PrataBasdisten!

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Rix »

http://lemonbird.se/mp3/rix-testar-pratabaspaddan.mp3

I klippet ligger 5 olika snuttar.

Inspelat med P-basen. Har både line:at SVT-toppen och haft en dynamisk baskaggemick framför 810:an och blandat de två lite lagom. Svag kompression. Inget EQ:ande alls.

1. Clean med tone avrullad
2. Overdrive - halvhyfsat med gain
3. Fuzz - fullkomligt sprutar, låter som Grand Funk :)
4. Fuzz - med MicroPOG, oktav upp, ner och vanlig
5. Fuzz - med MicroPOG igen, vem behöver en Deep Impact?

Visst går det att få balla ljud! Jag har svårt att tämja fuzzen bara, den är jädrans aggressiv även om man har gain väldigt lågt. Overdriven är precis som Anli skrev innan väldigt mysig och med hjälp av extra-potten kan man få den att knorra precis där man vill.
Senast redigerad av Rix den tor 14 aug 2008, 10:15, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Nice nice Rix!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Rix »

blackparkas skrev:Nice nice Rix!
Hehe, bara att börja headbanga!!
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Hehe, klockrent!
Fuzzen aggressiv, och väldigt ball med sina övertoner.
Bra komplement till OD:n som i max läge distar rejält men något rundare.

Skulle vara kul att höra hur den funkar i transistorförstäkare?
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Pyssling
Medlem+

Inlägg av Pyssling »

Fint klipp Rix! Pog + fuzz låter ju awesome och jag skulle lätta kunna använda det. Fast jag har ju en Whammy. Men man kan inte ha för många pedaler väl? Eller jo... Det kan man.
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Rix »

Pyssling skrev:Fint klipp Rix! Pog + fuzz låter ju awesome och jag skulle lätta kunna använda det. Fast jag har ju en Whammy. Men man kan inte ha för många pedaler väl? Eller jo... Det kan man.
Knappast!! Arsenalen måste täcka allt.. (Fast man behöver ju inte använda alla samtidigt, eller?) ;)
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Pratafuzzen, en pog och q-tron skulle göra precis det jag vill åt tror jag... hm... hm.... hm...

Någon somv ill byta en Octabass mot en pog? :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

Juste klipp! Tack för det. Den där fuzzen är grym.
Användarvisningsbild
DJ
Medlem

Inlägg av DJ »

:tummenupp:

Tack för klippet!

Fuzz och POG var ju en hel-läcker kombination!

Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

Jag gillade soundet ur både fuzzen och OD'n.. får klippa en såndär padda efter test med mina egna prylar..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Rix »

DJ skrev::tummenupp:

Tack för klippet!

Tack för att ni orkade lyssna! :D

Fuzz o POG med upp/ner e riktigt ballt. POG:en låter ju rätt digitalt som ni hör men den triggar bra (höh)! Nu kan kompguranisterna slänga sig i väggen, jag har lagt beslag på hela frekvensspektrat, 3 oktaver och övertonsrikt så det förslår. Det kan vara bra att stampa in lite då och då för att väcka trummisen!
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

Rix skrev:

Tack för klippet!

Fuzz o POG med upp/ner e riktigt ballt. POG:en låter ju rätt digitalt som ni hör men den triggar bra (höh)! Nu kan kompguranisterna slänga sig i väggen, jag har lagt beslag på hela frekvensspektrat, 3 oktaver och övertonsrikt så det förslår. Det kan vara bra att stampa in lite då och då för att väcka trummisen!
Jag sitter fortfarande och väntar på att den ska bli billigare..
Är så supersugen på att köra en Pog + Od + HK Rotosphere och agera orgel i vissa låtar.. Lät så djävla ballt när jag testade sist..
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Rix »

Liten skrev:
Rix skrev:
Tack för klippet!

Jag sitter fortfarande och väntar på att den ska bli billigare..
Jag kom ju över min för 1400 inkl. frakt från Ebay. Inte såå farligt. Då hade jag dock turen att slippa tull/moms-tjafset.
Liten skrev:Är så supersugen på att köra en Pog + Od + HK Rotosphere och agera orgel i vissa låtar.. Lät så djävla ballt när jag testade sist..
Aaaaaaap!! Inte sätta såna griller i mitt huvud. Varför behöver jag en sån helt plötsligt? Gruff! ;)
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

Jag skulle säga att alla behöver en HK rotosphere.. ingen har insett det ännu bara.. ;)
Fantastiskt välljudande pedal!.. Kunde man bara modda den så man fick bätte access till Slow/Fast tempot så skulle den få 10/10 i betyg.. (ja menar.. den är ju rörbestyckad.. hur dåligt kan det bli?)

Kommer ihåg att jag stod på Breaker-switchen mycket för att pendla mellan av och slow.. UNDERBART phaserliknande sound..
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Ja, väntar också på billigare POG, men det känns som att det lär dröja.
Känns som helt vansinnigt mycket pengar för tillfället, och slippa ifrån moms vid E-bayköp tror jag inte på för min del... :(

Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Rix »

Liten skrev:Jag skulle säga att alla behöver en HK rotosphere.. ingen har insett det ännu bara.. ;)
Fantastiskt välljudande pedal!.. Kunde man bara modda den så man fick bätte access till Slow/Fast tempot så skulle den få 10/10 i betyg.. (ja menar.. den är ju rörbestyckad.. hur dåligt kan det bli?)

Kommer ihåg att jag stod på Breaker-switchen mycket för att pendla mellan av och slow.. UNDERBART phaserliknande sound..
Var det inte MK-II du körde då?
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

Rix skrev:
Liten skrev:Jag skulle säga att alla behöver en HK rotosphere.. ingen har insett det ännu bara.. ;)

Var det inte MK-II du körde då?
Jo.. Men det gick inte att ställa ner "Slow" såpass långt som jag ville.
Och Brakerswitchen är en on/off på MK-I så får man stå kvar på den om man vill att den ska va avslagen..
Användarvisningsbild
Pyssling
Medlem+

Inlägg av Pyssling »

På tal om Rotosphere: finns det något litet vibrato/Leslie-liknande grej för en rimlig peng? Kanske ska prova Behringers? :)
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

Pyssling skrev:På tal om Rotosphere: finns det något litet vibrato/Leslie-liknande grej för en rimlig peng? Kanske ska prova Behringers? :)
Den jag har hört ska vara bra är Line 6 rotomashine.. det är nog den minsta av dem.. sen kommer det större i form av Boss RT 20.. om man inte vill testa Dunlops RotoVibe.. har dock inte fått samma goda recensioner vad jag läst..

Måste dock påpekas att ingen av åvandstående är Rörbestyckade och låter lika bra.. Det kan man säga är genomgående i alla recensioner jag läst.. Rotospheren är definitivt måttstocken..
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem

Inlägg av Danne »

Härligt ljud du fick till Rix (och bra låtar du demade med)! Jag får nog min PB-dist nästa vecka.

Line6 Roto-Machine har vi i bandet till vår Hammond XB2. Funkar bra men kan tänka mig att Rotosphere är riktigt grym. Då är ju priset något helt annat också iofs.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

Danne skrev:Härligt ljud du fick till Rix (och bra låtar du demade med)! Jag får nog min PB-dist nästa vecka.

Line6 Roto-Machine har vi i bandet till vår Hammond XB2. Funkar bra men kan tänka mig att Rotosphere är riktigt grym. Då är ju priset något helt annat också iofs.
Indeed!

Va 2 dagar sen på en blocket anons där en MK-1a gick för 700:- :cry:
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++

Inlägg av the_great_alfonzo »

Rix skrev:
the_great_alfonzo skrev:Boom har bra inspelningskvalitét! Han får spela in 8)
Jaja, förlåt då!
Hoppsan, såg inte din post :oops: Sorry!
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

Pyssling skrev:På tal om Rotosphere: finns det något litet vibrato/Leslie-liknande grej för en rimlig peng? Kanske ska prova Behringers? :)
Om du med rimlig peng menar "jättebilligt", så finns Danelectros Rocky Road Spin för dryga 400 kr. hos Thomann. Vet inte om den är bra eller inte, men jag vill minnas att Stinkfoot har en mod till den som säkert hottar upp den lite.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

peter_s skrev:
Om du med rimlig peng menar "jättebilligt", så finns Danelectros Rocky Road Spin för dryga 400 kr. hos Thomann. Vet inte om den är bra eller inte, men jag vill minnas att Stinkfoot har en mod till den som säkert hottar upp den lite.
PETER_S!!!!!! DET ÄR JU STRÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅLANDE!!

MÅSTE testas!! Den har ju RAMP!!! WOOOOHOOOOO!!!
Användarvisningsbild
Pyssling
Medlem+

Inlägg av Pyssling »

Liten skrev:
Danne skrev:Härligt ljud du fick till Rix (och bra låtar du demade med)! Jag får nog min PB-dist nästa vecka.

Indeed!

Va 2 dagar sen på en blocket anons där en MK-1a gick för 700:- :cry:
Trist att missa. =/ Tack för tipset! Ska kolla om jag har råd nån gång. Kan ju tjacka en Behringer bara på kul. 300:- har jag råd med. :)
Skriv svar