Vad behövs?

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
blitzfreedome
Medlem

Vad behövs?

Inlägg av blitzfreedome »

Hejsan. Trodde aldrig jag skulle skriva under effekter, men har på senare tid börjat se att det är ganska så roligt med effekter. Egentligen skulle jag nog kunna söka upp allt själv, men är för lat, och det är ju alltid kul o skriva här.. :D :D
Jag har alltså blivit sugen på o köpa en del effekter. Eller pedaler alltså. Jag har en Fender Bassman 100. Vad behöver jag för det första? Min tanke är att komma till ett gig, ha ett pedalbord av något slag o bara packa upp det och koppla in det i toppen o så är det klart? Jag behöver nån slags power supply? Eller behöver jag DIbox för jag inte har nån slags effekt utgång på toppen? Ja, tacksam för svar.
Frågan kanske är lite otydlig, men vad behöver jag för att kunna köra effekter i toppen över huvudtaget? Notera att jag inte kan ett skit om pedaler :D
Hoppas alla har en bra helg!
Im going back to Soulville, Going on the run!
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

I princip alla effekter (=pedaler) som finns på marknaden ska anslutas mellan din bas och ingången på förstärkaren. Så någon DI-box behöver du inte.

Ett bra nätaggregat är aldrig fel, men så länge som du inte har en skog med pedaler så lär du klara dig med det nätaggregat som (ofta) följer med pedalen när du köper den.

Om du vet med dig att du inte får ett fullvärdigt liv utan ett pedalbord som ser ut som ett rymdskepp, så köp ett nätaggregat med många, isolerade spänningar, så att du är framtidssäker. Det kan du ha i trettio år eller mer.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
blitzfreedome
Medlem

Inlägg av blitzfreedome »

Tack för mycke bra svar. Men ifall det finns en ingång som heter out och en input.. Kopplar man in nästa effekt i input då? :D Och fortsätter så tills man kommer till basen? :)
Im going back to Soulville, Going on the run!
Användarvisningsbild
maxend00d
Medlem+

Inlägg av maxend00d »

Du kopplar basen in i input på pedal #1, drar ny sladd från output till input i nästa pedal, och från output på den in i input på nästa, från out till stärkens input :) Om du bara har en pedal så bas in i input, från output till förstärkarens input
hacken
Medlem

Inlägg av hacken »

Är du berädd på det här, det är en galenskap som kommer krypande efter att du plöjt dig igenom några tråkiga månader med boss och digitech pedaler, rätt vad det är sitter du med ett pedalbord som kostar mer än din övriga basrigg och funderar om du verkligen BEHÖVER ett annat envelopefilter eller om det du har duger. Eller om du behöver fler än tre distar på pedalbordet.
Kanske behövs en kompressor för att få liv i p-basen och en eq pedal, gärna med fler än sju reglar och en fuzz och ett reverb och flanger är ju kul men det finns ju så många coola phasers också... wah wah?!... Overdrive! Seriöst! Vilken mardröm att behöva köpa en overdrive!!!!!!!!!! Ska det vara knorr eller morr? Eller ska den bara lägga till lite botten och mysa i mellanregistret.........

Ja du ser, en jävla galenskap som mynnar ut i att plånboken blir tunn och huvudet tungt.
josephhh
Medlem

Inlägg av josephhh »

Finns världens fetaste tråd om pedalbord som är klistrad. Om du orkar läsa igenom den så hittar du allt nödvändigt, och onödigt, om pedaler :D

Själv har jag ett ganska enkelt med stämpedal, overdrive, dist, chorus och eq-pedal. Borde dock komplettera med en oktavtrampa....
Fender - Marshall amp
Skriv svar