PrataBasdisten!

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

200071 skrev:
Liten skrev:
anli skrev:Fast ni har inte insett än hur mysmorrig OD:n är än verkar det som.
Skulle vara kul hur ni med transistortoppar uppfattar den... tycker den borde kunna ge lite rör-vibes!
Jo då..
Liten skrev:Jag gillade soundet ur både fuzzen och OD'n.. får klippa en såndär padda efter test med mina egna prylar..
Tyvärr (?) är trycket så hårt så Albin hinner inte leverera i den takt jag säljer, så det kanske dröjer lite tills det finns "låneexemplar".

Men jag har beställde 10 till igår
Luungt.. Jag har en bra OD.. så det går ingen nöd på mig.. ;)
Men det ska bli kul att höra hur den reagerar i en stärk som är lite "kräsen".. frekvens-kapet i bla low-end pedaler blir väldig tydliga i min rigg tycker jag... de nya ehx pedaler (nano-serien) jag testat låter skit tex om man jämfört mot de äldre... så det ska bli mycket intressant..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
BassiLow
Medlem++

Inlägg av BassiLow »

Intressant iaktagelse, då jag precis haft service och långtidskontroll av mr. Dereborn's EHX BassBalls. Den skar av väldigt, väldigt mycket i originalsignalen, men den är ju rolig ändå att använda :wink:

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;

Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

BassiLow skrev:Intressant iaktagelse, då jag precis haft service och långtidskontroll av mr. Dereborn's EHX BassBalls. Den skar av väldigt, väldigt mycket i originalsignalen, men den är ju rolig ändå att använda :wink:
Har jämfört dessa med orginalen:

SmallStone mot nanon
SmallClone mot nanon
Q-tron mot "nano"plus'en
Big muff mot LBM.. (även om LBM låter bra på bas..)

Samtliga nano paddor har låtet sämre än sina föregångare.. :(
(IGEN... HÖGST SUBJEKTIV BEDÖMNING)
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem

Inlägg av 200071 »

Liten skrev:Q-tron mot "nano"plus'en
Var placerar du Micron om Q-tron är 10 och Nanon 1?
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Liten skrev:
BassiLow skrev:Intressant iaktagelse, då jag precis haft service och långtidskontroll av mr. Dereborn's EHX BassBalls. Den skar av väldigt, väldigt mycket i originalsignalen, men den är ju rolig ändå att använda :wink:

SmallStone mot nanon
SmallClone mot nanon
Q-tron mot "nano"plus'en

Kan du utveckla Big muff mot LBM.. ?
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem

Inlägg av Chriller »

Nr 008 har nu inhämtats ur Årnes egen hand. Kan meddela att han var väldigt chic i snagg, EBS-tisha och välansat skägg. Piffigt.

Ska till repan idag, men det är kort rep så vi får se om jag hinner prova och recensera något. Ska på semester avkopplad från Internet i en vecka sedan också.
Men snygg är den ju. SJUKT SNYGG!
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

200071 skrev:
Liten skrev:Q-tron mot "nano"plus'en
Var placerar du Micron om Q-tron är 10 och Nanon 1?
OJ.. Nano plus pedalen är långt ifrån dålig.. Micron har haft problem med knäppande i switchen och visst brusproblem.. och att den givetvis saknar en del features som orginalet och plus'en har.. så jag tror att en mer rättvis skala är:

Orginalet: 10
Nano Plus: 8
Micro: 6

Sen gissar jag att Orginal plus'en ligger på 11.. ;)
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

anli skrev:
Liten skrev:

SmallStone mot nanon
SmallClone mot nanon
Q-tron mot "nano"plus'en

Kan du utveckla Big muff mot LBM.. ?
Big muff kapar bas mer än LBM som man kan daila in lite bättre.. däremot gillade jag Orginalet bättre då jag inte upplevde att fuzzen "boxades" in lika mycket i ljudbilden överlag.. hade man en blendpedal :roll: så man kunde släppa igenom lite mer bas... så är bigmuffen en klar favvo.. även om jag då och nu inte var/är ute efter fuzz.. LBM:en va tokbillig ny.. så jag köpte den.. såldes till Rix senare..
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem

Inlägg av 200071 »

OK :shock: tackar för omdömet. Jag litar blint på dig det vet du.
Användarvisningsbild
sebad
Medlem

Inlägg av sebad »

Blir med sugen på att skaffa mig en nu:) Hur länge håller sig priset nere?
seBAStian
K# ∆ Ab
--
Fender J-bass USA - Funkar till det mesta
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem

Inlägg av 200071 »

sebad skrev:Blir med sugen på att skaffa mig en nu:) Hur länge håller sig priset nere?
Siste oktober....
Användarvisningsbild
DJ
Medlem

Inlägg av DJ »

och vad är priset?

Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

200071 skrev:OK :shock: tackar för omdömet. Jag litar blint på dig det vet du.
Haha.. yea right! Jag skulle inte ens lita på mig..
Men jag tycker ändå att det är en liten seger att Parkas tog sitt förnuft till fånga och behöll orginalpedalen han köpte.. Den tillsammans med multiplexern är egentligen allt jag behöver i pedalväg.. om man ska vara riktigt ärlig.. allt annat är bara GAS..

Tror det är att den går på 24v som gör att jag tycker ljudet lever mer än motsvarande paddor.. :D

EDIT: Det är ju ganska mycket skillnad i pengar också mellan Plus och micro.. :wink:

Ni som vill testa en riktig brusare.. testa Sterio Clone theory.. Brus på burk.. :(
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem

Inlägg av knedy »

DJ skrev:och vad är priset?
1503kr inkl. frakt :)

Och då fick iaf jag en söt liten strömadapter med också. 8)
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
Poncho
Medlem+

Inlägg av Poncho »

Hämtade pedal nr 009 alldeles nyss. Skitsnygg!!!
Instämmer dock med tidigare inlägg ang nivåerna på fuzz och od. Synd att det är så stor skillnad. Men det kanske går att skruva sig fram till bra nivåer. Måste leka mer.

En annan sak jag upptäckte var två olustiga oljud från min pedal. Har bara provat den hemma genom både en gitarrstärkare och direkt in i datorn.

Oljud nr 1: Volymratten sprakar väldigt olustigt när man drar upp från 0 till 3, men från 4 till 10 är det tyst. Detta sker i både fuzz och od-läge.

Oljud nr 2: I fuzzläge med gain i maxläge, typ mellan 8-10 så viner det ett högfrekvent ljud som ändras när man skruvar mellan ca 8-10 på gainatten.

Lyssna på det inspelade klippet där jag först skruvar volymratten från 0 - 10. Sedan skruvar jag upp gainratten och lite fram o tillbaka mellan 8-10. Avslutar sedan med att rulla ner volymratten.
OLJUD.MP3

Någon annan som har såna tråkiga oljud i sin PB-pedal?

Hur som helst så ska jag testa den mycket utförligare ikväll i replokalen... med BAS.

Edit: lite stavfel o så
Fender P + Ampeg SVT
Gäst
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Gäst »

YEEEEESSS!!!

Pedal i brevlådan...No5 is in da house...i helgen skall utprovas...
Användarvisningsbild
Berntsson
Medlem+

Inlägg av Berntsson »

Poncho skrev:Någon annan som har såna tråkiga oljud i sin PB-pedal
Volymrattsoljudet har jag inte märkt, men däremot gain-på-max-på-fuzzläget-oljudet. Vilket kanske kan vara lite störande, men så mycket fuzz är ändå för mycket för min del, så inte större skada skedd där :)
Fender Custom Classic Jazz V
Squier Vintage Modified Jazz

When the circus came to town
Painted Oceans
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem

Inlägg av 200071 »

Poncho skrev:Hämtade pedal nr 009 alldeles nyss. Skitsnygg!!!
Instämmer dock med tidigare inlägg ang nivåerna på fuzz och od. Synd att det är så stor skillnad. Men det kanske går att skruva sig fram till bra nivåer. Måste leka mer.

En annan sak jag upptäckte var två olustiga oljud från min pedal. Har bara provat den hemma genom både en gitarrstärkare och direkt in i datorn.

Oljud nr 1: Volymratten sprakar väldigt olustigt när man drar upp från 0 till 3, men från 4 till 10 är det tyst. Detta sker i både fuzz och od-läge.

Oljud nr 2: I fuzzläge med gain i maxläge, typ mellan 8-10 så viner det ett högfrekvent ljud som ändras när man skruvar mellan ca 8-10 på gainatten.

Lyssna på det inspelade klippet där jag först skruvar volymratten från 0 - 10. Sedan skruvar jag upp gainratten och lite fram o tillbaka mellan 8-10. Avslutar sedan med att rulla ner volymratten.
OLJUD.MP3

Någon annan som har såna tråkiga oljud i sin PB-pedal?

Hur som helst så ska jag testa den mycket utförligare ikväll i replokalen... med BAS.

Edit: lite stavfel o så
Om det är något som hänger kvar så ska det naturligtvis fixas. Testa ordentlig så det inte är något fas-/jordfel hemma eller att du hade ställt in hörapparaten fel.

Hör sedan av dig.
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem

Inlägg av 200071 »

Poncho skrev:Hämtade pedal nr 009 alldeles nyss. Skitsnygg!!!
Testa lite mer först innan du blir ledsen, det tar ett tag innan man får till balansen rätt. Justera ODn med extrapoten på sidan så kan det hända grejer som hjälper dig.

Tyvärr har jag inte kunnat med att behålla någon själv så längen ni köper snabbare än Albin bygger så jag har inte finslipat tekniken.
Bara smygtestat nr 8 lite... :oops:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Chriller skrev:Kan meddela att han var väldigt chic i snagg, EBS-tisha och välansat skägg. Piffigt.
:shock:
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem

Inlägg av 200071 »

GrafZeppelin skrev:
Chriller skrev:Kan meddela att han var väldigt chic i snagg, EBS-tisha och välansat skägg. Piffigt.
:oops:
Användarvisningsbild
Poncho
Medlem+

Inlägg av Poncho »

200071 skrev: Om det är något som hänger kvar så ska det naturligtvis fixas. Testa ordentlig så det inte är något fas-/jordfel hemma eller att du hade ställt in hörapparaten fel.

Hör sedan av dig.
Inte alls min mening att såga pedalen på nåt sätt och jag är inte ledsen. Tvärtom så är jag mycket glad! Det är fredag, jag har fått en ny leksak och så är det rep ikväll.

Pedalen är grym... både utseendet och ljudet! Jag ska hårdtesta den ikväll i repan och återkommer ang skrapljudet från volympotten. Att det viner lite med gain på max i fuzzläget är kanske ingenting att haka upp sig på precis som Berntsson säger.

Ska fixa nya batterier till hörapparaten också. :wink:
Fender P + Ampeg SVT
Användarvisningsbild
kanifflesmannen
Medlem+

Inlägg av kanifflesmannen »

Rix skrev:
kanifflesmannen skrev:Hmmm... är det bara jag som inte kan lyssna på klippen? Får bara upp att "denna sida kan ej visas"
Skumt? Länken är http://lemonbird.se/mp3/rix-testar-pratabaspaddan.mp3 om det är nåt fuffens med forumets länkning.
Det är nog nåt knepigt med min dator då. Testade att stänga av Norton men det hjälpte inte, nåt annat knas då.
Manne Basic XLR- Yamaha BBN5 - Fender precision - Fender Kingman - Squier Cklassic Vibe
Jazz, Hiwatt B40 köksstärkare.
Ashdown MAG300EVO II med Hartke VX115, Sunn 4x10. PrataBasdist nr 3, Boss SYB-5, Ampeg PF-500, TKS 212

http://irenepanik.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
kanifflesmannen
Medlem+

Inlägg av kanifflesmannen »

Norton internet security gillar inte att jag spelar upp ljud från nätet.
Jag gillar inte Norton internet security så nu har jag installerat firefox.

Det lät väldigt bra det där klippet. :)
Manne Basic XLR- Yamaha BBN5 - Fender precision - Fender Kingman - Squier Cklassic Vibe
Jazz, Hiwatt B40 köksstärkare.
Ashdown MAG300EVO II med Hartke VX115, Sunn 4x10. PrataBasdist nr 3, Boss SYB-5, Ampeg PF-500, TKS 212

http://irenepanik.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem

Inlägg av Chriller »

200071 skrev:
GrafZeppelin skrev:
:oops:
Ja, vad säger man. Det är bara att inse att det är en stilig karl det där.

Fuzz är roligare än användbart för min del tror jag.
Men framförallt mördar verkligen OD:n allt i sin väg. Satan va gött! Jag är så nöjd och glad så. Och bandkamraterna såg också rätt nöjda ut, där de stod uppblåsta mot väggen!

Ska testa mer och kommer säkert skriva mer också. Men inte nu...
Jomen. It's the Chriller.
Skriv svar