Kompressor till femsträngat?

Prata om effekter och pedaler
Skriv svar
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++

Kompressor till femsträngat?

Inlägg av MatsD »

Jo, jag vet det har varit många kompressortrådar men det problem jag tycker de flesta kompressorer har med femsträngad bas har jag inte sett nån tråd som tar upp.

Problemet jag talar om är att om man ställer in kompressorn så att den låter gott i normalregistret (de toner man grovt uttryckt spelar på E-, A och D-strängen då överreagerar kompressorn å det grövsta på b-strängen och tar bort det mesta av stunsen i den. Uppe i de högre registren på G-strängen händer tvärtom inte mycket alls.

Lösningen borde heta multikompressor men de jag har testat (Trace Elliot, EBS, Digitech osv) har inte utmärkt sig som särskilt mycket bättre på att lösa detta problem än vanliga enbandskompressorer.

Är det nån mer än jag som snöat in på det här och kanske hittat en kompressor för femsträngat som funkar bra över hela registret även om man vill komprimera lite hårdare?

/Mats D
Alexander
Medlem+

Inlägg av Alexander »

Rackapparat eller pedal?

Bland rackmodellerna tycker jag du bör testa tc electronics C300. Flexibel, heldigital maskin som har många olika program för olika instrument. Det är inte en apparat som passar alla, men den kan SÅÅ mycket mer än en pedal med två eller tre reglage. (Och den är INTE svår att jobba med - man är igång på en minut!) Brusfri (i princip), ofärgad, inte dyr.

Och "discontinued". Så klart... :roll:

/Alexander
Användarvisningsbild
Bas-Tompa
Medlem

Inlägg av Bas-Tompa »

Har du provat en opto-kompressor i pedalform? De komprimerar mera subtilt och låter snyggare och jämnare i mina öron. Det finns ett antal att välja bland, allt från de som låter OK och är relativt prisvärda till ganska dyra som gör underverk med ljudet. Använder själv en EHX Black Finger, som jag köpte begagnad, till min 5-strängade Stingray och är nöjd med resultatet i förhållande till de pengar jag betalade för den.
/Bas-Tompa

J-bas-64, P-bas-63, J-bas-71, Rick 4001-76, StingRay-77, StingRay-01, StingRay5-06, Schatz jazz nr11, Furch B61 ackebas, SVT-78+SVT810E, SVT-VR+Bergantino NV610, SVT-IIP+QSC PLX1602+Eden D410XLT, Rumble 500 kombo+Rumble 210
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++

Inlägg av MatsD »

Rack går nog bort faktiskt. Och jag har testat några optokompressorer och den jag gillat mest var Demeter Compulator men under den perioden jag hade opto shoot out så var det nästan bara fyrsträngat jag spelade.

Jag kör nu med kompressorn i min Fishman Pro-EQ Platinum Bass och trots att den bara har en enda ratt för mer eller mindre kompressor så är det den som ger minst oönskad överreaktion på b-strängen. Boss Limiter Enhancer tar också ganska jämnt men jag gillar inte det "ploppiga" soundet i den kompression den pedalen ger.

Det är ju inte konstigt att det blir så här eftersom bas har så olika attack och energi i olika frekvensregister, så någon form av multibandskompressor är väl den enda verkligt möjliga vägen att gå. De jag testat har dock inte gjort jobbet så bra (EBS och Digitech) och den enda som haft tillräckligt mycket att ge (Akai Hexacomp) lät inte bra.

Det skulle vara kul att hitta en kompressor, helst som stompbox, som fixar att komprimera lite hårdare i de högre registren utan att ljudet havererar till ingenting i de lägre registren.

/Mats D
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem

Inlägg av Bassplaya »

Testa BBE Optostomp.
Nu har jag inte så mycket att jämföra med då det är min andra kompressor i pedalform.
Tidigare har jag haft en behringertrampa som lät skräp, inbyggd kompressor i pizzaugnen som lät skräp och inbyggd kompressor i POD:en som lät ok.
Optostompen är ljusår bättre.
Det är en sån där som man inte lägger märke till förrän man stänger av den och inser att man behöver den. Nu spelar jag iofs 4-strängat och med plektrum, men stämmer basen BEAD och jag tycker att Optostompen klarar av detta med bravur. Har pedalen inställd på ganska mjuk kompression men det går utmärkt att ratta in riktigt hård kompression också.

Har för mig att det finns/fanns en till salu här på forumet.
Annars är dom inte så dyra hos tysken.
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++

Inlägg av MatsD »

Jag har haft en BBE Optostomp också men jag hade den mest till gitarr, kanske vore idé att testa en igen.

/Mats D
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++

Inlägg av lowfreq »

Testa en Diamond Bass Comp !
Det är en opto som funkar väldigt bra till spel på låga toner !
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++

Inlägg av MatsD »

Ja, Diamond ska vara bra, har för mig att jag testat en sån till gitarr för rätt längesedan.

Jag är lite köpsugen på en TC-bastopp efter att ha testat Staccaton 51:an, men det var egentligen en bas jag skulle testa så det blev inte att jag rattade så mycket på den. När jag läst på så ser jag att den har en inbyggd trebands multikompressor kallad spectracomp som i test påstås vara bra just på det sätt jag efterlyser. Man får väl alltid vara lite försiktig med att hoppas för mycket på inbyggda kompressorer men är det nån som har erfarenhet av den kompressorn? Kanske gör de den som separat pedal rentav? Annars kunde man ju tänka sig slå två flugor i en smäll och skaffa en en ny topp och få en bra kompressor på köpet.

/Mats D
Alexander
Medlem+

Inlägg av Alexander »

Leta efter denna annars?
http://www.tcelectronic.com/VintageCompressor.asp
(Vet ej hur den är...)
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++

Inlägg av MatsD »

Alexander skrev:Leta efter denna annars?
http://www.tcelectronic.com/VintageCompressor.asp
(Vet ej hur den är...)
Det är exakt samma kompressor som T-Rex Compnova, fast licenstillverkad av TC i annat skal. En rätt bra kompressor för diskreta kompressoreffekter i varje fall för gitarr, men om den är bättre till bas än den T-Rex Squeezer jag redan har som ju är avsedd för bas betvivlar jag. Har inte kvar min Compnova och testade den aldrig på bas när jag hade den vad jag minns.

/Mats D
Skriv svar