Bra liveljud?
- Makten
- Medlem++
Äh, det är ju en annan femma. Spelar man högt på scen så behöver man inte fläska på så vansinnigt med PA:t.daionsavage skrev:eller rundgångsrisk
Jag har aldrig fått spela med ett bra ljud live, för att teknikerhelvetet ska ha "kontroll". Det roliga är att publiken också ofta tycker att det låter skit, i alla fall de som har lite koll på ljud och vet hur vi låter inspelat. Av bland annat denna anledning ser jag inte längre fram emot livespelningar. Det är jobbigare än kul mest.
Tillägg: Eller jo, jag har spelat med bra ljud de gånger vi INTE mickat basen eller gitarren, utan endast baskagge och sång. Det har låtit väldigt bra enligt andra också.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
- Diesel
- Medlem++
- Makten
- Medlem++
Hur kan det låta skit när originalljudet läcker ut? Ett PA har man enligt min uppfattning för att förstärka ljud som inte räcker till på egen hand. En gitarrförstärkare eller basrigg räcker nästan alltid i små lokaler.Diesel skrev:ljudläckage från scen låter skit.. när det som inte blir samma ljud utan att allt blandas
- Geddan
- VIP medlem
Ljud är något man kan dividera i det oändliga.
Tycke och smak....och sen olika ideal osv.
Vi har PA´t uppställt i replokalen. Podar på gitarrerna och min bas genom DI/Preamp.
Vi har samma ljud live som i replokalen...vi soundcheckar på 20 minuter.
Många tycker säkert att vi är ute och cyklar så det visslar om det.
Men vi har aldrig haft en rundgång på 100 spelningar.
Vi har kanske lite plastig ljud jämfört med mickade rörstärkare osv...
Men det funkar...vi är snabba...och vi leverar varje gång.
Det är covers vi spelar, inte Brahms 8:e symfoni.
Tycke och smak....och sen olika ideal osv.
Vi har PA´t uppställt i replokalen. Podar på gitarrerna och min bas genom DI/Preamp.
Vi har samma ljud live som i replokalen...vi soundcheckar på 20 minuter.
Många tycker säkert att vi är ute och cyklar så det visslar om det.
Men vi har aldrig haft en rundgång på 100 spelningar.
Vi har kanske lite plastig ljud jämfört med mickade rörstärkare osv...
Men det funkar...vi är snabba...och vi leverar varje gång.
Det är covers vi spelar, inte Brahms 8:e symfoni.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
- Jan Hellman
- Geddan
- VIP medlem
Det är våran tes oxå.GrafZeppelin skrev:Det finns inte en publik i denna värld vars upplevelse av en konsert förtas av att man kör modellingstärkare än om man mickar en förstärkare väl.
80% av publiken tror att vi (basister) spelar gitarr.
"Nee...jag spelar bas!" "Heeeee?"
- Jan Hellman
- Jan Hellman
- Makten
- Medlem++
Kanske inte, men det finns ganska många musiker vars upplevelse förtas av att man använder modelleringsförstärkare. Låter det illa så spelar man illa. Det värsta är att man som basist nästan aldrig hör sig själv ordentligt. Medhörningen räcker helt enkelt inte till om inte den också ska "läcka" alldeles för mycket för bögteknikern.GrafZeppelin skrev:Det finns inte en publik i denna värld vars upplevelse av en konsert förtas av att man kör modellingstärkare än om man mickar en förstärkare väl.
- Diesel
- Medlem++
- Geddan
- VIP medlem
Klart att det kan tänkas att man njuter lite mer av att spela om det låter hallontårta,
men att påstå man att man spelar sämre pga att det inte är "rätt" förstärkare så blir nog min följdfråga; vilken nivå snackar vi?
När en målare eller snickare har krav på sina verktyg, det köper jag.
När en yrkesmusiker har krav på vad det ska står för ngt i backlinen, det köper jag oxå.
Men om jag, lilla hobbymusiker, skulle påstå att jag spelar sämre för jag inte har min rörstärkare och/eller min optimala högtalarlåda på ett gig, så tycker jag att det gått lite långt.
När man stått i en halvtimme per soundcheck för att försöka få bort rundgången pga allt läck in i SM57:orna på gitarrhögtalarna
och sen testade med podar, så var inte frågan OM vi skulle sälja iväg 4*12:orna, utan NÄR.
Så var det för oss....vi lirar oftast på jäkligt små scener och att stå och spela gitarr för våra egna knäveck kändes ganska ospännande.
men att påstå man att man spelar sämre pga att det inte är "rätt" förstärkare så blir nog min följdfråga; vilken nivå snackar vi?
När en målare eller snickare har krav på sina verktyg, det köper jag.
När en yrkesmusiker har krav på vad det ska står för ngt i backlinen, det köper jag oxå.
Men om jag, lilla hobbymusiker, skulle påstå att jag spelar sämre för jag inte har min rörstärkare och/eller min optimala högtalarlåda på ett gig, så tycker jag att det gått lite långt.
När man stått i en halvtimme per soundcheck för att försöka få bort rundgången pga allt läck in i SM57:orna på gitarrhögtalarna
och sen testade med podar, så var inte frågan OM vi skulle sälja iväg 4*12:orna, utan NÄR.
Så var det för oss....vi lirar oftast på jäkligt små scener och att stå och spela gitarr för våra egna knäveck kändes ganska ospännande.
- Jan Hellman
- Jan Hellman
- Seb
- Medlem
Alltför ofta kommer folk med en basstärk utan en balanserad DI och tyvärr, om det finns en, ligger den ofta post master vilket jag inte begriper!daionsavage skrev:Vad jag inte fattar är varför de inte ens vill ta linesignalen från stärkaren. Att de inte vill sätta mik på lådan kan jag förstå, ju fler mikrofoner man har på scen desto mer läckage måste teknikern tampas med... men varför de inte vill använda ens stärkaren är ett mysterium för mig.Seb skrev:
De envisas alltid med att line'a ut basen i PA´t. Helst med en plastig linebox redan innan stärken.![]()
Konspirationsteori: Line6 har mutat alla ljudtekniker i hela världen
Läck in i, eller rundgång av en D112 (eller som någon här gillade framför en basstärk, SM57) framför en basstärk har jag aldrig upplevt som ett problem.
BEADG
- Makten
- Medlem++
Jag kan få tillräckligt bra ljud ur nästan vilken förstärkare som helst, så det är inte där problemet ligger. Problemet ligger i att ljudtekniker inte vill att basen ska höras. Alltså får man INTE dra på ordentligt på scen, man får INTE ha ett mellanregisterrikt och skitigt ljud ut i PA:t, man får INTE kräma på medhörningen så mycket att man hör ordentligt vad man själv spelar. Sen står man där och hör knappt vad man lirar, är skitsur på teknikern och allmänt less, och då spelar i alla fall inte jag bra. Särskilt inte när jag vet att det skulle låta bättre om jag fick bestämma. Otroligt mycket bättre.Geddy_Lee skrev:Klart att det kan tänkas att man njuter lite mer av att spela om det låter hallontårta,
- Ahab
- Medlem+
Skyll dig själv om du lyssnar på ljudtekniker som har de åsikterna. En RIKTIG tekniker jobbar inte så. Det verkar som att du råkat ut för en rookie som tror att allt måste låta som Melodifestivalen. Mitt råd är: Skit i vad han säger, spela så högt du vill med det ljud du vill ha. Gnäller han så ring någon annan nästa gång.Makten skrev:Jag kan få tillräckligt bra ljud ur nästan vilken förstärkare som helst, så det är inte där problemet ligger. Problemet ligger i att ljudtekniker inte vill att basen ska höras. Alltså får man INTE dra på ordentligt på scen, man får INTE ha ett mellanregisterrikt och skitigt ljud ut i PA:t, man får INTE kräma på medhörningen så mycket att man hör ordentligt vad man själv spelar. Sen står man där och hör knappt vad man lirar, är skitsur på teknikern och allmänt less, och då spelar i alla fall inte jag bra. Särskilt inte när jag vet att det skulle låta bättre om jag fick bestämma. Otroligt mycket bättre.Geddy_Lee skrev:Klart att det kan tänkas att man njuter lite mer av att spela om det låter hallontårta,
- Geddan
- VIP medlem
Vet inte vad ni har för erfarenheter, men kompromiss är ett ord som kommer till mig.
Om alla i bandet skulle ha den medhörning de vill ha, skulle scenljudet bli ohållbart.
När man väl rattat in den volym på basljudet man vill ha kan det oxå vara bra
att gå över till andra änden av scenen och lyssna.
Oftast är det så mycket bas där så man ramlar av scenen.
Om alla i bandet skulle ha den medhörning de vill ha, skulle scenljudet bli ohållbart.
När man väl rattat in den volym på basljudet man vill ha kan det oxå vara bra
att gå över till andra änden av scenen och lyssna.
Oftast är det så mycket bas där så man ramlar av scenen.
- Jan Hellman
- Jan Hellman
Jag har gjort ungefär 200 gig med bara Pod och jag måste säga att så länge monitorsystemet är av hygglig klass och man har en lyhörd tekniker så överskuggar fördelarna vida nackdelarna.Makten skrev: Kanske inte, men det finns ganska många musiker vars upplevelse förtas av att man använder modelleringsförstärkare. Låter det illa så spelar man illa. Det värsta är att man som basist nästan aldrig hör sig själv ordentligt. Medhörningen räcker helt enkelt inte till om inte den också ska "läcka" alldeles för mycket för bögteknikern.
Klart att man inte alltid får ett 100-procentigt ljud men hur ofta får man det med en rigg som kanske står på ett bumligt golv? Eller den irriterande fasutsläckningen som ofta uppstår när man kör låda och monitor?
*edit* stavfel
Senast redigerad av Gäst den tor 14 jun 2007, 20:57, redigerad totalt 1 gånger.
- Geddan
- VIP medlem
Ta t.ex. folk med hemmastudior för jättemassor pengar..
Och skulle aldrig i hela sitt liv plocka in en komponent som det står Behringer på.
"Men ursäkta...ditt ljudkort är en så svag länk i din kedja att du skulle kunna ha enbart Behringer-grejor utan att det skulle påverka ditt ljud öht!"
Precis som du säger Grafen, fördelarna överskuggar nackdelarna.
Man måste kunna släppa på prestigen ibland oxå.
Och skulle aldrig i hela sitt liv plocka in en komponent som det står Behringer på.
"Men ursäkta...ditt ljudkort är en så svag länk i din kedja att du skulle kunna ha enbart Behringer-grejor utan att det skulle påverka ditt ljud öht!"

Precis som du säger Grafen, fördelarna överskuggar nackdelarna.
Man måste kunna släppa på prestigen ibland oxå.
- Jan Hellman
- Jan Hellman
- Svarte_Jack
- Medlem++
Sen ska man ju helst spela bra också 

http://myspace.com/steglers
Världens bästa Åkermetallband!
http://pushesittothelimit.ytmnd.com/
http://weaponslimit.ytmnd.com/
Världens bästa Åkermetallband!
http://pushesittothelimit.ytmnd.com/
http://weaponslimit.ytmnd.com/
- Makten
- Medlem++
Du kanske inte är bekant med begreppet demoband? Man väljer inte tekniker själv direkt. Man får vara jävligt glad att alls få spela utan att betala för sig.Johannes skrev:Skyll dig själv om du lyssnar på ljudtekniker som har de åsikterna. En RIKTIG tekniker jobbar inte så. Det verkar som att du råkat ut för en rookie som tror att allt måste låta som Melodifestivalen. Mitt råd är: Skit i vad han säger, spela så högt du vill med det ljud du vill ha. Gnäller han så ring någon annan nästa gång.
- Ahab
- Medlem+
Word på den.Makten skrev:Du kanske inte är bekant med begreppet demoband? Man väljer inte tekniker själv direkt. Man får vara jävligt glad att alls få spela utan att betala för sig.
Brukar aldrig köra bas i monitorer heller förresten (dom spelningarna där det finns alltså) Höjer tills jag är nöjd så brukar dom andra höra också..
All these jokes have been pre-approved as funny by me.
- Flounder
- Medlem
Japp, vi demoband har inte mycket att säga till om...Makten skrev:Du kanske inte är bekant med begreppet demoband? Man väljer inte tekniker själv direkt. Man får vara jävligt glad att alls få spela utan att betala för sig.Johannes skrev:Skyll dig själv om du lyssnar på ljudtekniker som har de åsikterna. En RIKTIG tekniker jobbar inte så. Det verkar som att du råkat ut för en rookie som tror att allt måste låta som Melodifestivalen. Mitt råd är: Skit i vad han säger, spela så högt du vill med det ljud du vill ha. Gnäller han så ring någon annan nästa gång.
Mina gitarrister vill ju iaf kunna få liite rundgång mot sina lådor
Men efter souncheck, när det är dags att gå upp på scen brukar vi smyghöja litegrann.. ibland slutar det med att någon rackare trycker upp en decibelmätare under snoken på en och skriker: Vi får böööta massa pengar om vi spräcker decibelgränsen här inne(tydligen någon lag)..
Nu kanske det inte gäller basriggen, men 2 vrålande marshalriggar kan låta högt..