Vilken effekt klarar man sig inte utan...

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

Men du! Det är ju så självklart att man lätt glömmer bort det! Man måste ha en SansAmp BassDriver DI i signalkedjan!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Micael
Medlem+

Inlägg av Micael »

Frågar du mig så säger jag att det inte finns någon effekt som du inte klarar dig utan.

Jag använder inte effekter med bandet men hemma är det roligt med lite dist och fuzz och phaser och flanger och chorus och en basIQ är också trevligt.
www.toothpaste.se
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Micael presenterar sig
Användarvisningsbild
brempa
Medlem+

Inlägg av brempa »

anli skrev:
barium skrev:Fuzz! Oavsett om man har transistor- eller rörstärkare så kommer det att bli bättre. Allt blir bättre med fuzz. Till och med ölen smakar godare med fuzz. Fuzz.
Äntligen blev det sagt!
Tordes inte själv men kom det fram och vi kan stänga tråden.
Klart å betalt!
Precision Fernandes Burny Olds (B/RW) | Aguilar Tonehammer 500 | Octaray | Bass RC Booster | TKS S112 | Buescher Soprano Saxophone 1927 | Keiwerth Alto Saxophone 193X | Conn Tenor Saxophone 198X | Martin Baritone Saxophone 1962
Användarvisningsbild
Sata-Simon
Medlem

Inlägg av Sata-Simon »

barium skrev:Fuzz! Oavsett om man har transistor- eller rörstärkare så kommer det att bli bättre. Allt blir bättre med fuzz. Till och med ölen smakar godare med fuzz. Fuzz.
Abslut! Det där med ölen har jag aldrig tänkt på. Kanske för att jag alltid använder fuzz... :hmm:
Användarvisningsbild
Löwe
Medlem+

Inlägg av Löwe »

daionsavage skrev:Jag skall banne mig koppla in PB-fuzzen på rockabillygiget imorgon bara för att undersöka om ölet smakar bättre efteråt! :D
Öpp öpp öpp! Rockabilly får man inte lira utan minst 2.0 promille i kroppen :D
Fender Precision ×2 | Sire v7 | Mesa/Boogie Carbine M9 | tks 215 | tks 212 | tks 112 |
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag behöver enbart sändare och stämmare och det är inga effekter. Jag har dock en bra förstärkare med väldigt fin overdrive.
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++

Inlägg av lowfreq »

1 - Tycker det är väldigt bra att ha en preamp-pedal typ Sansamp BDDI eller Aguilar Tonehammer - man behåller sitt grundljud.. men kan tweeka bort tråkiga frekvenser.. eller lägga till roliga frekvenser.. beroende på akustik i lokalen (plejset).
2 - En morrig overdrive-pedal är också alltid bra att ha.. att ta till.
3 - Har också upptäckt att en bra kompressor kan göra underverk om den rattas rätt.
4 - Envelope-pedal = skoj
5 - oktav-pedal .. brukar inte användas så ofta.. men vid rätt tillfälle är den grym.

mitt bidrag!
Don't mess with me, I do not want any treble!
gäst

Inlägg av gäst »

Det beror väl på vad man eftersträvar för sound och vilken slags musik man spelar. Stämpedalen är i alla fall guld värd för mig. Det spelar liksom ingen roll hur bra man spelar, om instrumentet är ostämt låter det skit ändå. Fast det är ju ingen effekt...

Resten klarar jag mig utan egentligen. Jag har mer nice-to-have-effekter än must-have-effekter. Gillar preamps... har en Sadowsky Preamp/DI och en DOD FX10. Om man har tur kan man hitta DOD FX10 för runt 300kr. Värt! Men Sadowskyn är snäppet bättre med EQ, DI (Mute och Tuner Out har den också). Har också Dist och Envelope Filter som kan vara användbart ibland.

Ibland brukar jag lyxa till med lite chorus. Och så en gnutta delay. Skapar ett reverb-aktigt sound när man bara har lite delay, vilket jag tycker är snyggt. Ljudbilden blir mer sammansmällt och större, inte så ihålig...

Så, effekt som jag inte klarar mig utan... har inte hittat någon än. Men jag är väldigt nöjd om jag får ha stämpedalen (Korg PitchBlack) och Sadowsky Preampen när jag spelar. Resten är bara kul att fylla ut med i vissa sammanhang.
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av Nick »

TFN skrev:Jag behöver enbart sändare och stämmare och det är inga effekter. Jag har dock en bra förstärkare med väldigt fin overdrive.
+1

Men oktavpedal kan vara kul ibland. Men inget som man egentligen behöver.
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
Pool
Medlem

Inlägg av Pool »

BBQV skrev:Men du! Det är ju så självklart att man lätt glömmer bort det! Man måste ha en SansAmp BassDriver DI i signalkedjan!
Mkt bra pedal, men tyvärr har den hamnat på "bänken" då jag köpte en VT bass.
Fender American Standard Jazzbass -07. Fender AVRI 62 Jazzbas -88.
Aguilar AG 500SC + TKS 212

http://www.threeminutemadness.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.clarklane.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Löwe
Medlem+

Inlägg av Löwe »

Pool skrev:
BBQV skrev:Men du! Det är ju så självklart att man lätt glömmer bort det! Man måste ha en SansAmp BassDriver DI i signalkedjan!

Vill du ge den till mig, Åström? Snälllllaaaaaaa? :D
Fender Precision ×2 | Sire v7 | Mesa/Boogie Carbine M9 | tks 215 | tks 212 | tks 112 |
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

Pool skrev:
Då ska jag inte testa en så'n! :lol:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

Liten skrev:Man klarar sig fint utan pedaler över huvud taget...
Jag håller helt med, men skulle ändå inte vilja vara pedallös. Fuzz är en särskilt bra effekt till bas.
Användarvisningsbild
xfredrikx
Medlem+

Inlägg av xfredrikx »

Med en orange-topp klarar man sig utan alla effekter i hela världen.
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

Effekten i slutsteget är något som jag inte kan klara mig utan! :wink: :lol:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Mr Praline
Medlem+++

Inlägg av Mr Praline »

Dopplereffekten?
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

Samuel V skrev:Dopplereffekten?
Volymkontroll alltså? :roll: :wink:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Rix »

Klopper skrev:
Samuel V skrev:Dopplereffekten?
Volymkontroll alltså? :roll: :wink:
I kombination med en pitch-shifter.. :eyebrow:
Niklas_Gallows_End
Medlem

Inlägg av Niklas_Gallows_End »

När jag lirade i StålBritta ( http://www.stalbritta.se ) så klarade jag mig aldrig utan min Morley PWB http://www.effectsdatabase.com/model/morley/telray/pwb

Det bredaste och tüffaste basljudet!

Tyvärr är den lite ledsen just nu och behöver träffa farbror doktorn ...
Musiker och musiklärare.

-=Status Energy 4-string::Ampeg SVT-3 PRO::2xAmpeg 410HE::Hartke Kickback 15=-
Användarvisningsbild
Peppar
Medlem+
Kontakt:

Inlägg av Peppar »

En distpedal och min MU-TRON III, funkpedal som är som en syratripp.
Tripod skrev:Ha, vilken sjuk miljö för den musiken. Dödsmetall eller vad det är ute i granskogen.

Som en vän mö i folkdräkt som sjunger en vallvisa, placerad på en lastbilsparkering.
Användarvisningsbild
BassiLow
Medlem++

Inlägg av BassiLow »

Niklas_Gallows_End skrev:Tyvärr är den lite ledsen just nu och behöver träffa farbror doktorn ...

vad är det för sjukdomssymptom på den, jag kanske kan ta mej en liten titt på den :wink:

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;

Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
Niklas_Gallows_End
Medlem

Inlägg av Niklas_Gallows_End »

BassiLow skrev:
Niklas_Gallows_End skrev:Tyvärr är den lite ledsen just nu och behöver träffa farbror doktorn ...

vad är det för sjukdomssymptom på den, jag kanske kan ta mej en liten titt på den :wink:
Den vill inte helt enkelt ... Det roliga med den är att wah/volym styrs av en lampa som man släcker för att förändra ljudet ... spexigt som bara den ... men mina elkunskaper är väldigt begränsade så jag har bytt lampa men den lyser inte ...

Den är moddad med ny trafo för 220V och är förmodligen tillverkad för -83 om jag fattat det rätt :)

Det vore grymt om någon med mer elkunskaper än mig kan ta sig en kik på den :)
Musiker och musiklärare.

-=Status Energy 4-string::Ampeg SVT-3 PRO::2xAmpeg 410HE::Hartke Kickback 15=-
Användarvisningsbild
BassiLow
Medlem++

Inlägg av BassiLow »

Niklas_Gallows_End skrev:
BassiLow skrev:

Den vill inte helt enkelt ... Det roliga med den är att wah/volym styrs av en lampa som man släcker för att förändra ljudet ... spexigt som bara den ... men mina elkunskaper är väldigt begränsade så jag har bytt lampa men den lyser inte ...

Den är moddad med ny trafo för 220V och är förmodligen tillverkad för -83 om jag fattat det rätt :)

Det vore grymt om någon med mer elkunskaper än mig kan ta sig en kik på den :)
du ha fått ett PM

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;

Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
Skriv svar