Fulltone Bassdrive på 18v.

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem

Fulltone Bassdrive på 18v.

Inlägg av Bassplaya »

Vet att detta avhandlats i någon tråd tidigare men hittar inte den aktuella tråden. Dessutom är jag inte säker på om min fråga finns besvarad.

Alltså: Det här med att man kan köra bassdrivern på 18 volt, gäller det alla versioner eller bara dom nyare mosfetvarianterna?
Användarvisningsbild
mrRiffer
Medlem

Inlägg av mrRiffer »

Det gäller alla, körde alltid min på 18v. Men ta inte för givet att det låter bättre, det låter annorlunda, testa bägge och kolla vad du gillar bäst.
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem

Inlägg av Bassplaya »

mrRiffer skrev:Det gäller alla, körde alltid min på 18v. Men ta inte för givet att det låter bättre, det låter annorlunda, testa bägge och kolla vad du gillar bäst.
Tack för svaret. Tar ingenting för givet när det gäller ljud ;)
Ville bara vara säker på om jag kan testa eller inte.
Användarvisningsbild
BassiLow
Medlem++

Inlägg av BassiLow »

en del dist od å fuzz kan faktiskt låta riktigt gôtt på lite underspänning oxå, alltså när batteriet börjar sagga under 7-8 V ;-)

testa dej fram, 7 - 18 V, nu vet inte jag var "gränsen" går för din dist
men det är ju bara å prôva sej fram ;-)

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;

Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++

Inlägg av kmo »

Bassdrivern låter nästan exakt som en TS9 om du kör den på 9v. Lite öppnare ljud och lite mer "headroom" kanske man kan säga på 18v. Testa, det är skillnad.
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem

Inlägg av Bassplaya »

Testade idag att köra på 18 volt genom hemmacombon. Märker inte jättestor skillnad, men intalar mig ändå att det låter bättre. Repar i morgon, så då ska det testas på allvar genom riggen. Tror ju knappast att det låter sämre genom en stor 300w rigg jämfört med en liten sketen 15w combo ;)
Skriv svar