Bra liveljud?
- Diesel
- Medlem++
- Makten
- Medlem++
Vad i glödheta helvete har bandets meriter med ens egna ljudideal och kunskaper inom ljudteknik att göra om jag får fråga??? Och sen när jobbar "alla ljudtekniker i hela världen" på vissna demo-klubbar?Crypto skrev:Jag tycker denna diskussion börjar bli lite absurd. Så här tolkar jag vissas utsagor: "Jag spelar i demoband och ändå vet jag bättre än alla ljudtekniker i hela världen vad som funkar bäst". Hallå!!!
Jag har bra koll på ljud och ljudteknik kan jag meddela. Bättre än vilken nyskolad ljudtekniker som helst vill jag påstå. Jag använder nämligen öronen, medan teknikerna går efter de regler de lärt sig av ljudbögarna på ljudteknikskolorna, där man knappast har samma ideal som jag eller någon i mitt band. Är det jag eller teknikern som spelar?
Ursäkta, men jag blir så jävla förbannad på sånt här. JA, jag vet självklart bättre än teknikern vad som funkar bäst för att få MITT LJUD som JAG VILL HA DET.

Tillägg: Ta det inte personligt, det är mest en liten urladdning i största allmänhet.

Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Makten: Oavsett om man är ett demoband eller ett etablerat band så skall väl varje basist ha rätt att ha sitt eget ljud även i PA:t och inte bara i sin egen förstärkare? Gillar du dist och mid och det är en del av ditt sound så måste ju en ljudtekniker lära sig att fatta det. Det är bandets sound som skall framhävas, inte ljudkillens. Tänk dig själv om Black Sabbath spelar och teknikern lajnar basen innan förstärkaren och mixar till ett slickt hängmattesound åt Geezer eftersom han lärt sig på Kulturamas ljudteknikerskola att det minsann är så man skall mixa bas. Obegripligt. Stå på dig och kräv din rätt till distat midsound.
Jag har aldrig bas i monitorn så jag har ej upplevt fasfelet. Ogillar överlag bas i monitorn även om det är ett bra system, tycker aldrig att det låter som en basrigg vilket givetvis beror på att det inte är en basrigg. Sedan är det snyggt med en skyskrapa på scenen också.GrafZeppelin skrev:Jag har gjort ungefär 200 gig med bara Pod och jag måste säga att så länge monitorsystemet är av hygglig klass och man har en lyhörd tekniker så överskuggar fördelarna vida nackdelarna.Makten skrev: Kanske inte, men det finns ganska många musiker vars upplevelse förtas av att man använder modelleringsförstärkare. Låter det illa så spelar man illa. Det värsta är att man som basist nästan aldrig hör sig själv ordentligt. Medhörningen räcker helt enkelt inte till om inte den också ska "läcka" alldeles för mycket för bögteknikern.
Klart att man inte alltid får ett 100-procentigt ljud men hur ofta får man det med en rigg som kanske står på ett bumligt golv? Eller den irriterande fasutsläckningen som ofta uppstår när man kör låda och monitor?
*edit* stavfel
- Makten
- Medlem++
Tack, det är precis så jag tycker och tänker. Det är tyvärr inte så lätt att tampas med tekniker, särskilt inte då de verkar ha samma uppfattning som "Crypto". Man kan vara helt oetablerad och tvingas hora på skitställen men ändå ha full koll.Johannes skrev:Makten: Oavsett om man är ett demoband eller ett etablerat band så skall väl varje basist ha rätt att ha sitt eget ljud även i PA:t och inte bara i sin egen förstärkare? Gillar du dist och mid och det är en del av ditt sound så måste ju en ljudtekniker lära sig att fatta det. Det är bandets sound som skall framhävas, inte ljudkillens. Tänk dig själv om Black Sabbath spelar och teknikern lajnar basen innan förstärkaren och mixar till ett slickt hängmattesound åt Geezer eftersom han lärt sig på Kulturamas ljudteknikerskola att det minsann är så man skall mixa bas. Obegripligt. Stå på dig och kräv din rätt till distat midsound.
Bra ljudtekniker brukar oftast micka basen så att basistens eget ljud träder fram. Är man som ljudtekniker inte särskilt erfaren så är det inget fel med det, alla måste ju skaffa sig erfarenhet och det tar tid, men OM man inte har den erfarenheten som krävs så är det ju viktigt att man kan lyssna på de som varit med ett tag och lära sig av det. Är det så att spelställets ljudtekniker vägrar låta dig ha ditt eget ljud så kan du ju försöka prata med honom och förklara att du har ett speciellt sound som är viktigt för bandet. Lyssnar han inte så har du ju inget annat val än att skruva upp volymen under gigget så att han måste sänka dig i PA:t.
- EA
- Medlem+
Jag far faktiskt svårt att förstå vad det är ni klagar på! Soundet på scenen eller ute bland publiken? Medhörning?
Jag har aldrig varit med om att ha samma sound i replokalen som på spelningen och jag har lärt mig att lita på ljudkillen! Prata med honom som Johannes sa och låt honom lyssna på något ni spelat in så han vet hur ni låter.
Att spela ute är inte samma sak som att repa! Flörta med publiken istället för att bråka med teknikern!
Att skruva upp volymen under gigget gör saker bara värre
Jag har aldrig varit med om att ha samma sound i replokalen som på spelningen och jag har lärt mig att lita på ljudkillen! Prata med honom som Johannes sa och låt honom lyssna på något ni spelat in så han vet hur ni låter.
Att spela ute är inte samma sak som att repa! Flörta med publiken istället för att bråka med teknikern!
Att skruva upp volymen under gigget gör saker bara värre
-
- Medlem
Makten: Jag har aldrig sagt vad jag har för uppfattning, så sätt inte ord i munnen på mig! Jag har endast reflekterat över tidigare inlägg!!!
Att direkt förkasta alla ljudtekniker och kalla alla för idioter är inget bra sätt att få till ett bra ljud på. De flesta ljudtekniker har en stolthet och vill alltid att det skall låta så bra som möjligt både på scenen och utljudet. Det som många demoband och även andra band har missat att teknikerna är där för banden skull. Så genom att diskutera i vänlig ton med dem brukar alltid leda till det bästa resultatet. Ljudideal är väldigt olika från person till person därför är det viktigt att detta tas upp inför ett soundcheck. Sen bör man också komma ihåg att ett bra monitorljud inte nödvändigtvis behöver betyda att det skall låta som en inspelning ur monitorerna, utan att ett bra monitorljud definieras av att man hör det man behöver höra och det hörs tydligt. Som exempel, ett väldigt vanligt trick för att man skall höra tydligt vad basisten spelar är att använda ett högpassfilter på basen, till och med upp till 400Hz. Istället låter man bastrumman stå för den låga basen i lyssningen. Detta innebär att basen blir väldigt tunn, men alla hör vad basisten gör.
Låter detta konstigt? Då säger jag, välkommen till det verkliga livet!
Att direkt förkasta alla ljudtekniker och kalla alla för idioter är inget bra sätt att få till ett bra ljud på. De flesta ljudtekniker har en stolthet och vill alltid att det skall låta så bra som möjligt både på scenen och utljudet. Det som många demoband och även andra band har missat att teknikerna är där för banden skull. Så genom att diskutera i vänlig ton med dem brukar alltid leda till det bästa resultatet. Ljudideal är väldigt olika från person till person därför är det viktigt att detta tas upp inför ett soundcheck. Sen bör man också komma ihåg att ett bra monitorljud inte nödvändigtvis behöver betyda att det skall låta som en inspelning ur monitorerna, utan att ett bra monitorljud definieras av att man hör det man behöver höra och det hörs tydligt. Som exempel, ett väldigt vanligt trick för att man skall höra tydligt vad basisten spelar är att använda ett högpassfilter på basen, till och med upp till 400Hz. Istället låter man bastrumman stå för den låga basen i lyssningen. Detta innebär att basen blir väldigt tunn, men alla hör vad basisten gör.
- Makten
- Medlem++
Jag har inte lagt ord i någons mun. Hur tycker du man ska tolka det här?Crypto skrev:Makten: Jag har aldrig sagt vad jag har för uppfattning, så sätt inte ord i munnen på mig! Jag har endast reflekterat över tidigare inlägg!!!
"Så här tolkar jag vissas utsagor: "Jag spelar i demoband och ändå vet jag bättre än alla ljudtekniker i hela världen vad som funkar bäst". Hallå!!!"
Hallå själv.
Deras definition av "bra ljud" har aldrig stämt med min, och det är JAG som spelar. Jag har också stolthet, och den bör gå före teknikerns.Att direkt förkasta alla ljudtekniker och kalla alla för idioter är inget bra sätt att få till ett bra ljud på. De flesta ljudtekniker har en stolthet och vill alltid att det skall låta så bra som möjligt både på scenen och utljudet.
Det är teknikerna som brukar missa den biten.Det som många demoband och även andra band har missat att teknikerna är där för banden skull.
Jag vill ha samma ljud på scen som utåt, eftersom man anpassar spelstil efter ljud. Har jag ett helt annat ljud så spelar jag annorlunda, och då låter det annorlunda utåt också. Självklart börjar man med att redogöra för teknikern hur man vill att det ska låta. Det funkar dock aldrig, eftersom de i 90% av fallen "måste" lajna basen, gärna rätt ut från basen. För det andra "måste" det alltid vara pisslåg volym på scen, med följden att vilken basförstärkare man än använder så låter den som en snuvig ekorre eftersom den inte får jobba något.Så genom att diskutera i vänlig ton med dem brukar alltid leda till det bästa resultatet. Ljudideal är väldigt olika från person till person därför är det viktigt att detta tas upp inför ett soundcheck. Sen bör man också komma ihåg att ett bra monitorljud inte nödvändigtvis behöver betyda att det skall låta som en inspelning ur monitorerna, utan att ett bra monitorljud definieras av att man hör det man behöver höra och det hörs tydligt. Som exempel, ett väldigt vanligt trick för att man skall höra tydligt vad basisten spelar är att använda ett högpassfilter på basen, till och med upp till 400Hz. Istället låter man bastrumman stå för den låga basen i lyssningen. Detta innebär att basen blir väldigt tunn, men alla hör vad basisten gör.
Jag ska fan löda fast kabeljäveln i basen så att det inte GÅR att lajna.
- Ahab
- Medlem+
Veckans tips!Makten skrev:Jag ska fan löda fast kabeljäveln i basen så att det inte GÅR att lajna.
Har varit med om både bra tekniker som lajnar (inte direkt från basen utan efter dist eller förstärkarens DI) och mikar och får fram ens ljud som man har på scenen och toktekniker som lajnar direkt och får ut hängmatteljud i PAt när man spelar traktorbas på scenen, och som Makten säger anpassar man ju sin spelstil efter ljudet.
I de fall man har att göra med en duktig tekniker är det bara att haka på och göra som han säger. Annars har det hänt att jag dragit ur DI-kabel och bottat scenljudet. Ofta märks det rätt fort vilken typ av tekniker man har att göra med.
All these jokes have been pre-approved as funny by me.
- Makten
- Medlem++
Ja, det spelar ju ingen roll hur teknikern gör, bara det låter bra. Men jag har då aldrig varit med om någon som fått till vad jag söker genom att lajna. Saken är att jag spelar med ett ganska "gitarrigt" basljud (tänk Chris Squire fast med P-bas), och det blir så jävla fel det kan bli om man lajnar. Jag behöver inte botten! Basen och gitarren ska vara ungefär lika ljudliga och komplettera varandra men ändå ligga rätt nära varandra i ljud. På våra inspelningar är basen faktiskt ofta högre än gitarren. Så teknikern kan omöjligen använda sina "invanda knep", för det blir totalt magplask.Ahab skrev:I de fall man har att göra med en duktig tekniker är det bara att haka på och göra som han säger.
-
- Medlem
Det fetstilta är att sätta ord i min mun, eftersom jag inte uttalat mig om min uppfattning över huvud taget innan ditt påstående!!!Makten skrev: Tack, det är precis så jag tycker och tänker. Det är tyvärr inte så lätt att tampas med tekniker, särskilt inte då de verkar ha samma uppfattning som "Crypto". Man kan vara helt oetablerad och tvingas hora på skitställen men ändå ha full koll.
- Makten
- Medlem++
Då uttrycker du dig mycket märkligt. Hur kan man tolka ditt första inlägg som annat än att demoband aldrig vet bättre än en ljudtekniker? Du får förtydliga vad du menade annars. Tala gärna om varför diskussionen blir "absurd" också.Crypto skrev:Det fetstilta är att sätta ord i min mun, eftersom jag inte uttalat mig om min uppfattning över huvud taget innan ditt påstående!!!Makten skrev: Tack, det är precis så jag tycker och tänker. Det är tyvärr inte så lätt att tampas med tekniker, särskilt inte då de verkar ha samma uppfattning som "Crypto". Man kan vara helt oetablerad och tvingas hora på skitställen men ändå ha full koll.
-
- Medlem
Jag kanske uttryckte mig märkligt, men mitt inlägg var en reflektion över diskussionen och hade inget med min egna uppfattning att göra.
Jag har själv råkat ut för en stor mängd "demoband" som mest bara står och gormar åt teknikerna snarare än försöka förklara vad de vill, därför reagerade jag som jag gjorde på diskussionen. Jag håller däremot med att en bas alltid skall mickas och lajnas. Lajnen bör finnas, om inte till annat, så backup. Självklart finns det en massa rötägg bland teknikerfolket, precis som bland musiker, men huvudsaken är, tror jag, ändå att ha en dialog på ett professionellt plan.
Jag har själv råkat ut för en stor mängd "demoband" som mest bara står och gormar åt teknikerna snarare än försöka förklara vad de vill, därför reagerade jag som jag gjorde på diskussionen. Jag håller däremot med att en bas alltid skall mickas och lajnas. Lajnen bör finnas, om inte till annat, så backup. Självklart finns det en massa rötägg bland teknikerfolket, precis som bland musiker, men huvudsaken är, tror jag, ändå att ha en dialog på ett professionellt plan.
- Makten
- Medlem++
Ok, det lät bättre.Crypto skrev:Jag kanske uttryckte mig märkligt, men mitt inlägg var en reflektion över diskussionen och hade inget med min egna uppfattning att göra.

På vår senaste spelning kom arrangören fram mitt i setet och bad mig sänka basen, trots att jag inte rört den sedan soundcheck. Det var redan olidligt lågt på scen (och på golvet, eftersom jag alltid kollar sånt under soundcheck), men anledningen var att "ljudteknikern har ingen kontroll". Egentligen borde jag bett honom fara åt helvete, men då hade de väl stängt av strömmen.

Tillägg: Min polare i publiken tyckte att det inte lät något vidare. Hörde man basen? Nä. Tack, kära jävla kuktekniker säger jag.
Problemet är när vissa ljudtekniker mixar enligt sin egen standardmall i stället för att lyssna på basistens grundljud. I många fall funkar det alldeles utmärkt men om man som Makten har byggt sitt sound på dist och mid så är det ju viktigt att hans sound når publiken. Detta är inget som bara drabbar demoband, jag har spelat på heltid i många år och mött detta fenomen bland många yrkestekniker. Har jag ett halvdistat fett ljud i min förstärkare så vill jag inte att det skall låta slickbas med massor av diskant ut i PA:t vilket tyvärr har hänt många gånger trots att jag sagt till på ett vänligt sätt.
Tänk er att lajna en gitarrist direkt efter gitarren och låta hans gitarr vara odistad i PA:t när det egentligen skall vara Pantera-dist. Otänkbart. Samma gäller basister.
Dessutom, och detta är viktigt, man spelar ju utefter vilken ljud man har. Skulle man spela på det sätt som Geezer eller John Entwistle gör, med hårda anslag uppe vid halsen så låter det ju inte klokt med odistad hängmattemix. Många tekniker behöver alltså visa mer respekt för musikernas grundljud. Sedan måste tillägas att vissa ljudtekniker säger att "Den låter bra, din stärkare, jag slänger på en mick på den".
Tänk er att lajna en gitarrist direkt efter gitarren och låta hans gitarr vara odistad i PA:t när det egentligen skall vara Pantera-dist. Otänkbart. Samma gäller basister.
Dessutom, och detta är viktigt, man spelar ju utefter vilken ljud man har. Skulle man spela på det sätt som Geezer eller John Entwistle gör, med hårda anslag uppe vid halsen så låter det ju inte klokt med odistad hängmattemix. Många tekniker behöver alltså visa mer respekt för musikernas grundljud. Sedan måste tillägas att vissa ljudtekniker säger att "Den låter bra, din stärkare, jag slänger på en mick på den".
Gick det verkligen att missa? Vi klagar på att ljudtekniker skruvar bort basistens originalljud och ersätter det med sitt eget favoritljud. Se mitt förra inlägg (med gitarristjämförelsen) för utförlig förklaring.EA skrev:Jag far faktiskt svårt att förstå vad det är ni klagar på! Soundet på scenen eller ute bland publiken? Medhörning?
Detta inlägg sammanfattar allt ganska bra tycker jag.Ahab skrev:Veckans tips!Makten skrev:Jag ska fan löda fast kabeljäveln i basen så att det inte GÅR att lajna.
Har varit med om både bra tekniker som lajnar (inte direkt från basen utan efter dist eller förstärkarens DI) och mikar och får fram ens ljud som man har på scenen och toktekniker som lajnar direkt och får ut hängmatteljud i PAt när man spelar traktorbas på scenen, och som Makten säger anpassar man ju sin spelstil efter ljudet.
I de fall man har att göra med en duktig tekniker är det bara att haka på och göra som han säger. Annars har det hänt att jag dragit ur DI-kabel och bottat scenljudet. Ofta märks det rätt fort vilken typ av tekniker man har att göra med.
Traktorbas... Grymt uttryck!
- EA
- Medlem+
Det var inte svar på din föra inlägg Johannes!Johannes skrev:Gick det verkligen att missa? Vi klagar på att ljudtekniker skruvar bort basistens originalljud och ersätter det med sitt eget favoritljud. Se mitt förra inlägg (med gitarristjämförelsen) för utförlig förklaring.EA skrev:Jag far faktiskt svårt att förstå vad det är ni klagar på! Soundet på scenen eller ute bland publiken? Medhörning?
Min erfarenhet är att det sällan låter samma ute i PA som på scenen. För mig är det viktigt att det låter som det ska ute hos publiken och då måste jag lita på teknikern. Dåligt sound på scenen kan jag hantera. Har varit med om att det lät skit men så länge publiken är glada så vill jag inte bråka om det. Att förändra ljudbilden i denna grad som du beskriver det är klart tjänstefel!!!
Men herregud...
Vad är det här för jönsig diskussion?
I 95 fall av 100 har en professionell tekniker gjort åtminstone 10 gånger fler gigs än de musiker som står på scenen. SÄRSKILT om vi snackar "demoband"...
En dos ödmjukhet från båda sidor, en dos reality check, och en dos av mirakelmedlet "fokusera på rätt sak" (Att spela ute är inte samma sak som att repa! Flörta med publiken istället för att bråka med teknikern!), så är hela problemet löst!
Vad är det här för jönsig diskussion?
I 95 fall av 100 har en professionell tekniker gjort åtminstone 10 gånger fler gigs än de musiker som står på scenen. SÄRSKILT om vi snackar "demoband"...
En dos ödmjukhet från båda sidor, en dos reality check, och en dos av mirakelmedlet "fokusera på rätt sak" (Att spela ute är inte samma sak som att repa! Flörta med publiken istället för att bråka med teknikern!), så är hela problemet löst!
- Danne
- VIP medlem
Med en gnutta ödmjukhet och reson brukar man komma långt. Eftersom min Orange-topp inte har line out brukar jag helt enkelt förklara på ett sansat vis att jag föredrar att micka eftersom riggen låter bra och levererar mitt ljud. Om man säger något i stil med; "Jag vet att många ljudtekniker föredrar att lajna basen, men det vore trevligt om du har lust att sätta en mick framför förstärkaren" följt av att "Jag brukar ställa in mitt grundljud och sedan är det bra, mao jag kommer inte fippla med volymen under giget och definitivt inte utan att kommunicera med dig först". Brukar inte vara några problem då om man inte har med mojos exempel att göra, men i de fallen är det bara att lägga ner diskussionen.
Ljudtekniker+ musiker är lika med att två ("yrkes")stoltheter möts. Hamnar man på fel fot med varandra från början är det svårt så ödmjukhet rekommenderas från båda håll för ett smärtfritt samarbete.
Ljudtekniker+ musiker är lika med att två ("yrkes")stoltheter möts. Hamnar man på fel fot med varandra från början är det svårt så ödmjukhet rekommenderas från båda håll för ett smärtfritt samarbete.
Jag tror att jag råkat ut för samma kille...mojo skrev:Har under alla års spelande bara träffat på 2 lågpresterande tekniker. Den ene var under stark kemisk påverkan, den andre var kort och gott en självgod idiot, som skött ljud åt, citat: "riktiga akter". Den sistnämde hade ett universalmedel för ett juste utljud: Som ett mantra sa han fish i miken och utförde handpåläggning på bordet, för att slutligen konstatera att "den där virveln måste tejpas" ?????????
- Geddan
- VIP medlem
Vi har lirat med ljudtekniker 2 ggr i coverbandet.
Det var festivalspelningarna.
Annars har vi mixern på scenen och sköter det själva.
När vi lirade med tekniker i våras hade vi en grymt skön stämning
oss emellan. Jag var lite kaxig mot mixerkillen, med glimten i ögat.
Då frågade han "men är det Boten Anna på högsta volym som ska vara i din monitor?!"
Klart att man måste vara trevlig mot folk om man ska kunna få sin vilja
igenom på ett smidigt sätt. Men det gäller ju i alla lägen.
Det var festivalspelningarna.
Annars har vi mixern på scenen och sköter det själva.
När vi lirade med tekniker i våras hade vi en grymt skön stämning
oss emellan. Jag var lite kaxig mot mixerkillen, med glimten i ögat.
Då frågade han "men är det Boten Anna på högsta volym som ska vara i din monitor?!"

Klart att man måste vara trevlig mot folk om man ska kunna få sin vilja
igenom på ett smidigt sätt. Men det gäller ju i alla lägen.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
- Jan Hellman