Danny skrev:Nu när jag använt den ett tag har jag en fråga till er andra som också använder pedalen.
Jag har lite problem med att när jag trampar igång pedalen så är det ett "flutter" ljud? Den är mao långt ifrån knäpptyst utan det bubblar lite trevligt i bakgrunden. Det hörs inte när man spelar men läcker ut i stärken när man inte spelar.
Är det någon annan som upplevt det?
/D
Jag testlyssnade på Subway igår och förstår precis vad du menar.
Förklaringen jag har är att det är brum från instrumentets elektronik, jordbrum, som pedalen ser som ljud som ska ha en suboktav. Resultatet blir då ljudet du beskriver. Jag kunde få bort ljudet helt genom att jorda instrumentet, alltså bara lägga handen på strängarna.
Det kan alltså bero på hur bra jordat instrumentet är hur mycket det låter, men det kommer nog alltid att finnas där. Octave-rattens position är också kritisk för hur mycket brum som hörs. Sätter man ratten på max låter det mer, men drar du ner den lite kommer det minska.
Samma sak gäller ju i och för sig även med distpedaler. Har man en rejäl dist igång och bara låter instrumentet hänga utan en hand på strängarna kommer det inte direkt vara tyst heller.