Pedalbord någon? POST DEM HÄR!

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

rumpeldunken skrev:Oj... tycker om din musik, peter_s! Nu låter det kanske som att jag "bara säger så här" med tanke på ditt ovanstående inlägg... men så är det inte. Har börjat lyssna på post-rock och tänkte börja skriva någon/några egna låtar, så det var inspirerande för mig också! Säg gärna till om du spelar i närheten av Norrköping!
Oj, tack, igen! Det värmer verkligen.

Och visst, om jag någon gång spelar i Norrköpingstrakten hör jag av mig. Måste dock erkänna att jag inte är särskilt aktiv när det gäller att ordna spelningar. Hittills har jag mest bara tagit sådana som s.a.s. ramlat över mig...
gäst

Inlägg av gäst »

peter_s skrev:
rumpeldunken skrev:Oj... tycker om din musik, peter_s! Nu låter det kanske som att jag "bara säger så här" med tanke på ditt ovanstående inlägg... men så är det inte. Har börjat lyssna på post-rock och tänkte börja skriva någon/några egna låtar, så det var inspirerande för mig också! Säg gärna till om du spelar i närheten av Norrköping!
Oj, tack, igen! Det värmer verkligen.

Och visst, om jag någon gång spelar i Norrköpingstrakten hör jag av mig. Måste dock erkänna att jag inte är särskilt aktiv när det gäller att ordna spelningar. Hittills har jag mest bara tagit sådana som s.a.s. ramlat över mig...
Okej, men hör av dig om det skulle bli av som sagt.
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++

Inlägg av FreCKo »

straightedge79 skrev:Bild
Hur är Way Huge-pedalerna till bas btw?
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem

Inlägg av Bassplaya »

Låg en ny leksak i brevlådan när jag kom hem idag.
Fantastiskt kul pedal.

Quack, quack! :D

Bild
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++

Inlägg av Taurus »

Mitt EBS-fanboy-pedalbord:

Bild

Pedalbordet strömförsörjer en:

Bild

Roland PK-5 pedalklav, som miditriggar en:

Bild

Novation Basstation rack för fejk-Taurus och allmänt fotsynthande.

Edit: Eftersom kompressor, MultiDrive och ValveDrive aldrig är igång samtidigt har jag funderat på en looplösning, det blir lagom pyssel vid tråkiga söndagar i höst.
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inlägg av Punkster »

Pedaler iaf, bordet är på ingång.

Boss TU-2, Ashdown Chorus+, EBS Multidrive och Boss GE-B7. Är lite sugen på en Bassballs också.

Bild
/Linus
Användarvisningsbild
Tolkemolkemoli
VIP medlem

Inlägg av Tolkemolkemoli »

Bild

Lite stökigt, och inte ett riktig ett bord än, men det låter. 8)
Streets behind.
Medlemspresentation!
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem

Inlägg av groovyjr »

FreCKo skrev:
Skulle tro att han tycker de låter skit för han kör väl gitarr... :D

Grymt snyggt by the way! :tummenupp:
Seaweed skrev:groovyjr: Hur är Bass Big Muffen? Stor skillad mot en Little Big Muff?
Sorry, har missat detta...
Det är stor skillnad, ena läget låter ganska likt men det finns ett läge som släpper igenom mer bas och då jäklar - inga problem att få till MUSE-sound (han kör ju en del Big Muff) och Clash (should I stay or...). Det var lite av referenserna jag hade och jag är nöjd, klart mer nöjd än jag var med LB Muffen :wink:
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++

Inlägg av mikkejohansson »

Så här såg bordet ut till neogospelgig i lördags (kördes även bassynth genom men utan annat än kompressorn på dock);

Bild

Har lite gett upp att tro att jag ska hitta EN konfiguration som passar allt, har alldeles för olika gig och behov för det. Men känns som storleken, men andravåningen, kan funka till det mesta. Preamp, tuner, kompressor och octabassen tror jag kommer vara "permanent fixtures" och sen kan resten variera. Eller, även Tremoviben blir nog fast. Sen vil jag ju ha in lite mer od-pedaler (Hjärt Müller, Polish Love) och kanske nåt mer/annat i loopen (RAT?) och på med mer modulation mot slutet (Flanger, chorus) och kanske ett delay...hmmm...blir nog lite trångt ändå :)
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
straightedge79
VIP medlem

Inlägg av straightedge79 »

FreCKo skrev:
Dom låter fantastiskt bra! Sorry att jag inte svarat här...
EGC 500, Oljabacker & Moog Sub Phatty
Verellen Kalaloch, Tecamp 612+215
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem

Inlägg av groovyjr »

Dom där Way Huge pedalerna var så jäkla snygga att jag var tvungen att söka lite på dem och hittade följande. Låter schysst bra om Porken måste jag säga och lite bättre priser än JAM som tar typ 4-500.- mer.
http://www.box.net/shared/34xoiyfqjy

http://www.musikshopen.com/-c-865_132_8 ... f03f467547
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
Valle
VIP medlem

Inlägg av Valle »

Dags att uppdatera, har bytt bort Emma kompressorn mot en BBE som stjäl lite mindre bas och hi-watt wahwahn mot ett envelopefilter, så nu mer ser pedalbordet ut så här:

Bild
/Johan
Van Zandt, Guild, Aguilar, TKS mm.
Presentation
Användarvisningsbild
Johanivansson
Medlem+

Inlägg av Johanivansson »

Mitt nuvarande. Kompressorn och kvacken är nya. Saknar för tillfället en Blueberry... Det skulle kännas mycket bra. Jag kör faktiskt Black Fingern som dist/overdrive. Funkar rätt bra. :P
Bild
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++

Johanivansson skrev:Mitt nuvarande. Kompressorn och kvacken är nya. Saknar för tillfället en Blueberry... Det skulle kännas mycket bra. Jag kör faktiskt Black Fingern som dist/overdrive. Funkar rätt bra. :P
Bild

Fanns ett Moog Lowpassfilter på Vendolin för 1900:-, skulle väl passa perfekt på ditt bord om du flyttade runt lite :)
Användarvisningsbild
Johanivansson
Medlem+

mikkejohansson skrev:
Johanivansson skrev:Mitt nuvarande. Kompressorn och kvacken är nya. Saknar för tillfället en Blueberry... Det skulle kännas mycket bra. Jag kör faktiskt Black Fingern som dist/overdrive. Funkar rätt bra. :P
Bild

Fanns ett Moog Lowpassfilter på Vendolin för 1900:-, skulle väl passa perfekt på ditt bord om du flyttade runt lite :)

Har aldrig riktigt fattat grejen med det...
Användarvisningsbild
Johanivansson
Medlem+

Johanivansson skrev:
mikkejohansson skrev:
Bild

Har aldrig riktigt fattat grejen med det...

Är inte det bara en jättedyr EQ?
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++

Nej, det är som filterdelen ur en minimoog ju, typ. Fetaste synthsoundsen denna sida att klia tangenter typ...
Användarvisningsbild
Johanivansson
Medlem+

Ska nog prioritera en bra overdrive... Har du testat Blueberry, Mikke?
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++

Johanivansson skrev:Ska nog prioritera en bra overdrive... Har du testat Blueberry, Mikke?
Bara som hastigast (men när tusan var det då?) men med tanke på min ekonomi kanske det är lika bra :)
jannej
Medlem+

Inlägg av jannej »

Peter, det låter grymt bra! Inspirerande!

Sugen på att uppgradera min DD-3 till en DL-8, skulle vilja ha en diffusare klang och en baklängesmöjligheter. Jag tror det är "the missing link" ;-)
peter_s skrev:
jannej skrev:
peter_s skrev:
jannej skrev:Mitt pedalbord. Kanske lite udda men jag är nöjd. Använder mest till duo-gig med elbas.

Bild

Juste! Hur ser signalvägen ut?
Knappt jag själv kommer ihåg. ;-)

A/B --> Volym Ernie Ball --> BJF Blue Berry --> EBS TremoLo --> Boss DD3 --> Japanese appartment Loop-pedal --> DigiTech Jamman

Det fiffiga med denna uppsättning är att jag kan fånga upp basljudet med Jamman:en eller helt koppla förbi den. Detta eftersom vissa låtar har jag färdiga bakgrundsloopar till (konceptet låter lökigt men det funkar faktiskt) som låter helt klart bäst om man kopplar dem direkt till ett PA. Därför behöver jag kunna växla utgången på Jamman:en mellan basförstärkare och PA.
Det låter som en smart och genomtänkt signalkedja. Tummen upp för den!
jannej skrev:Har du något inspelat av dina solo-alster? Vore skoj att höra något, behöver lite inspiration.
Javisst. Dels finns det några liveklipp på min myspace, där jag spelar Fender VI genom pedalbordet jag postat här senast. Och så finns det en platta - Auszüge - som jag spelade in 2007-2008. På den spelar jag mest på en Fender Jaguar Bass VI, och använder en tidigare inkarnation av mitt nuvarande pedalbord. Den är inspelad live, utan överdubbningar o.s.v., och kan laddas ned, eller bara lyssnas på, gratis från Dog Eared Records: http://www.dog-eared-records.com/Music/PeterStenberg16/
En liten varning förresten: min musik saknar helt drag. :)
jannej skrev:Eftersom det är en geek-avdelning så drar jag igång. Du har flera delayer ser jag.
Ja, delayer kan man aldrig få för många av. Jag har visst två till - ett billigt, ett lite dyrare, båda analoga - som inte fick plats på bordet nu senast. Och fler kommer det säkert bli...
jannej skrev:Hur står sig DL-8 vs Boss DD-6? Hur mycket kräm kräver DL-8, orkar Fueltank med den eller måste du ha en separat strömförsörjning?
I omvänd ordning: DL-8:an är som nästan vilken annan pedal som helst, och nöjer sig således med 9 volt, och Fueltanken klarar galant av att ge den vad den behöver. Det enda problemet med Fueltanken är, i mitt fall, att den inte har nog många utgångar. Till senaste giget fick jag därmed plocka med mig en strömförsörjning till för att kunna få ljud ur alla pedaler. Så, ytterligare en Fueltank finns på min inköpslista.

Vad gäller DD-6 kontra DL-8 så tycker jag att de är ganska likvärdiga (och jämför man den nya DD-7:an från Boss med DL-8:an så blir nog skillnaderna ännu mindre). Båda låter väldigt bra, och känns pålitligt robusta. DL-8:an vinner på att den är lite mer mångsidig rent ljudmässigt, och bl.a. erbjuder inställningar som simulerar bandeko, analogt delay, och så kan man få modulation på ekona i en ytterligare inställning. Dessutom har den längre looptid, om man är intresserad av att använda det. Skulle jag tvingas välja mellan de båda så skulle jag alltså välja Hardwire-pedalen, eftersom man kan få både krispigt digitala- och varmare, vintage-artade ljud ur den. Bossen är enbart krispig. Men, som synes, föredrar jag att både ha och äta upp kakan samtidigt. ;)
Användarvisningsbild
Johanivansson
Medlem+

mikkejohansson skrev:
Johanivansson skrev:Ska nog prioritera en bra overdrive... Har du testat Blueberry, Mikke?
Bara som hastigast (men när tusan var det då?) men med tanke på min ekonomi kanske det är lika bra :)

Den är ju vääldigt bra alltså...
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

Johanivansson skrev: Den är ju vääldigt bra alltså...
Den är grym, men den skulle behöva en diskant boost för att höras lite bättre live. Jag kommer att lösa det på genom att ha en treble booster i samma loop som Blue Berryn så kommer det att bli snus.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Använder du dist Martin? :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

blackparkas skrev:Använder du dist Martin? :D
Ja, så ofta det passar.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Johanivansson
Medlem+

basmartin skrev:
Johanivansson skrev: Den är ju vääldigt bra alltså...
Den är grym, men den skulle behöva en diskant boost för att höras lite bättre live. Jag kommer att lösa det på genom att ha en treble booster i samma loop som Blue Berryn så kommer det att bli snus.

Jag gillar att den inte fräser så mycket, utan mer morrar. Tycker inte att mer diskant krävs, faktiskt....
Skriv svar