Mark King-ljud!!

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++

Mark King-ljud!!

Inlägg av edvin »

Någon som har tips på effektpedal/er för att få det övermetalliska mark king-slapljudet? Ska spela på en jazzbas, så få det ljudet på en jazzbas kanske jag ska fråga!
grejor
Mr Praline
Medlem+++

Inlägg av Mr Praline »

Chorus, och det i mängder! Sedan ska du gärna ha en möbelbas med genomgående hals, t.ex. Status, Jaydee eller Alembic.
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++

Inlägg av edvin »

Samuel V skrev:Chorus, och det i mängder! Sedan ska du gärna ha en möbelbas med genomgående hals, t.ex. Status, Jaydee eller Alembic.
Som sagt med jazzbas ;)
Han har ju faktiskt spelat på fender jazz!
grejor
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++

Inlägg av edvin »

Har du något tips på en speciell choruspedal då?
Är det endast chorus tror du?
grejor
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jättetunna (.030 - .090) och helt fräscha strängar, Mark byter efter 40 minuters speltid... Låg stränghöjd. Komprimera frikostigt.
Mr Praline
Medlem+++

Inlägg av Mr Praline »

edvine skrev:Har du något tips på en speciell choruspedal då?
Är det endast chorus tror du?
Jag vet faktiskt inte, men om han har nån effekt är det oftast bara chorus. Har heller ingen aning om vilken pedal. EBS Choruspedal lär funka bra. Har för mig att King använder dem.
Mr Praline
Medlem+++

Inlägg av Mr Praline »

GrafZeppelin skrev:Jättetunna (.030 - .090) och helt fräscha strängar, Mark byter efter 40 minuters speltid... Låg stränghöjd. Komprimera frikostigt.
Was? byter han verkligen efter 40 minuter live? Tänk på miljön för tusan! :roll:
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

Tunna, pinfärska strängar, bisarrt låg stränghöjd och en preamp som boostar diskant kring 3,5 - 4 kHz är ett tips.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++

Inlägg av edvin »

Haha Elixirsträngar har man, sen äre lugnt i typ tio år.
Nämen gött!
grejor
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

edvine skrev:Haha Elixirsträngar har man, sen äre lugnt i typ tio år.
Nämen gött!
Men de måste vara löjeväckande tunna och helt nya från paketet, annars kommer det ALDRIG att gå att spela "Love Games"!!!!!!
Mr Praline
Medlem+++

Inlägg av Mr Praline »

bootsy skrev:
Nämen gött!
Men de måste vara löjeväckande tunna och helt nya från paketet, annars kommer det ALDRIG att gå att spela "Love Games"!!!!!!
Eller Mr. Pink! Eller Fashion Fever! O.s.v.
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem

Inlägg av BB3000S »

edvine skrev:
Samuel V skrev:Chorus, och det i mängder! Sedan ska du gärna ha en möbelbas med genomgående hals, t.ex. Status, Jaydee eller Alembic.
Som sagt med jazzbas ;)
Har han?? Vore jätteintressant att veta när och på vilka skivor!

Det enda fenderliknande jag visste Mark King hade spelat på vad GB basar byggda av Bernie Goodfellow. (Dom hade genomgående hals för övrigt).

Jag tycker det vore fräckt att krama fram Marcus Miller soundet ur jazzen, och lira som Mark King - borde funka kalas!
| BB1000| BB2000 | BB3000 | BB5000 |
| Stingray | Jazz | Precision | Cirrus |

| Aguilar db680 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
edvin
Medlem++

Inlägg av edvin »

bootsy skrev:
Nämen gött!
haha nu handlar det om LJUDET, jag kan spela den bra, men ljudet!!!!!!!

.......hets av mig ;)
grejor
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++

Inlägg av edvin »

BB3000S skrev:
edvine skrev:
Som sagt med jazzbas ;)

Det enda fenderliknande jag visste Mark King hade spelat på vad GB basar byggda av Bernie Goodfellow. (Dom hade genomgående hals för övrigt).

Jag tycker det vore fräckt att krama fram Marcus Miller soundet ur jazzen, och lira som Mark King - borde funka kalas!

Jag har sett honom med nån olympic white/turtoisejazz på nån video, vet inte när dock! kan ha varit en bild också :(

EDIT: http://www.musicpictures.com/ln_picture ... L_42_1.JPG

Titta vad jag hittade!
Senast redigerad av edvin den tis 02 sep 2008, 21:47, redigerad totalt 1 gånger.
grejor
Mr Praline
Medlem+++

Inlägg av Mr Praline »

Mark King har signaturmodeller från:
Alembic
Status
Jaydee

Kanske inte signaturer, men använder/använt:
GB (Bernie Goodfellow)
Unicorn
Senast redigerad av Mr Praline den tis 02 sep 2008, 21:49, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem

Inlägg av BB3000S »

edvine skrev:
BB3000S skrev:
edvine skrev:
Som sagt med jazzbas ;)

Jag har sett honom med nån olympic white/turtoisejazz på nån video, vet inte när dock! kan ha varit en bild också :(
Nej Nej inte säga så - klart han lirat på Fender!!! :D :D
fast lite tveksam är jag nog...

Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

edvine skrev:
bootsy skrev:
Nämen gött!
haha nu handlar det om LJUDET, jag kan spela den bra, men ljudet!!!!!!!

.......hets av mig ;)
Ja, det var ju det jag menade!
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem

Inlägg av BB3000S »

edvine skrev:EDIT: http://www.musicpictures.com/ln_picture ... L_42_1.JPG

Titta vad jag hittade!
Fanns det ingen mindre bild? :wink: Skulle mkt väl kunna vara en GB är jag rädd... :(

Användarvisningsbild
edvin
Medlem++

Inlägg av edvin »

BB3000S skrev:
edvine skrev:
BB3000S skrev:
edvine skrev:
Som sagt med jazzbas ;)

Nej Nej inte säga så - klart han lirat på Fender!!! :D :D
fast lite tveksam är jag nog...
Japp!
http://www.musicpictures.com/ln_picture ... L_42_1.JPG
grejor
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++

Inlägg av edvin »

BB3000S skrev:
edvine skrev:EDIT: http://www.musicpictures.com/ln_picture ... L_42_1.JPG

Titta vad jag hittade!
Fanns det ingen mindre bild? :wink: Skulle mkt väl kunna vara en GB är jag rädd... :(
Haha fan, ser nu att det inte är en fender, 22 band och ingen fenderlogga :(
MEN JAG HAR SETT DET!!!!!
grejor
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem

Inlägg av BB3000S »

Wikipedia skrev:Instruments

King has used various models of bass guitar through the years, the two most commonly used brands have been JayDees (as exemplified by "Love Games") and the Status Graphite (evident on his solo works). The JayDees were built by John Diggins, a former employee of John Birch. JayDee is phonetic for his initials, J.D.

Mark King has used Status Graphite basses since the 1980s including the Series-2000 and Empathy models. In November 2000, Rob Green and Mark King developed the Status KingBass, a headless, double cut-away bass with a woven graphite through-neck, Status Hyperactive pickups and active electronics. Status LEDs are a custom option on all Status models. Status Graphite basses are handmade in England by Rob Green.

Other known basses he has used are Alembics, Pangborn basses, a Zon bass (on the album "World Machine" for the song "Lying Still"). King's first fretless bass was a Japanese-made "Moon" jazz bass. King also owned two MusicMan basses, a Wal bass, which was fitted with an MB4 MIDI interface (used on the album "Guaranteed", on the track "Lasso The Moon").

In 1996, King briefly used Fender basses. A limited run of 42 "Mark King" Jazz basses were made, built and set up to King's specifications. They all came fitted with SIM's LED lights, flat-radiused fingerboards and a custom neck plate engraved with his signature. Also in 1999, King used GB basses, handmade in England by Bernie Goodfellow.
Det kan nog mkt väl stämma att du sett en sån. Om ovanstående stämmer finns det 42 st Mark King signature Fenders - bara att nosa rätt på en sån edvine!!! :D

Användarvisningsbild
edvin
Medlem++

Inlägg av edvin »

BB3000S skrev:
Wikipedia skrev:Instruments

King has used various models of bass guitar through the years, the two most commonly used brands have been JayDees (as exemplified by "Love Games") and the Status Graphite (evident on his solo works). The JayDees were built by John Diggins, a former employee of John Birch. JayDee is phonetic for his initials, J.D.

Mark King has used Status Graphite basses since the 1980s including the Series-2000 and Empathy models. In November 2000, Rob Green and Mark King developed the Status KingBass, a headless, double cut-away bass with a woven graphite through-neck, Status Hyperactive pickups and active electronics. Status LEDs are a custom option on all Status models. Status Graphite basses are handmade in England by Rob Green.

Other known basses he has used are Alembics, Pangborn basses, a Zon bass (on the album "World Machine" for the song "Lying Still"). King's first fretless bass was a Japanese-made "Moon" jazz bass. King also owned two MusicMan basses, a Wal bass, which was fitted with an MB4 MIDI interface (used on the album "Guaranteed", on the track "Lasso The Moon").

In 1996, King briefly used Fender basses. A limited run of 42 "Mark King" Jazz basses were made, built and set up to King's specifications. They all came fitted with SIM's LED lights, flat-radiused fingerboards and a custom neck plate engraved with his signature. Also in 1999, King used GB basses, handmade in England by Bernie Goodfellow.
Det kan nog mkt väl stämma att du sett en sån. Om ovanstående stämmer finns det 42 st Mark King signature Fenders - bara att nosa rätt på en sån edvine!!! :D
Hittade just det där :D
Får köpa en av honom dah
grejor
Användarvisningsbild
prunier
Medlem+

Inlägg av prunier »

Du får säkert nåt vettigt svar om du postar frågan på Statusforumet http://statii.com/forum/
Där finns ju bassisten i Level 43 :!: (John Durand aka Durandassi)
Ser ut som om det finns lite EBS här

http://www.youtube.com/watch?v=yRjiJIVh5iE

Och ja Mark King är en riktig Fenderkille :D
mvh Prunier
som slappar i soffan med vita damen
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++

Inlägg av the_great_alfonzo »

el min lado! Köp edvien!!
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++

Inlägg av edvin »

the_great_alfonzo skrev:
el min lado! Köp edvien!!
Nä, har nyss artillerierat mig! ;D
grejor
Skriv svar