Något vettigt att använda till bas?
Boss BF-3 Flanger till bas?
- blackparkas
- Medlem++++
Boss BF-3 Flanger till bas?
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
- lowfreq
- Medlem++
Re: Boss BF-3 Flanger till bas?
Jag har haft BF-3 och tycker den är OK. Men inte mer.blackparkas skrev:
Jag suktar dock efter denna...

Don't mess with me, I do not want any treble!
- newheartshadow
- VIP medlem
- Mr Spock
- Medlem++
Har en Boss gitarrflanger från den tiden då Flanger för bas var ett outvecklat begrepp. Jävligt bra - förutsatt att man uppskattar ett new wave-sound a´la åttiotal.
Vår nya trummis dissar pedalen stenhårt...

Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet
Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Sexsträngat:
- Liten
- Hedersmedlem
- Mr Spock
- Medlem++
Well...han spelar bas också...i annat bandLiten skrev:Bananas are for drummers..Mr Spock skrev:Har en Boss gitarrflanger från den tiden då Flanger för bas var ett outvecklat begrepp. Jävligt bra - förutsatt att man uppskattar ett new wave-sound a´la åttiotal.![]()

Våga vägra 34":
Sexsträngat:
Sexsträngat:
- Pyssling
- Medlem+
Re: Boss BF-3 Flanger till bas?
Grym till bas! Började sakna min idag som jag sålde till 200071 om jag minns rätt (rim).blackparkas skrev:
- peter_s
- Medlem++
Det kanske det inte är, eller borde vara, men BF-2:an har ett mycket bättre rykte än den senare BF-3-modellen. Kanske är det för att BF-2:an är äldre, inte tillverkas längre, och är svår att få fatt i och därmed har blivit lite mytomspunnen. Eller kanske är det just för att Justin har en.newheartshadow skrev:Har för mig att Justin Chancellor i Tool använder BF-2 en hel del. borde ju inte vara så stor skillnad på dem.

Men, i vilket fall, om man jämför de båda pedalernas specar på bossarea.com, så verkar de faktiskt ganska olika, sett till kontrolluppsättning och sådana saker. Om det sedan är stor skillnad på ljudet, ja det är en annan fråga.
BF-2: http://www.bossarea.com/loadpage.asp?file=boxes/bf2.xml
BF-3: http://www.bossarea.com/loadpage.asp?file=boxes/bf3.xml
Kanske kan tillägga att jag inte kan tänka mig att BF-3:an inte skulle funka bra till bas. Jag har läst både positiva och negativa kommentarer om den.
- blackparkas
- Medlem++++
Tror inte jag har någon smo helst användning av en Flanger, men man kan ju alltid testa en...
Vad är vettig att betala för en dylik? 500?
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
- peter_s
- Medlem++
Om du bara vill testa en, inte vill betala så mycket, och vill göra det nu snarare än att vänta på att hitta en begagnad, så finns det flera bra alternativ:blackparkas skrev:Tror inte jag har någon smo helst användning av en Flanger, men man kan ju alltid testa en...
Dels sägs Danelectros Fab Flanger vara helt okej, och kostar väl omkring 400 spänn i Sverige. Annars finns Harley Bentons pedaler hos Thomann, vilka säljs under många olika varumärkesnamn runtom i världen, och sägs innehålla samma komponenter som Boss' pedaler. Vet inte om det stämmer, men deras effekter verkar väldigt lika Boss', sägs vara mycket stabilare byggda än annat i prisklassen (läs: Behringer), och kostar sällan mer än 2-400 kr.
500 kr. för en begagnad Boss-flanger låter för övrigt som ett rimligt pris, tycker jag.
- blackparkas
- Medlem++++
Sitter och kikar Ebay, verkar gå att få tag i hyffsat billigt där och konstigt nog så känns det säkrare att köpa genom ebay med paypal än att köpa av någon på Vendolin eller Blocket.
Men då är frågan, ska man satsa på BF-3 eller Bf-2?
Lirade ju mycket BF-2 på datorn förut... (Battlefield 2)

Sedan är ju en fråga också vad man ska ha den till i ett rock-coverband och sabba signalen ännu mer..

Sedan är ju en fråga också vad man ska ha den till i ett rock-coverband och sabba signalen ännu mer..
- peter_s
- Medlem++
Sök runt lite i Talkbass' effektavdelning. Där har skillnaderna mellan de båda diskuterats en hel del.blackparkas skrev:Sitter och kikar Ebay, verkar gå att få tag i hyffsat billigt där och konstigt nog så känns det säkrare att köpa genom ebay med paypal än att köpa av någon på Vendolin eller Blocket.
En loop, gärna med blendfunktion, är din vän i sammanhanget.blackparkas skrev:Sedan är ju en fråga också vad man ska ha den till i ett rock-coverband och sabba signalen ännu mer..
- FreCKo
- Medlem++
Parkas: Har en sån, riktigt bra till bas! Den tar ingen signal alls, men rattar man den lite fel så blir det en STOR volymökning när man stampar igång den... Jag kör på högt ställt Depth och lågt ställd Rate, blir flygplansmotor över det! Får man den för 500 spänn har man en grym Flanger...
Nu har jag iofs inga ljudklipp, men är du i stan den 26:e så får du komma förbi stampen och provlyssna!
Nu har jag iofs inga ljudklipp, men är du i stan den 26:e så får du komma förbi stampen och provlyssna!
- Mr Spock
- Medlem++
Hmm..Det där med Harley Benton hade jag aldrig hört förut. Någon här på PB som vet att berätta mera...?peter_s skrev:Om du bara vill testa en, inte vill betala så mycket, och vill göra det nu snarare än att vänta på att hitta en begagnad, så finns det flera bra alternativ:blackparkas skrev:Tror inte jag har någon smo helst användning av en Flanger, men man kan ju alltid testa en...
Dels sägs Danelectros Fab Flanger vara helt okej, och kostar väl omkring 400 spänn i Sverige. Annars finns Harley Bentons pedaler hos Thomann, vilka säljs under många olika varumärkesnamn runtom i världen, och sägs innehålla samma komponenter som Boss' pedaler. Vet inte om det stämmer, men deras effekter verkar väldigt lika Boss', sägs vara mycket stabilare byggda än annat i prisklassen (läs: Behringer), och kostar sällan mer än 2-400 kr.
500 kr. för en begagnad Boss-flanger låter för övrigt som ett rimligt pris, tycker jag.
EDIT: lite TalkBass-sniffande: Harley Benton (Europa), GLX (USA) och Beta Aivin (Australien) tycks vara samma grejor, BOSS "clones" av god kvalitet, med prestanda motsvarande BOSS. Oklart om de tillverkas på samma ställe som de skruvar BOSS...men omöjligt är det ju inte - kanske inte ens osannolikt.

Våga vägra 34":
Sexsträngat:
Sexsträngat:
- peter_s
- Medlem++
Jag skulle just till att hänvisa till Talkbass, eftersom det är därifrån jag hämtat den magra information jag sitter inne med, men det fixade du ju bra själv!Mr Spock skrev:Hmm..Det där med Harley Benton hade jag aldrig hört förut. Någon här på PB som vet att berätta mera...?
EDIT: lite TalkBass-sniffande: Harley Benton (Europa), GLX (USA) och Beta Aivin (Australien) tycks vara samma grejor, BOSS "clones" av god kvalitet, med prestanda motsvarande BOSS. Oklart om de tillverkas på samma ställe som de skruvar BOSS...men omöjligt är det ju inte - kanske inte ens osannolikt.

Enligt en recension i tyska Bass Professor (som jag just läst för att se om det utifrån den går att klarlägga var pedalerna tillverkas. Det går inte) ska Harley Bentons pedaler vara vida överlägsna allt i prisklassen, både i konstruktionskvalitet och ljud. Alltså, för den som är ute efter en pedal att bara använda i undantagsfall, och därför inte är värd att lägga så mycket pengar på, så verkar Harley Benton vara ett bra val. Funderar själv lite på en chorus av just den anledningen.
- Mr Spock
- Medlem++
- BassiLow
- Medlem++
Oja, om man gillar att skoja till detblackparkas skrev: Något vettigt att använda till bas?

å jag har en BF-2. Den är också väldigt bra (just nu moddad för ännu spejsigare sound)Danne skrev:Jag har en BF-2B. Den är väldigt bra.

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;
Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
- newheartshadow
- VIP medlem
- blackparkas
- Medlem++++
Jag kände inte att jag hade användning för en Flanger för tillfället.
Ska köpa en på Ebay nå´t tag, den som jag kikade på senast här blev billig, men jag kände ändå inte riktigt att det var tillfälle.
Skulle gärna köpa en och testa lite hur det låter tillsammans med mina övriga pedaler.
Just flangern måste vara lite... sådär att använda i bandsituation egentligen... eller?
Tänkte att det kunde bredda det "syntiga" soundet jag vill få fram. (genom att köpa 10 pedaler istället för att bara köpa en syntpedal...
Ska köpa en på Ebay nå´t tag, den som jag kikade på senast här blev billig, men jag kände ändå inte riktigt att det var tillfälle.
Skulle gärna köpa en och testa lite hur det låter tillsammans med mina övriga pedaler.
Just flangern måste vara lite... sådär att använda i bandsituation egentligen... eller?
Tänkte att det kunde bredda det "syntiga" soundet jag vill få fram. (genom att köpa 10 pedaler istället för att bara köpa en syntpedal...
- Danne
- VIP medlem
- mikkejohansson
- Medlem++