PB-dist DESIGN

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Japp, jag gillar karaktären på OD:n. Får mig att undra hur "Hjärtmuller" eq är i jämförelse med "tone"ratten.
Det slår mig hur bra avvägt ljudnivån är mellan Fuzz och dist, fast det skulle vara fräckt med in trimpot för detta så man kan optimera för personliga preferenser.
Nästan så jag tycker att dubbelpedalen skulle tjäna på ett par pottar till.... dvs separat gain och mer avancerad eq.
Fuzzen ville jag ha lite fetare, fast iofs tyckte jag bättre om den idag... kanske ännu bättre vid hög volym.
Undrar hur Woollyklonen lät som Moody fixade?
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem

Inlägg av Chriller »

Man tackar. Och bockar.
Fina klipp, det låter ju görabra ju! Håller väl med anli om "Mer rent min läge och lite mer dist vid max vore bra."
EDIT: Men fler potar och grejer känns lite farligt att börja laborera med nu va? Långbänken vore skönt att undvika.

Blir det provspelande hos 2000000000000000071 i Göteborg så kommer jag och Sterlingen (tror jag det får bli) gärna på besök! Om det blir i veckan, för sen lämnar jag stan på semester... Men ljudklipp räcker långt för mig.

EDIT: Och vill Albin och 200071 ha en lista på vilka som vill köpa så är jag med den listan. Helst som färdig pedal. Priset är inte så noga.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Jag försökte ta i med plektrumet på bekostnad av timing och träffsäkert :-D Det hörs att nån plinkar i bakgrunden på klippet....

Håller på att packa ned pedalen för postning vid lunchtid i morgon.
Men hann med ett snabbis med Ovation med flats och lite fingerspel, och då denna bas numer är passiv och ganska moderat outpot... och ja, disten är riktigt, riktigt trevliig även där! Lite mer av av spräck blev det då.

Chriller har helt rätt... ingen långbänk! Men jag hoppas att nästa testgäng kommer med lite justeringstips, för där finns det en hel del att hämta tror jag.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++

Inlägg av mikkejohansson »

Får ni ner gainen som Knedy beskriver (börja på "rent" i stort sett) skulle t o m jag bli intresserad trots min nya polska kärlek (se annan tråd). Jag letar fortfarande den där OD:n som bara "skarpar till" utan att dista så tydligt...
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
fredaschp
Medlem

Inlägg av fredaschp »

Hallå hej! Har smygläst om pedalen ett bra tag nu men inte velat slänga mig in i diskutionerna hehe...

Vill bara säga att jag tycker den låter kanon, fintrimmning ? visst men grunderna sitter där. snygg är den oxå!

Så här finns en till som kommer att köpa en så snart den är tillgänglig.
Via Moody eller Årnäs.... gärna Årnäs så kan man få teste lite kul prylar kanske??
:D
eller inte.....eller?
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem

Inlägg av Danne »

Den verkar väldigt intressant. Tack för ljudklippen Anli. Håller med föregående talare att OD'n kan vara skapligt ren i läge noll så man kan smyga in den. Jag kör själv nästan alltid med rörtopparna lite överstyrda och den karaktären vill jag gärna kunna ratta fram och på så sätt kunna köra stärkaren rent och OD'n bara lite skitig. Fuzzen tyckte jag lät väldigt bra som den är.
Användarvisningsbild
Valle
VIP medlem

Inlägg av Valle »

Även jag håller med. Tar man ner gainen lite på ODn så kommer jag deffinitivt att köpa en, behöver både en skyst OD och Fuzz. Bra initsiativ och framtagnings jobb måste jag säga, klockrent med en PrataBasPedal.
/Johan
Van Zandt, Guild, Aguilar, TKS mm.
Presentation
Användarvisningsbild
MartK
Medlem

Inlägg av MartK »

Jag har en liten fråga/fundering angående brytarna och lysdioderna.
Som jag har fattat det så är en brytare för fuzz och en för dist. Fuzz och dist kunde inte vara ikopplat samtidigt. Vad händer då om man sätter igång fuzz när dist redan är ikopplat? Stängs pedalen av då?

Det känns lite överflödigt med mittendioden som visar om pedalen är igång. Det ser man ju på de som visar vilken funktion som är igång (fuzz/dist). Less is more.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Den vänstra knappen väljer dist eller Fuzz, och då tänds repektive lampa
Den högra knappen aktiverar effekten= röd lampa tänds
Ganska bra att kunna se om det är dist eller fuzz, innan man stampar i gång den i stridens hetta.
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem

Inlägg av Chriller »

anli skrev:Den vänstra knappen väljer dist eller Fuzz, och då tänds repektive lampa
Den högra knappen aktiverar effekten= röd lampa tänds
Ganska bra att kunna se om det är dist eller fuzz, innan man stampar i gång den i stridens hetta.
Sweet! Låter som en klockren lösning.
Gött att du tog i lite också när du spelade in. Jädra gött rent ljud får man ju säga att du har också...
Användarvisningsbild
MartK
Medlem

Inlägg av MartK »

Jag förstår. Nu blev det genast klarare.
Det skulle dock se lite bättre ut med en tvåfärgad lysdiod för funktionsvalet.
Squier VM Precision HPD | Warwick Streamer LX -01 TILL SALU | Ibanez AEB10E | Gibson Explorer -86
Ashdown MAG C115-300 | Boss ME-50B
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Chriller skrev: Gött att du tog i lite också när du spelade in. Jädra gött rent ljud får man ju säga att du har också...
Ja, stärkaren passar mig bra. Skulle antagligen kunna tjäna på en lite mer sofistikerad högtalare än GK Backline :oops:
Har så förbannat svårt att lira själv med en mick, grabben skrattade gott när han hörde hur jag blandade ihop riffet från vårat jam i veckan :-D

Men tillbaka till lysdioderna... jag gillade att den lös så fort den fick ström, dvs strömkabel och gitarrsladd inkopplad.
Saknar det på andra pedaler.
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem

Inlägg av Chriller »

En lysande pedal, kort sagt.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Pedalen postad! 7 hg :-)
Dyker upp snart upp i den klämkäcka hamnarbetarstaden i västerled.
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++

Inlägg av the_great_alfonzo »

Hänt nåt än elleeeeeeeeeeeeeer?
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem

Inlägg av 200071 »

the_great_alfonzo skrev:Hänt nåt än elleeeeeeeeeeeeeer?
Den finns hos mig, har inte hänt så mycket mer (pga av Midsommar) än att jag testat själv. Det blir en hel del testande de närmaste dagarna, räkna med induggande rapporter på måndag-tisdag...
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem

Inlägg av Chriller »

200071 skrev:
Den finns hos mig, har inte hänt så mycket mer (pga av Midsommar) än att jag testat själv. Det blir en hel del testande de närmaste dagarna, räkna med induggande rapporter på måndag-tisdag...
Kan man komma förbi och klämma lite?
En annan har ju både semester och bil som omväxling...
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem

Inlägg av 200071 »

Chriller skrev:
200071 skrev:
Kan man komma förbi och klämma lite?
En annan har ju både semester och bil som omväxling...
Självklart! Öppet hus hemma hos mig tisdag 15-19. Hembakat; dock vågar jag inte lova bläbärsmuffins...
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem

Inlägg av Chriller »

Okaj, då ses vi!
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Sen vill jag inte veta av nåt sölande, delge oss edra erfarenher/synpunkter på stubberten!
Användarvisningsbild
olovski
Medlem

Inlägg av olovski »

har inte varit så aktiv i denna tråden, men är det någon som har lite ljud samples till denna pedalen?

Skulle vara roligt att höra vad den går för:)
Användarvisningsbild
Berntsson
Medlem+

Inlägg av Berntsson »

olovski skrev:har inte varit så aktiv i denna tråden, men är det någon som har lite ljud samples till denna pedalen?

Skulle vara roligt att höra vad den går för:)
Kolla förra sidan av tråden, där lade anli upp lite ljudklipp
Fender Custom Classic Jazz V
Squier Vintage Modified Jazz

When the circus came to town
Painted Oceans
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Hmmm....

Måste säga att jag inte tydkte det lät särskilt mycket TS-9 om pedalen, vad säger ni andra?
Fuzzen lät asgrymt!

Håller med ang. att det ska starta från noll i princip med disten, som på TS-9:an.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seaweed »

Blev bättre än vad jag väntat mig, fuzzen var mäktig! Även ODn lät som att det skulle funka för mig... 8)
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem

Inlägg av 200071 »

Jaha, jag börjar får de andra fylla på så småningom. De andra i det här fallet är Criller, Scuba, Calif de Funk, Boom och Macahan.

Jag sammanfattar lite så broderar de andra ut, eller säger emot...

Jag tror alla gillade utseendet även om det inte diskuterades så mycket.

Modellen att det lyser för den effekten som är "standby" när man kör rent ljud är lysande, då blir det ingen obehaglig överraskning när man trampar in effekten.
Driveratten för ODn borde starta på noll och ha en jämnare uppgång. Som det är nu distar den direkt och sedan kommer ett "trappsteg" framåt klockan 10.

En god idé var att komplettera med en basboost som man kan komplettare med för att få ett fetare ljud.
Tonkontrollen kändes som den arbetade lite i "fel" spektrum; för högt upp i frekvenserna. En lösning skulle ev kunna vara att köra en parametrisk variant.
Fuzzdelen kändes mer färdig, den lät fuzz och hade mer av botten kvar i sig.
Hur som helst tyckte vi nog att i det skick den var nu så är det en helt OK OD/Fuzz för 1500 SEK. Om de förändringar som vi pratade om skulle kunna fixas så kan den bli riktigt bra.

Vill fler testa eller ska vi köra på och be Albin göra XX stycken?

Vi kan nog utgå från 1500 SEK som riktpris, ju fler förhandsbeställningar som kommer in desto större Pratabasrabatt kan förmodligen ordnas.
Skriv svar