PrataBasdisten!

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
kanifflesmannen
Medlem+

Inlägg av kanifflesmannen »

Provspelade lite igår med min med nya mikar försedda Yamaha.

Tror nästan det är högre output i de mikarna (basslines) än det är i min Musicman. Fuzzen lät ju helt galen! Hade väl iofs volymen rätt högt på PB-disten...
Nu spelade jag genom Hartkeriggen, förut testade jag i den lilla 40W Hiwattstärkaren i köket.

OD:n lät otroligt bra, från lite lite knorr till fet dist. :D

Ska prova med Stingrayen i Hartkeriggen med och jämföra.
Manne Basic XLR- Yamaha BBN5 - Fender precision - Fender Kingman - Squier Cklassic Vibe
Jazz, Hiwatt B40 köksstärkare.
Ashdown MAG300EVO II med Hartke VX115, Sunn 4x10. PrataBasdist nr 3, Boss SYB-5, Ampeg PF-500, TKS 212

http://irenepanik.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++

Inlägg av FreCKo »

ARGH! Här är man borta lite och missar pedalen! Finns det några kvar? Hur är fuzzen jämfört med en Big Muff?
Användarvisningsbild
Poncho
Medlem+

Inlägg av Poncho »

kanifflesmannen skrev: Fuzzen lät ju helt galen!
Hehe, ja fy fan vilken pedal man har utökat sin arsenal med.

Fuzzen ÄR verkligen helt sjuk om man gainar upp den ordentligt. Inte riktigt min grej dock då jag tycker basen tappar för mycket attack. Men kan va kul i vissa låtar där man inte behöver trycket för att tränga igenom gitarrmattan.

Däremot OD'n. Satan i gatan vilken grym OD. Den gav verkligen mitt basljud en knuff i rätt riktning. Elakare, råare och mer attack! Körde med OD'ns extrapot mest i sitt minimi-läge och det räcker verkligen tillsammans med massa rördist i SVT'n. Mmmm, I'm loving it!

Sen utseendet då. Hur läcker som helst i den gråblåa färgen. Och när den ligger på golvet i mörkret och lyser med sina snygga diodlampor charmar den vilken pedalkåt gitarrist som helst.

Peter, jag ska testa den lite mer innan jag kan uttala mig om pottarna slutar skrapa... eller om det är min hörapparat som spökar :wink:

Glömde jag skriva att jag är NÖJD?! :) Den här pedalen är en KEEPER och jag rekomenderar den varmt! KÖP!
Fender P + Ampeg SVT
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Har suttit och lekt lite...
Fuzzen är hårdare/extremare och mer övertonsrik än LBM. Väldigt olika.
Efter lite fipplande fick man väldigt grymma ljud må jag säga! Matade den med en flanger, och det blev riktigt spacerock direkt :)

OD:n har en rund karaktär... väldigt röroverdrivig, och inte direkt NU-metall om man säger så. Klipper kanske en aning diskant. Väldigt lite baskapning. Maxar man overdriven så blir den nästan åt LBM Fuzz hållet.
Fulltone har kapar basen mycket mer och har en hårdare ton. Mer olika än man kan tro vid första intrycket.!

Riktigt rolig pedal. Overdriven sitter som en smäck och Fuzzen är kul när man väl bemästrar den.
Enda svagheten är, som sagts tidigare, bristen på separat volym. Men det kanske man kan modda i framtiden.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem

Inlägg av 200071 »

FreCKo skrev:ARGH! Här är man borta lite och missar pedalen! Finns det några kvar?
Just nu är hela första batchen slut men jag har bett Albin bygga ett gäng till på en gång så det kommer finnas om en eller ett par veckor.
Priset 1503 ink frakt gäller för PrataBasare med minst 20 inlägg fram till och med den siste oktober. Sedan kommer den kosta 1800 plus frakt.

Fast PrataBasare som handlar hos mig kommer alltid få lite rabatt....
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Blev inspirerad av Rix nyss och var tvungen att göra Grand Funk-Paranoid testet :-D
Sååååå jäääkla bra med Mudnuckerjazz och pratabas-od ordentligt kranad...
Måste nog fixa ett ljudklipp i morgon!
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Pyssling
Medlem+

Inlägg av Pyssling »

Kom igen kom igen kom igen! Ljudklipp! Kan man få till ett härligt Song Against Sex-ljud kanske? Nu hittar jag ingenstans dit jag kan länka så ni kan höra låten, men ni kanske vet? Neutral Milk Hotel heter bandet.
Användarvisningsbild
adde_johansson
Medlem+

Inlägg av adde_johansson »

Lite GAS har man ju. :roll:
olabola skrev:Smälljud som låter skit är väl "slap" ? :wink:
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Rix »

anli skrev:Blev inspirerad av Rix nyss och var tvungen att göra Grand Funk-Paranoid testet :-D
Sååååå jäääkla bra med Mudnuckerjazz och pratabas-od ordentligt kranad...
Måste nog fixa ett ljudklipp i morgon!
Håhå, din mud-jazz ja, den måste låta grymt coolt genom den! Ös på med lite Mel-riff nu.

I morrn ska jag förresten rasta Hosse här i stan, vi borde stanna till i studion och spela in nåt lökigt. Hosse måste ju få punka loss med OD:n i botten och stenhårt plekkespel.
Användarvisningsbild
Cliffy
Medlem++

Inlägg av Cliffy »

200071 skrev:
FreCKo skrev:ARGH! Här är man borta lite och missar pedalen! Finns det några kvar?
Just nu är hela första batchen slut men jag har bett Albin bygga ett gäng till på en gång så det kommer finnas om en eller ett par veckor.
Priset 1503 ink frakt gäller för PrataBasare med minst 20 inlägg fram till och med den siste oktober. Sedan kommer den kosta 1800 plus frakt.

Fast PrataBasare som handlar hos mig kommer alltid få lite rabatt....
Kan man lägga en beställning och få den i delar eller hur blev det? Behöver ju inte ha en lång byggbeskrivning. Behöver ju inte va en sån man får med i många fall. (Flersidig). Bara en bild eller enkel beskrivningen på vart allt ska lödas fast.

Betalar gärna lika mycket som för en färdigbyggd om det är så.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Jag var tvungen att härma Rix lite :oops:
Här är ett klipp med samma Grand funk intro fast med:
- Jazzbas hybrid med endast Gibson mudbucker aktiv. Fingrar.
- Pratabas overdrive... max gain och tone i mitten
- Traynor 80 watt GK 15"
- Billig mick
http://www.lindersson.se/BASS/Sound/Pratabas_od_mud.mp3

Jag tycker det låter fet fuzz å det fetaste! Grym kombo med mudden.

Här e Rix originalklipp:
http://lemonbird.se/mp3/rix-testar-pratabaspaddan.mp3
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Rix »

anli skrev:Jag tycker det låter fet fuzz å det fetaste! Grym kombo med mudden.
YEAH!! OD:n har verkligen rejäla möjligheter, allt mellan mysknorr till värsta fuzzalicious. Och det låter riktigt svullet och härligt med mudden! Det tackar vi för.

För övrigt anser jag att Paranoid är en mummalåt! :D
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Man kan säga att med OD maxgainad så blir det mjukare rundare Fuzz än i Fuzzläget.
Fast Fuzzläget är ju coolt på sitt lite mer uberdistfuzz-vis.
Två FUZZAR I EN PEDAL... OCH OVERDRIVE :-D
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Se så var inte så blyga... ni andra kan väl posta lite ljudklipp också?
Användarvisningsbild
Pyssling
Medlem+

Inlägg av Pyssling »

Om jag beställer i veckan, kommer jag hinna få pellen innan nästa lördag?
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem

Inlägg av 200071 »

Pyssling skrev:Om jag beställer i veckan, kommer jag hinna få pellen innan nästa lördag?
Bara om du frågar Danne eller Valle om de vänta lite längre... :wink:
Jag får två idag om allt stämmer som dessa herrar ska ha. Sen får jag ett gäng nya, troligen nästa måndag där alla inte är bokade ännu.
Användarvisningsbild
Pyssling
Medlem+

Inlägg av Pyssling »

200071 skrev:
Pyssling skrev:Om jag beställer i veckan, kommer jag hinna få pellen innan nästa lördag?
Bara om du frågar Danne eller Valle om de vänta lite längre... :wink:
Jag får två idag om allt stämmer som dessa herrar ska ha. Sen får jag ett gäng nya, troligen nästa måndag där alla inte är bokade ännu.
Jag är så ambivalent att jag inte kan något beslut. Får bli något annat tills jag lyckas bestämma mig! :)
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Ja, jag ska ju ha en, så är det bara.
Men jag är så urbota korkad så jag har köpt annat hela tiden, för samma pengar typ trots att jag tyckte det vart för mycket pengar för mig med Pratabasdisten...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem

Inlägg av 200071 »

blackparkas skrev:Ja, jag ska ju ha en, så är det bara.
Men jag är så urbota korkad så jag har köpt annat hela tiden, för samma pengar typ trots att jag tyckte det vart för mycket pengar för mig med Pratabasdisten...
Är man både PrataBas's mästerpostare, trogen kund hos Basstudio.nu samt före detta Gibson Victoryanvändare kan man fixa det på nåt sätt.
Jag skickar ett PM.
Användarvisningsbild
Folxam
Medlem+

Inlägg av Folxam »

Hur är PB-disten mot Hjärt Müller?

Jag är både fattig och snål 8)
Senast ändrad av Folxam den fre feb 30, 2004 13:37, ändrad totalt 4545981732 gånger
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

Kan man köra både OD och Fuzz samtidigt? Är det i så fall nå't man vill göra? :lol:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem

Inlägg av 200071 »

BarbequeVillage skrev:Kan man köra både OD och Fuzz samtidigt? Är det i så fall nå't man vill göra? :lol:
Nej på båda. :D
Användarvisningsbild
BassiLow
Medlem++

Inlägg av BassiLow »

200071 skrev:
BarbequeVillage skrev:Kan man köra både OD och Fuzz samtidigt? Är det i så fall nå't man vill göra? :lol:

Ja på båda, om du köper två pedaler och vill ha riktigt, riktigt skitigt sound

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;

Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

BassiLow skrev:
200071 skrev:

Smart!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Gäst
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Gäst »

BassiLow skrev:
200071 skrev:

Man skulle kunna tro att det var du som sålde och inte Årnes :wink:
Skriv svar