PB-dist DESIGN
- anli
- VIP medlem
- BassiLow
- Medlem++
Jag åker till Kroatien på Fredag (äntligen semester
) och blir borta i 14 dar, annars hade jag lätt kunnat ställa upp och kört sk...n ur PB-disten

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;
Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
- Punkster
- Medlem+++
- BassiLow
- Medlem++
Den måste gå att köpa som kit ANNARS, Albin............

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;
Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
- peter_s
- Medlem++
Nej, det är ungefär vad de brukar kosta färdigbyggda. Jam, t.ex., säljer just nu en Hjärt Müller-pedal för 1495 kr., och en stereotremolo för 1895 kr. Och 1500 kr. är i vilket fall som helst inte direkt mycket för en boutique-pedal. Snarare tvärtom.Punkster skrev:Hmm, 1500 spänn är mycket för en Moody.
- 200071
- Hedersmedlem
Man får också tänka på att det är en form av dubbelpedal och ännu så länge inte gjord för "serietillverkning" så kan vi få den i färdigversion för 1500 ska vi vara glada.
Jag har, med alfonz goda minne, tagit kontakt med Albin för att diskutera försäljning och distribution. Så jag samlar synpunkter från testningarna och försöker fullfölja alfonz fina förarbete. Tror vi den blir säljbar i något större omfarttning än bara några ex härifrån så kan den komma att säljas via den kommande webbshopen.
Jag har, med alfonz goda minne, tagit kontakt med Albin för att diskutera försäljning och distribution. Så jag samlar synpunkter från testningarna och försöker fullfölja alfonz fina förarbete. Tror vi den blir säljbar i något större omfarttning än bara några ex härifrån så kan den komma att säljas via den kommande webbshopen.
- anli
- VIP medlem
Visste väl att man kunde lita på dig!200071 skrev:Man får också tänka på att det är en form av dubbelpedal och ännu så länge inte gjord för "serietillverkning" så kan vi få den i färdigversion för 1500 ska vi vara glada.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
- the_great_alfonzo
- Medlem+++
- anli
- VIP medlem
Pedalen har anlänt, och jag har hunnit med en snabbtest!
SNYGG PEDAL!
Overdrive: lite bastapp vid inkoppling, men mindre än tex Fulltone. Kan bli rätt trevlig.
Enda invändningen är min gain kunde vara lägre, funkar vid låg output men med tex lundgrens hot så är det svårt att få riktigt svag overdrive. Utväxlingen är iofs mild. Mer rent min läge och lite med dist vid max vore bra.
Fuzz: Rätt bra botten tycker jag. Vid snabb jämförelse med Little big muff så gillar jag muffens klipp bättre. Men måste testa mer.
I morgon skall jag testa mer och lägga ut ljudklipp.
Sen vill jag veta vem som är näste man till rakning.
SNYGG PEDAL!
Overdrive: lite bastapp vid inkoppling, men mindre än tex Fulltone. Kan bli rätt trevlig.
Enda invändningen är min gain kunde vara lägre, funkar vid låg output men med tex lundgrens hot så är det svårt att få riktigt svag overdrive. Utväxlingen är iofs mild. Mer rent min läge och lite med dist vid max vore bra.
Fuzz: Rätt bra botten tycker jag. Vid snabb jämförelse med Little big muff så gillar jag muffens klipp bättre. Men måste testa mer.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
- Nyrostad
- Medlem
Skriver ett inlägg här så att jag blir påmind om att titta förbi imorrn - ljudklipp åt folket 

Music Man Stingray 4| Fender Jaguarbas med Lundgren Vintage Jazz Special | Ampeg SVT-3 Pro/SVT-410HE |
http://www.fullhouseband.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.fullhouseband.se" onclick="window.open(this.href);return false;
- 200071
- Hedersmedlem
Liten?anli skrev:Pedalen har anlänt, och jag har hunnit med en snabbtest!
SNYGG PEDAL!
- the_great_alfonzo
- Medlem+++
- 200071
- Hedersmedlem
Kan säga att jag var och hälsade på Albin/Moody idag. Mycket trevligt!
Grejen är att för att kunna sälja som färdigt byggsatsats krävs att man har såpass volym så det är idé att designa ett nytt kretskort. Så det är lite moment 22. Finns det tillräckligt många intresserade av att köpa så kan man få både ett rimligt pris på boxen och möjlighet att köpa bygg-kit. Jag skulle i teorin tänka mig att beställa "tillräckligt" många fär att få den volymen och sedan sälja på webbshopen, men det fattas ändå lite pengar.
Pris runt 1500 är "rimligt"/billigt för en hopbyggd dubbelpedal av den här typen. Mitt utgångsläge är att vi ska kunna få en så bra pedal och så många intressenter så att vi kan ha 1500 som listpris men en PrataBasrabatt på 15-20%.
Ju fler som säger att de kommer att köpa desto större möjligher att det blir av!
Om vi hittar en modell som vi tycker är tillräckligt bra så kommer Albin och jag att hitta en lösning som blir gångbar.
Grejen är att för att kunna sälja som färdigt byggsatsats krävs att man har såpass volym så det är idé att designa ett nytt kretskort. Så det är lite moment 22. Finns det tillräckligt många intresserade av att köpa så kan man få både ett rimligt pris på boxen och möjlighet att köpa bygg-kit. Jag skulle i teorin tänka mig att beställa "tillräckligt" många fär att få den volymen och sedan sälja på webbshopen, men det fattas ändå lite pengar.
Pris runt 1500 är "rimligt"/billigt för en hopbyggd dubbelpedal av den här typen. Mitt utgångsläge är att vi ska kunna få en så bra pedal och så många intressenter så att vi kan ha 1500 som listpris men en PrataBasrabatt på 15-20%.
Ju fler som säger att de kommer att köpa desto större möjligher att det blir av!
Om vi hittar en modell som vi tycker är tillräckligt bra så kommer Albin och jag att hitta en lösning som blir gångbar.
- broder blues
- Medlem++
bra.. säg till a-boom så kan vi ha en "slapping contest" 

Fender friend & resident bluespolis
Danelectro U2, Fender J-76, Telebas (byggtråd), DeArmond Starfire -98, Stagg EUB RDL, Eden CXC210.
Medlem, PBGK40++, skäggsektionen.
Danelectro U2, Fender J-76, Telebas (byggtråd), DeArmond Starfire -98, Stagg EUB RDL, Eden CXC210.
Medlem, PBGK40++, skäggsektionen.
- anli
- VIP medlem
Så får det bli!200071 skrev:Skicka den till mig då.
Distrotion är känsliga och seriösa grejer, krävs att många öron nagelfar pedalen och ger lite input om vi skall få till en riktigt bra dubbelpedal. Som vore jävligt smutt, men samtidigt knepigare att få till tror jag.
Själv kan jag i dag bara testa på rätt låg volym, då grannen inte behagar åka bort som tänkt, samt att min rör-Traynor automatiskt blir en alldeles ypperlig overdrive redan vid volymsteg 2

- anli
- VIP medlem

Mycket snygg

Två snabba test. P-bas med Lundgren hot och rörTraynor på låg volym (grannar och sura tonåringar)
Dist: Tone kl 9-10, volym kl 2 och Gain kl 7 (0)
http://www.lindersson.se/BASS/Sound/Pra ... st%201.mp3
Jag gillar karaktären. Men gainen är för hög, då det distar rätt bra vid min. Eller hur? Intrycket från i går står fast. Samtidigt blir det inte direkt tokdist vid max, men det gör ju inte så mycket när man har en fuzzknapp!
Med min Epiphone med rätt låg output blev det mer myskmorr vid tex fingerspel.
Fuzz: Tone kl 9-10, volym kl 2 och Gain kl 9
http://www.lindersson.se/BASS/Sound/Pratabasfuzz.mp3
Här gör det inget att gain är skaplig från start, vill man ha fuzz då skall man ha FUZZ!
Sen tycker jag volym kunde var lite mer spett. Att ha volym kl 2 och lite till för att matcha normal output känns lite klent.
Pedalen känns i grunden bra, lite finputs så kan det bli en hit.
Själv ser fram mot kommande högvolymtester av riktiga basister!
Senast redigerad av anli den lör 14 jun 2008, 15:52, redigerad totalt 1 gånger.
- peter_s
- Medlem++
- Punkster
- Medlem+++
Jag vill också tacka för ljudklippen. Dock så kan jag nog konstatera att det inte låter så mycket Punkster. Om det distar så mycket redan med gain på noll så är det alldeles för aggresivt för mig, jag vill bara ha lite lätt spräck och inte tokmycket dist. Men det kan ju kanske gå att åtgärda om den kommer som kit? Brukar ju följa med en del prylar att modda med från Moody 

/Linus
- knedy
- VIP medlem
anli skrev:Detta är en prototyp, tanken är att den skall fintrimmas efter våra önskningar.
Och lägre gain är en parameter.
Precis!
Håller också med om att lägsta gain på OD-kanalen får lägre, nästan snudd på ren, dynamisk som spräcker upp vid hårdare anslag samtidigt så man ska kunna skruva den riktigt elak. Fuzzen gillar jag riktigt "fyrkantig" eller vad man kallar det, mycket gain och låg tone.

Officiell stormästare i EB-orden