaser - RAT (ej på) - Big Muff (ej på) - Moogerfooger (med drive på gult/rött) - EHX MemoryBoy.

Gissar att det är Moogerfooger som möjligen pressar ihop ljudet eftersom den ger overdrive när den gainas till gult/rött. Och i så fall får jag viss kompression. Frågan är hur mycket jämfört med en kompressor-pedal och om denna kompression (Moogerfoogerns) är allt jag behöver. Tycker kompression är jäkligt svårt att höra, även då man A/B-testar eftersom ren och komprimerad signal måste justeras i gain.

Funderar på att skaffa mig en EHX White Finger, men det vore ju trist om det inte gör någon skillnad om Moogerfoogern redan gör det jobbet.
Användarvisningsbild
cub
Medlem++

Re: Behöver jag en kompressor?

Inlägg av cub »

M i Gbg skrev:RAT (ej på) - Big Muff (ej på)
Now there's your problem! ;)

Nä men testa? I värsta fall får du bara sälja pedalen vidare om du inte blir nöjd.
Användarvisningsbild
Valle
VIP medlem

Re: Behöver jag en kompressor?

Inlägg av Valle »

cub skrev:
M i Gbg skrev:RAT (ej på) - Big Muff (ej på)
Now there's your problem! ;)

Nä men testa? I värsta fall får du bara sälja pedalen vidare om du inte blir nöjd.
Precis, och köper du begagnat så får du dessutom tillbaka pengarna.

Här hittar du gurun på kompressorer, kan vara ett tipps att titta in där innan man köper, dom han rekommenderar brukar iaf vara bra.

http://www.ovnilab.com/
/Johan
Van Zandt, Guild, Aguilar, TKS mm.
Presentation
Användarvisningsbild
Funkfingers
Medlem+

Inlägg av Funkfingers »

Kör utan MoogerFooger å testa hur det låter.
Med och utan.
Skriv svar