preamp med bra dist

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

BarbequeVillage skrev:Den är byggd för bas och har troligen andra centerfrekvenser för EQn. Dessutom är hela konstruktionen mer "basisk" i sin uppbyggnad. Den har en blendratt för rent/effektförhållandet, en balanserad XLR-utgång, en obalanserad teleutgång, en parallell utgång med opåverkat ljud för ett externt slutsteg och en jordlyft. GT2:an är mera som en distpedal om än med fler inställningsmöjligheter.
Den programerbara har inte en paralell tele out.
Det är därför jag ska fixa en sån.

Och anledningen att jag vill ha det är att jag kör XLR-outputen till mixer och vill ha en ren signal till stärken på scenen.
Varför ska jag ha en färgad signal till stärken när jag ända färgar den med preampen på stärken.
Det låter bara illa.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
b_luthman
Medlem+

Inlägg av b_luthman »

BarbequeVillage skrev:
b_luthman skrev:nu tar det kanske hus i helvete men varför vill man ha en opåverkad utgång? vore väl bättre o kunna skicka den påverkade signalen till olika slutsteg?

är det några ljudmässiga skillnader mellan den programmeringsbara och den enkanaliga?
Det finns två utgångar med och en utan effekt. Om man spelar in så kanske man vill ha en skitig och en ren kanal, eller så använder man BDDI:n som DI och vill ha en lina till riggen som naturligtvis låter skitbra utan påverkan från SansAmpen! :lol:

Den programmerbara har jag aldrig testat, men jag tror att det ska vara samma prylar under skalet...
ok nu är jag med. vid inspelning kan jag se behovet. men live känns det muppigt. vill man inte ha sansampsoundet så kanske man inte lägger 3oooslantar på att köpa en som DI. menmn, det kan säkerligen finnas tillfällen då det är kalas att ha en ofärgad utång live också.
spelar i:
www.myspace.com/jaganata

Ibanez SR1000EFB |Ibanez SRX 595
Hartke VXL | Ibanez PD7 | Crest Vs 900 | 210 +115
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

Prexis.

Gäddans inlägg tycker jag belyser nyttan med att ha flera olika typer av utgångar.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
b_luthman
Medlem+

Inlägg av b_luthman »

Geddy_Lee skrev:
BarbequeVillage skrev:Den är byggd för bas och har troligen andra centerfrekvenser för EQn. Dessutom är hela konstruktionen mer "basisk" i sin uppbyggnad. Den har en blendratt för rent/effektförhållandet, en balanserad XLR-utgång, en obalanserad teleutgång, en parallell utgång med opåverkat ljud för ett externt slutsteg och en jordlyft. GT2:an är mera som en distpedal om än med fler inställningsmöjligheter.

Och anledningen att jag vill ha det är att jag kör XLR-outputen till mixer och vill ha en ren signal till stärken på scenen.
Varför ska jag ha en färgad signal till stärken när jag ända färgar den med preampen på stärken.
Det låter bara illa.
jo vill att man vill ha en ren signal till stärken så förstår jag behovet. men jag drar ju signalen till ett slutsteg så jag behöver ju ingen ren signal egentligen.
spelar i:
www.myspace.com/jaganata

Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

b_luthman skrev:
Geddy_Lee skrev:

Det låter bara illa.
jo vill att man vill ha en ren signal till stärken så förstår jag behovet. men jag drar ju signalen till ett slutsteg så jag behöver ju ingen ren signal egentligen.

Eftersom du kan välja om du vill ha utgången färgad eller ofärgad av EQ så finns det inga problem.
Dessutom får du en bra och användbar DI-box på köpet - garanterat bättre än de flesta som liveljudtekniker själva har med sig.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

b_luthman skrev:men jag drar ju signalen till ett slutsteg så jag behöver ju ingen ren signal egentligen.
Jag körde så på den tiden när jag hade en Microbass.
Men det skippade jag för den eq´n som lät bra ut i PA´t lät plonk när jag drog den till steget och högtalaren på scenen.
Det var efter det jag skaffade stärk på scenen istället.
Och då vill jag färga signalen med stärken efter förutsättningarna på scenen
istället för att få tårta på tårta.
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
b_luthman
Medlem+

Inlägg av b_luthman »

jo om det inte funkar så fattar jag att det skiter sig. men jag tycke att det är lite av ljudteknikerns jobb att fixa så att mitt ljud i PA't blir detsamma som jag har på scenen. om det innebär at han tappar signalen direkt från preampen eller mickar lådan eller rakar två katter spelar mig ingen roll.
spelar i:
www.myspace.com/jaganata

Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

b_luthman skrev:jo om det inte funkar så fattar jag att det skiter sig. men jag tycke att det är lite av ljudteknikerns jobb att fixa så att mitt ljud i PA't blir detsamma som jag har på scenen. om det innebär at han tappar signalen direkt från preampen eller mickar lådan eller rakar två katter spelar mig ingen roll.
Om man tänder en ficklampa i en garderob....så blir det jäkligt ljust.
Tänder man samma ficklampa i en granskog en mörk natt, blir det inte riktigt samma grej.

Jag kommer säkert att idiotförklaras för detta, men i min värld så är det skilnad på eq´n jag vill ha ut i PA´t jämfört med den jag vill ha på scenen.
Scenljudet ska funka som lyssning för alla inblandade.
Ljudet ut i PA´t är det viktiga, det folket hör.
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
b_luthman
Medlem+

Inlägg av b_luthman »

Geddy_Lee skrev:
b_luthman skrev:jo om det inte funkar så fattar jag att det skiter sig. men jag tycke att det är lite av ljudteknikerns jobb att fixa så att mitt ljud i PA't blir detsamma som jag har på scenen. om det innebär at han tappar signalen direkt från preampen eller mickar lådan eller rakar två katter spelar mig ingen roll.
Om man tänder en ficklampa i en garderob....så blir det jäkligt ljust.
Tänder man samma ficklampa i en granskog en mörk natt, blir det inte riktigt samma grej.

Jag kommer säkert att idiotförklaras för detta, men i min värld så är det skilnad på eq´n jag vill ha ut i PA´t jämfört med den jag vill ha på scenen.
Scenljudet ska funka som lyssning för alla inblandade.
Ljudet ut i PA´t är det viktiga, det folket hör.
nej du har helt rätt. men hittills har jag inte stött på problemet att ljudteknikern inte lyckats hyfsat( så länge han varit nykter), så jag har inte behövt störa mig på det. inget har klagat på mitt basljud efter en spelning iaf.
spelar i:
www.myspace.com/jaganata

Skriv svar