Klarar ljudteknikern att ratta olika beroende på olika låtar när du byter bas så klarar han väl att sänka volymen i PA:t om du höjer på scenen?Hellboy skrev:Jag förstår ärligt talat inte riktigt idén med att line:a efter eq. Om man nu måste ratta på eq'n på förstärkare förändrar man samtidigt utljudet. På en del förstärkare ligger post eq även efter mastervolymen så då förändrar man även utljudet om man höjer/sänker volymen. För min personliga del brukar det handla om att line:a före eq och att komplettera med att micka högtalaren. Sen får ljudteknikern göra det han finner lämpligt. En del ljudtekniker jag jobbat med har rattat olika på olika låtar om det handlat om bandlös, el-kontra eller vad det nu är.
Redbox funkar för övrigt inte med min förstärkare. Finns mig veterligen med speakon kontakter.
//J
Vilken Preamp/DI-box!?
- Basmagnus
- Medlem++
- Inlägg: 3369
- Blev medlem: sön 19 aug 2007, 00:05
- Ort: Stötjhölm/Flen
Så länge teknikern förstår vilket ljud jag vill ha så struntar jag i hur man gör.Hellboy skrev:Jag förstår ärligt talat inte riktigt idén med att line:a efter eq. Om man nu måste ratta på eq'n på förstärkare förändrar man samtidigt utljudet. På en del förstärkare ligger post eq även efter mastervolymen så då förändrar man även utljudet om man höjer/sänker volymen. För min personliga del brukar det handla om att line:a före eq och att komplettera med att micka högtalaren. Sen får ljudteknikern göra det han finner lämpligt. En del ljudtekniker jag jobbat med har rattat olika på olika låtar om det handlat om bandlös, el-kontra eller vad det nu är.
Redbox funkar för övrigt inte med min förstärkare. Finns mig veterligen med speakon kontakter.
//J
Håller med om problematiken med pre-eq, kompletterar man med mik så blir det ju det bästa. Men som flera skrivit tidigare så är det ju tråkigt med tekniker som alltid försöker få elbas att låta jazzbas oavsett.
En bra tekniker ska ju egentligen bara dra upp regeln och kompensera för rummet men då ska han ju ha "mitt" ljud i i bordet.
Jag brukar ofta lajna (finns det ingen bra svensk stavning på det?) innan stärk fast efter mitt bord där jag har en Bassdrive aktiverad hela tiden (svag overdrive, inte dist) för att skita till signalen lite. Nästan oberoende på typ av gig.
Den signalen kombinerad med en mik brukar bli kanon!
Den signalen kombinerad
Jag körde i somras på en kustom groove bass med speakonutgång, och ville använda mina gamla marshall-lådor - som har telejack....Hellboy skrev:..
Redbox funkar för övrigt inte med min förstärkare. Finns mig veterligen ingen med speakon kontakter.
//J
Hmmmmmmmmmmmmm.....
AHA!
Lödkolv!
Funkar finfint vettu.

Line-signalen tas efter pedalbordet så att effekterna hörs i PA:t förutom i gitarriststoryn ett par inlägg tillbaks. Det vi tjafsar om nu är om man skall lägga ta linesignalen före eller efter stärkaren. Jag förutsätter i alla fall att även de som föredrar en ren line-signal plockar den efter eventuella effektpedaler.Nick skrev:Är det inte liksom det man vill? Vad är det för mening att jag har alla mina pedaler och byter ljud mellan låtarna, om det ändå är en ren signal ut till mixern?Hellboy skrev:Jag förstår ärligt talat inte riktigt idén med att line:a efter eq. Om man nu måste ratta på eq'n på förstärkare förändrar man samtidigt utljudet. På en del förstärkare ligger post eq även efter mastervolymen så då förändrar man även utljudet om man höjer/sänker volymen. För min personliga del brukar det handla om att line:a före eq och att komplettera med att micka högtalaren. Sen får ljudteknikern göra det han finner lämpligt. En del ljudtekniker jag jobbat med har rattat olika på olika låtar om det handlat om bandlös, el-kontra eller vad det nu är.
Redbox funkar för övrigt inte med min förstärkare. Finns mig veterligen med speakon kontakter.
//J
- Basmagnus
- Medlem++
- Inlägg: 3369
- Blev medlem: sön 19 aug 2007, 00:05
- Ort: Stötjhölm/Flen
JAVISST! Ljudteknikern ska åtminstone få bestämma om det ska höras eller ej.Basmagnus skrev:Jag brukar plocka signalen efter effektpedalerna men innan stämapparaten för jag vill att hela publiken ska höra när jag stämmer.....Johannes skrev: Jag förutsätter i alla fall att även de som föredrar en ren line-signal plockar den efter eventuella effektpedaler.


- Jan Hellman
- VIP medlem
- Inlägg: 21030
- Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
- Ort: Södermalm
Och nu kommer vi ju in på saker jag inte pratat om i just den här tråden men i många andra.....Nick skrev:Är det inte liksom det man vill? Vad är det för mening att jag har alla mina pedaler och byter ljud mellan låtarna, om det ändå är en ren signal ut till mixern?Hellboy skrev:Jag förstår ärligt talat inte riktigt idén med att line:a efter eq. Om man nu måste ratta på eq'n på förstärkare förändrar man samtidigt utljudet. På en del förstärkare ligger post eq även efter mastervolymen så då förändrar man även utljudet om man höjer/sänker volymen. För min personliga del brukar det handla om att line:a före eq och att komplettera med att micka högtalaren. Sen får ljudteknikern göra det han finner lämpligt. En del ljudtekniker jag jobbat med har rattat olika på olika låtar om det handlat om bandlös, el-kontra eller vad det nu är.
Redbox funkar för övrigt inte med min förstärkare. Finns mig veterligen med speakon kontakter.
//J
Jag använder också en hel del trampor live. Ibland distar jag ganska rejält, trycker in en oktavpedal eller annat. Det händer mer än ofta att jag inte enbart spelar bandad elbas på spelningar och då brukar det för min del fungera bättre med bra pedaler för att få det att funka med fler instrument genom samma förstärkare. Men, igen, om någon tycker något om mitt ljud är jag villig att förändra så länge artisten är nöjd.
//J
Jag lägger effekterna så här: Chorus -> Flanger -> Tremolo -> Tuner, och så stämmer jag med alla effekterna på.dereborn skrev:JAVISST! Ljudteknikern ska åtminstone få bestämma om det ska höras eller ej.Basmagnus skrev:Jag brukar plocka signalen efter effektpedalerna men innan stämapparaten för jag vill att hela publiken ska höra när jag stämmer.....Johannes skrev: Jag förutsätter i alla fall att även de som föredrar en ren line-signal plockar den efter eventuella effektpedaler.
![]()
Absolut är det så för mej också, men det har man ju förhoppningsvis klarat av i replokalen/studion. Vad ljudteknikern tycker är däremot inte lika relevant i min bok. Dom vill - som vi för länge sen kommit fram till i den här tråden - oftast ha en "ren" signal som dom enkelt o utan större ansträngning kan få att låta loudness.Hellboy skrev:[...Men, igen, om någon tycker något om mitt ljud är jag villig att förändra så länge artisten är nöjd.
//J
(Jag kör f.ö. rätt ofta också på 2-3 olika - bandade och bandlösa - elbasar, plus kontra på samma gig, Jan.)
- Jan Hellman
- VIP medlem
- Inlägg: 21030
- Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
- Ort: Södermalm
Det där köper jag till 100%.Basmagnus skrev:Så länge teknikern förstår vilket ljud jag vill ha så struntar jag i hur man gör.Hellboy skrev:Jag förstår ärligt talat inte riktigt idén med att line:a efter eq. Om man nu måste ratta på eq'n på förstärkare förändrar man samtidigt utljudet. På en del förstärkare ligger post eq även efter mastervolymen så då förändrar man även utljudet om man höjer/sänker volymen. För min personliga del brukar det handla om att line:a före eq och att komplettera med att micka högtalaren. Sen får ljudteknikern göra det han finner lämpligt. En del ljudtekniker jag jobbat med har rattat olika på olika låtar om det handlat om bandlös, el-kontra eller vad det nu är.
Redbox funkar för övrigt inte med min förstärkare. Finns mig veterligen med speakon kontakter.
//J
Håller med om problematiken med pre-eq, kompletterar man med mik så blir det ju det bästa. Men som flera skrivit tidigare så är det ju tråkigt med tekniker som alltid försöker få elbas att låta jazzbas oavsett.
En bra tekniker ska ju egentligen bara dra upp regeln och kompensera för rummet men då ska han ju ha "mitt" ljud i i bordet.
Jag brukar ofta lajna (finns det ingen bra svensk stavning på det?) innan stärk fast efter mitt bord där jag har en Bassdrive aktiverad hela tiden (svag overdrive, inte dist) för att skita till signalen lite. Nästan oberoende på typ av gig.
Den signalen kombinerad med en mik brukar bli kanon!
Den signalen kombinerad
//J
Testa att lägga en vibratopedal allra sist! Tunern svajar skitsnyggt!Johannes skrev:Jag lägger effekterna så här: Chorus -> Flanger -> Tremolo -> Tuner, och så stämmer jag med alla effekterna på.dereborn skrev:JAVISST! Ljudteknikern ska åtminstone få bestämma om det ska höras eller ej.Basmagnus skrev:Jag brukar plocka signalen efter effektpedalerna men innan stämapparaten för jag vill att hela publiken ska höra när jag stämmer.....Johannes skrev: Jag förutsätter i alla fall att även de som föredrar en ren line-signal plockar den efter eventuella effektpedaler.
![]()
Edit: typo
Senast redigerad av dereborn den tor 27 nov 2008, 22:48, redigerad totalt 1 gånger.
- Klopper
- Hedersmedlem
- Inlägg: 18375
- Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
- Ort: Herd Island
Har du samtliga effekter igång samtidigt behöver du inte stämma!Johannes skrev:Jag lägger effekterna så här: Chorus -> Flanger -> Tremolo -> Tuner, och så stämmer jag med alla effekterna på.dereborn skrev:JAVISST! Ljudteknikern ska åtminstone få bestämma om det ska höras eller ej.Basmagnus skrev:Jag brukar plocka signalen efter effektpedalerna men innan stämapparaten för jag vill att hela publiken ska höra när jag stämmer.....Johannes skrev: Jag förutsätter i alla fall att även de som föredrar en ren line-signal plockar den efter eventuella effektpedaler.
![]()

"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller!
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller!

Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
- Nick
- VIP medlem
- Inlägg: 8209
- Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Ja, men min poäng var att jag vill att ljudförändringar ska höras. Drog bara ett extremt exempel.Johannes skrev:Line-signalen tas efter pedalbordet så att effekterna hörs i PA:t förutom i gitarriststoryn ett par inlägg tillbaks. Det vi tjafsar om nu är om man skall lägga ta linesignalen före eller efter stärkaren. Jag förutsätter i alla fall att även de som föredrar en ren line-signal plockar den efter eventuella effektpedaler.Nick skrev:Är det inte liksom det man vill? Vad är det för mening att jag har alla mina pedaler och byter ljud mellan låtarna, om det ändå är en ren signal ut till mixern?Hellboy skrev:Jag förstår ärligt talat inte riktigt idén med att line:a efter eq. Om man nu måste ratta på eq'n på förstärkare förändrar man samtidigt utljudet. På en del förstärkare ligger post eq även efter mastervolymen så då förändrar man även utljudet om man höjer/sänker volymen. För min personliga del brukar det handla om att line:a före eq och att komplettera med att micka högtalaren. Sen får ljudteknikern göra det han finner lämpligt. En del ljudtekniker jag jobbat med har rattat olika på olika låtar om det handlat om bandlös, el-kontra eller vad det nu är.
Redbox funkar för övrigt inte med min förstärkare. Finns mig veterligen med speakon kontakter.
//J
Hellboy, bara för att man linar efter stärkaren, så kan man ju ändå anpassa sitt ljud till spelningen och artistens önskemål. Om min färgade signal inte funkar i utljudet, då hoppas jag att teknikern säger till, och så ändrar jag mitt ljud tills vi båda är nöjda.
Rakstämningen behöver alltid kontrolleras.Klopper skrev:Har du samtliga effekter igång samtidigt behöver du inte stämma!Johannes skrev:Jag lägger effekterna så här: Chorus -> Flanger -> Tremolo -> Tuner, och så stämmer jag med alla effekterna på.dereborn skrev:JAVISST! Ljudteknikern ska åtminstone få bestämma om det ska höras eller ej.Basmagnus skrev:Jag brukar plocka signalen efter effektpedalerna men innan stämapparaten för jag vill att hela publiken ska höra när jag stämmer.....Johannes skrev: Jag förutsätter i alla fall att även de som föredrar en ren line-signal plockar den efter eventuella effektpedaler.
![]()
- Klopper
- Hedersmedlem
- Inlägg: 18375
- Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
- Ort: Herd Island
- Jan Hellman
- VIP medlem
- Inlägg: 21030
- Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
- Ort: Södermalm
Jag tror nog att vi funkar väldigt lika fast vi har olika sätt att nå dit vi vill.dereborn skrev:Absolut är det så för mej också, men det har man ju förhoppningsvis klarat av i replokalen/studion. Vad ljudteknikern tycker är däremot inte lika relevant i min bok. Dom vill - som vi för länge sen kommit fram till i den här tråden - oftast ha en "ren" signal som dom enkelt o utan större ansträngning kan få att låta loudness.Hellboy skrev:[...Men, igen, om någon tycker något om mitt ljud är jag villig att förändra så länge artisten är nöjd.
//J
(Jag kör f.ö. rätt ofta också på 2-3 olika - bandade och bandlösa - elbasar, plus kontra på samma gig, Jan.)
För övrigt sitter jag på en liten ö ute i skärgården sedan flera timmar tillbaka så jag skriver på forumet på en mobiltelefon. LITE svårt att ge uttömmande och utförliga svar..... Ber om ursäkt för det. Det är definitivt INTE så att jag anklagar dig för att vara en bufflig snubbe som aldrig lyssnar på andra. Så är det ju inte för då hade du inte haft några jobb.

Just det här med live ljud intresserar mig och jag har behövt fundera en hel del för att få det att funka. Framförallt under dom åren som jag bodde i Malmö och strax därefter hade jag även en hel del PA ljudteknikerjobb. Monitortekniker på Hultsfredsfestivalen och en hel del större festivaler och spelningar i Skåne. Har bara gjort väldigt sporadiska jobb sedan dess men det blir lite då och då. Senast under sommaren. Jag anser definitivt inte att jag är en bra live tekniker men jag är väldigt väl medveten om hur viktiga musikerna är och hur en musiker kan påverka utljudet. På gott och ont, kan jag ju tillägga. I dom bästa av världar ska det vara bra musiker i bandet OCH en bra ljudtekniker. Då brukar det bli som bäst. Fullständigt självklart.
//J
Inte? Det funkade ju för F.... nej, förresten, det var inget.Hellboy skrev:Det är definitivt INTE så att jag anklagar dig för att vara en bufflig snubbe som aldrig lyssnar på andra. Så är det ju inte för då hade du inte haft några jobb.![]()



Har du förresten skrivit alla dessa inlägg på MOBILTELEFON? Du kommer aldrig att kunna spela slapbas igen.
- Jan Hellman
- VIP medlem
- Inlägg: 21030
- Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
- Ort: Södermalm
Precis. Där har vi samarbetet jag pratade om tidigare. Men jag personligen väljer men någonting att line:a FÖRE eq och micka ett element. Känns mer flexibelt OCH då kan ljudteknikern helt ta bort den färgade signalen. Vilket man ibland vill framförallt på el-kontra och om man spelar Stick. Finns fördelar i min värld.....Nick skrev:Ja, men min poäng var att jag vill att ljudförändringar ska höras. Drog bara ett extremt exempel.Johannes skrev:Line-signalen tas efter pedalbordet så att effekterna hörs i PA:t förutom i gitarriststoryn ett par inlägg tillbaks. Det vi tjafsar om nu är om man skall lägga ta linesignalen före eller efter stärkaren. Jag förutsätter i alla fall att även de som föredrar en ren line-signal plockar den efter eventuella effektpedaler.Nick skrev:Är det inte liksom det man vill? Vad är det för mening att jag har alla mina pedaler och byter ljud mellan låtarna, om det ändå är en ren signal ut till mixern?Hellboy skrev:Jag förstår ärligt talat inte riktigt idén med att line:a efter eq. Om man nu måste ratta på eq'n på förstärkare förändrar man samtidigt utljudet. På en del förstärkare ligger post eq även efter mastervolymen så då förändrar man även utljudet om man höjer/sänker volymen. För min personliga del brukar det handla om att line:a före eq och att komplettera med att micka högtalaren. Sen får ljudteknikern göra det han finner lämpligt. En del ljudtekniker jag jobbat med har rattat olika på olika låtar om det handlat om bandlös, el-kontra eller vad det nu är.
Redbox funkar för övrigt inte med min förstärkare. Finns mig veterligen med speakon kontakter.
//J
Hellboy, bara för att man linar efter stärkaren, så kan man ju ändå anpassa sitt ljud till spelningen och artistens önskemål. Om min färgade signal inte funkar i utljudet, då hoppas jag att teknikern säger till, och så ändrar jag mitt ljud tills vi båda är nöjda.
//J
- Jan Hellman
- VIP medlem
- Inlägg: 21030
- Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
- Ort: Södermalm
Jepp.Johannes skrev:Har du förresten skrivit alla dessa inlägg på MOBILTELEFON? Du kommer aldrig att kunna spela slapbas igen.Hellboy skrev:Det är definitivt INTE så att jag anklagar dig för att vara en bufflig snubbe som aldrig lyssnar på andra. Så är det ju inte för då hade du inte haft några jobb.![]()


//J
Senast redigerad av Jan Hellman den tor 27 nov 2008, 23:27, redigerad totalt 1 gånger.
- Nick
- VIP medlem
- Inlägg: 8209
- Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
- Ort: Umeå
- Kontakt:
- Jan Hellman
- VIP medlem
- Inlägg: 21030
- Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
- Ort: Södermalm
Oj, du har det bra du! Rätt åt dej.Hellboy skrev:...För övrigt sitter jag på en liten ö ute i skärgården sedan flera timmar tillbaka så jag skriver på forumet på en mobiltelefon. ...
...
I dom bästa av världar ska det vara bra musiker i bandet OCH en bra ljudtekniker. Då brukar det bli som bäst. Fullständigt självklart.
//J
I den allra bästa situationen har man en tekniker som är musiker OCKSÅ. Som du t.ex. DÅ börjar det bli relevant vad dom har att säga! (Om dom inte prompt ska använda SITT ljudideal på all sorts musik förstås...)