Här kommer lite små klipp

Prata om effekter och pedaler
Skriv svar
Användarvisningsbild
Danko_Jim
Medlem

Här kommer lite små klipp

Inlägg av Danko_Jim »

Hej alla glada pratare !!

Jag har spelat in lite ljudklipp här hemma idag...
Tyvärr så äger jag ingen hemmastudio så jag kopplade basen rakt in i linjeingången.

Effekter som har använts är: PD7:an och Ashdown Envelope Filter..
Basen som använts är: Peavey Millenium bxp

Filerna

http://dankojim.diinoweb.com/files/
Clean= Bara för att ni skall höra hur basen låter utan effekter
Dist= Är egentligen Overdrive
Ef= Bara Envelope Filtret
Od+Ef= Overdrive och Envelope Filter Bättre än så här blir det inte :D :D :D
Malt är bättre än majs.
-----------------------------------------------------------
Ibanez SR, Kasuga J Bas,
, Calsbro stingray, Ibanez PD7, Ashdown envelope, Line 6 Bas pod, osv
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Kul med klipp. Ju mer effekter desto bättre.
Fast det blir lite mysko med lajnad bas ;)

Envelope filter har jag aldrig meckat med... måste göra det nångång.
Har inte EHX nån sån klassisk grunka?
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
gäst

Inlägg av gäst »

anli skrev:Har inte EHX nån sån klassisk grunka?
EHX Bassballs om jag inte misstar mig
Användarvisningsbild
kosmonaut
Medlem+

Inlägg av kosmonaut »

rumpeldunken skrev:
anli skrev:Har inte EHX nån sån klassisk grunka?
EHX Bassballs om jag inte misstar mig
eller nån av Q-tron:erna
Användarvisningsbild
BassiLow
Medlem++

Inlägg av BassiLow »

Kul att höra fler som "skojar till det" med diverse effekter.

Keep it up, Danko Jim

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;

Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
Användarvisningsbild
DoggyD
Medlem++

Inlägg av DoggyD »

Satan i gatan också, en tung snubbe (Randy Jackson) sa att slapping, det är basspelets ketchup, och det är väl möjligt att det förhåller sej på det viset, jag vet inte riktigt, men finns det någon annan framstående eller inflytelserik player som sagt några motsvarande sas. "kloka" ord ang. OD och Fuzz på basen, själv köpte jag en EBS Multicomp för ett par månader sedan, gissa om jag ens har packat upp den än ? Da 50+(+) BOF. :hmm:
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+(+)
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Bas är som gjord för fuzz gubbe! ;)
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
DoggyD
Medlem++

Inlägg av DoggyD »

anli skrev:Bas är som gjord för fuzz gubbe! ;)
Det vet jag mycket väl anli, man är väl gammal Mountainfanatiker sen '69, och dom ränderna går nog aldrig ur, och jag SKA greja en EBS-drive efter sommaren. Just nu är det för mycket månad kvar i slutet av pengarna så här i semestertider, ha det bäst Oldtimer. :hug:
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

DoggyD skrev:
anli skrev:Bas är som gjord för fuzz gubbe! ;)
Det vet jag mycket väl anli, man är väl gammal Mountainfanatiker sen '69, och dom ränderna går nog aldrig ur, och jag SKA greja en EBS-drive efter sommaren. Just nu är det för mycket månad kvar i slutet av pengarna så här i semestertider, ha det bäst Oldtimer. :hug:
Kram tillbaka, blev oroliga att du var nån skum renlevnadsman! Ser fram mot att du får ordning på grejerna, du kan inte gå omkring distlös!

En bekännelse:
Mina alla OD pedaler förrutom muffen är rätt onödiga, då min Traynorn är en enda stor od-pedal efter volym steg 2 :-).
Men jag älskar dom ändå...

Fick ett ryck i går och kopplade upp en massa pedaler. Med looppedal så kunde jag köra vissa kombinationer i var sin kanal för stereobasarna eller i serie för mono. Satt sedan och betade av ett gäng basar och skruvade fram ljud.
Tex Fulltone via MRX flanger via phathead via EBS Valvedrive med 8 strängad shortscale låter underbart 8) (iofs en gången jag får nåt vettigt ljud ur den guran)!!!
Mycket trevlig stund i garaget!
De pedaler jag använder minst är Boss oktav och en wahwah. Möjligen i någon avancerad stereokombination med ricken. Men orkar inte koppla upp...
Pedaler att önska sig:
Den där mega moog pedalen som var till salu skulle ha varit kul bara för att. Samt kanske nån skum 70-tals envelopegrunka.
OCH PRATABASDIST.

EDIT: smartast vore nog att skaffa en THD hotplate (attentuator) till Traynorn så blev det en pedal på riktigt :-)
Användarvisningsbild
DoggyD
Medlem++

Inlägg av DoggyD »

Skum renlevnadsman !? hehehe, man tackar för förtroendet, LOL. Jag återkommer med lite intryck i höst när bråklådan är införskaffad, det ska faktiskt bli skitkul att föra lite välljud i omgivningarna (grannarna applåderar givetvis högst) här i Midsommarkransen. För övrigt är det ju en djungel vad gäller pedaler och boxar därute så det gäller verkligen att svinga sej rätt mellan lianerna har jag förstått. Med risk för att gå på händerna ska jag testa en Bass-Iq också senare i höst, DET kan bli kul också, att det sen förmodligen är något av det mest onödiga man kan köpa är en helt annan tepåse, eller hur? DoggyD :thumbsup:
Användarvisningsbild
BassiLow
Medlem++

Inlägg av BassiLow »

Det finns så mycket annat som är onödigt :wink:

Här kan man få "lite tips" på vad som inte är onödiga prylar:
http://www.pedalarea.com/index.htm

:tummenupp:

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;

Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
Skriv svar