peter_s skrev:jannej skrev:peter_s skrev:jannej skrev:Mitt pedalbord. Kanske lite udda men jag är nöjd. Använder mest till duo-gig med elbas.
Juste! Hur ser signalvägen ut?
Knappt jag själv kommer ihåg.
A/B --> Volym Ernie Ball --> BJF Blue Berry --> EBS TremoLo --> Boss DD3 --> Japanese appartment Loop-pedal --> DigiTech Jamman
Det fiffiga med denna uppsättning är att jag kan fånga upp basljudet med Jamman:en eller helt koppla förbi den. Detta eftersom vissa låtar har jag färdiga bakgrundsloopar till (konceptet låter lökigt men det funkar faktiskt) som låter helt klart bäst om man kopplar dem direkt till ett PA. Därför behöver jag kunna växla utgången på Jamman:en mellan basförstärkare och PA.
Det låter som en smart och genomtänkt signalkedja. Tummen upp för den!
jannej skrev:Har du något inspelat av dina solo-alster? Vore skoj att höra något, behöver lite inspiration.
Javisst. Dels finns det några liveklipp på min
myspace, där jag spelar Fender VI genom pedalbordet jag postat här senast. Och så finns det en platta -
Auszüge - som jag spelade in 2007-2008. På den spelar jag mest på en Fender Jaguar Bass VI, och använder en tidigare inkarnation av mitt nuvarande pedalbord. Den är inspelad live, utan överdubbningar o.s.v., och kan laddas ned, eller bara lyssnas på, gratis från Dog Eared Records:
http://www.dog-eared-records.com/Music/PeterStenberg16/
En liten varning förresten: min musik saknar helt drag.
jannej skrev:Eftersom det är en geek-avdelning så drar jag igång. Du har flera delayer ser jag.
Ja, delayer kan man aldrig få för många av. Jag har visst två till - ett billigt, ett lite dyrare, båda analoga - som inte fick plats på bordet nu senast. Och fler kommer det säkert bli...
jannej skrev:Hur står sig DL-8 vs Boss DD-6? Hur mycket kräm kräver DL-8, orkar Fueltank med den eller måste du ha en separat strömförsörjning?
I omvänd ordning: DL-8:an är som nästan vilken annan pedal som helst, och nöjer sig således med 9 volt, och Fueltanken klarar galant av att ge den vad den behöver. Det enda problemet med Fueltanken är, i mitt fall, att den inte har nog många utgångar. Till senaste giget fick jag därmed plocka med mig en strömförsörjning till för att kunna få ljud ur alla pedaler. Så, ytterligare en Fueltank finns på min inköpslista.
Vad gäller DD-6 kontra DL-8 så tycker jag att de är ganska likvärdiga (och jämför man den nya DD-7:an från Boss med DL-8:an så blir nog skillnaderna ännu mindre). Båda låter väldigt bra, och känns pålitligt robusta. DL-8:an vinner på att den är lite mer mångsidig rent ljudmässigt, och bl.a. erbjuder inställningar som simulerar bandeko, analogt delay, och så kan man få modulation på ekona i en ytterligare inställning. Dessutom har den längre looptid, om man är intresserad av att använda det. Skulle jag tvingas välja mellan de båda så skulle jag alltså välja Hardwire-pedalen, eftersom man kan få både krispigt digitala- och varmare, vintage-artade ljud ur den. Bossen är enbart krispig. Men, som synes, föredrar jag att både ha och äta upp kakan samtidigt.