Volympedal?

Prata om effekter och pedaler
Skriv svar
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++

Volympedal?

Inlägg av Taurus »

Som jag skrivit om på annat ställe har jag ersatt min SH-32-synth på pedalbordet med en Novation Basstation i förstärkarracket, vilket innebär att jag har plats över på pedalbordet.

En EBS Valvedrive är på ingång, men jag har fortfarande en spot ledig på bordet. Jag har funderat på ett envelopefilter eller en phaser som båda skulle vara kul, men vad jag egentligen behöver är en volympedal.

Eftersom det knappast är nåt man får styve av vill jag naturligtvis komma billigt undan.

Vad kör ni med för volympedaler? Tips på någon bra, robust och billig dito?
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

EB VP-jr

Inte billig.. men du hittar inte bättre..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++

Inlägg av Taurus »

Liten skrev:EB VP-jr

Inte billig.. men du hittar inte bättre..
Okej...men om vi kör OnOff-rankingen med Bra-Bättre-Bäst och man inte vill köpa volympedalsmotsvarigheten till en 80-tums plasma, tips på nåt i läget Bra-Bättre? ;-)
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

1. köp inte en pedal i plast!
2. köp inte fender-volympedalen.. säkert bra.. men stor SOM ETT HUS!
3. BOSS FV-500-H ligger på 845 hos tysken.. den är bra!
4. Jag köpte min EB VP-jr för 900:- på börsen.. den är bättre!
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++

Inlägg av Taurus »

Liten skrev:1. köp inte en pedal i plast!
Nä, plast försöker jag undvika på pedalbordet...

Och 900 pix för EB:n är ju inte farligt, jag trodde du menade DYRT, typ i 2-kilospännklassen! Man får vad man betalar för, och under tusenlappen är överkomligt.

Storleken är egentligen ingen big deal, jag har hyfsat med plats på bordet och vankar fram i livet på ett par breda fyrtiofemmor, så en rejäl trampyta behöver inte nödvändigtvis vara dåligt.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

Taurus skrev:
Liten skrev:1. köp inte en pedal i plast!
Nä, plast försöker jag undvika på pedalbordet...

Och 900 pix för EB:n är ju inte farligt, jag trodde du menade DYRT, typ i 2-kilospännklassen! Man får vad man betalar för, och under tusenlappen är överkomligt.

Storleken är egentligen ingen big deal, jag har hyfsat med plats på bordet och vankar fram i livet på ett par breda fyrtiofemmor, så en rejäl trampyta behöver inte nödvändigtvis vara dåligt.
Kolla in fendern då.. såg den inne på jam i örebro.. FUCKING HUGE!!

;)
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Jag rekommenderar också gärna Ernie Ball´s volympedaler. Rejält stadigt byggda och bra kvalitet. Bara bra erfarenheter. :)

//J
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

Hellboy skrev:Jag rekommenderar också gärna Ernie Ball´s volympedaler. Rejält stadigt byggda och bra kvalitet. Bara bra erfarenheter. :)

//J
+1

Dock så pajade poten på min stereovolym, eller pajade, den var skrapig, men det gick inte att spreja den... Någon form av sluten konstruktion. Men nu funkar den fint efter ett potbyte. Det är den musikprylen av de jag äger som jag har haft längst. Sedan -94, typ.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++

Inlägg av Taurus »

Tackar för svaren, jag litar blint på er och kollar upp Ernie Ball:en lite närmare 8-)
Användarvisningsbild
fredrikr
Medlem+
Kontakt:

Inlägg av fredrikr »

Jag fick hem en FV-500H från Boss förra veckan, har inte hunnit prova den ännu men den ser jävligt robust ut. Tänkte nog använda den mest som expression för DD-7an. Ska testa imorn, då kan jag komma tillbaka med ett utlåtande.
Användarvisningsbild
maltjik
Medlem+

Inlägg av maltjik »

var hittade du bassstationen? skulle behöva reparera eller byta ut min som inte funkar tiptop (osc 2 är ostämd och semitonen är borta). men jag tycker de är rätt schyssta!
ska du sälja sh-32'n?
Bild
ovation magnum II | peavey mk IV | lab series 2x15"
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++

Inlägg av Taurus »

maltjik skrev:var hittade du bassstationen? skulle behöva reparera eller byta ut min som inte funkar tiptop (osc 2 är ostämd och semitonen är borta). men jag tycker de är rätt schyssta!
ska du sälja sh-32'n?
Börsen i Gävle 8-()

Jag slökollade deras beggat-sida på nätet och fick syn på Basstationen. Jag ringde på stört, de hade fått in den för nån timme sedan, rackversion i toppskick, så jag reserverade och bilade glatt Uppsala-Gävle och hämtade den.

Jag har hållt ögonen öppna på nätet, men de få Basstations som dyker upp på Vendolin, Blocket osv brukar sticka direkt.

SH-32:an behåller jag tyvärr som backup. Basstationen har som sagt 15 år på nacken och brakar den ihop är det ett elände att greja en ny.
Användarvisningsbild
maltjik
Medlem+

Inlägg av maltjik »

ok.
bassstationerna har stuckit iväg i pris de senaste åren också verkar det som. vilket ju är lite sugigt.
rackversionen är väl förhoppningsvis lite robustare. min är keyboardutförandet och den är lite plastig.
den pajjade när jag hade den lutad mot väggen och den tippade :/ (jag vet. klantigt av mig... och du kan låta bli att testa det)
Bild
ovation magnum II | peavey mk IV | lab series 2x15"
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++

Inlägg av Taurus »

maltjik skrev:ok.
bassstationerna har stuckit iväg i pris de senaste åren också verkar det som. vilket ju är lite sugigt.
rackversionen är väl förhoppningsvis lite robustare. min är keyboardutförandet och den är lite plastig.
den pajjade när jag hade den lutad mot väggen och den tippade :/ (jag vet. klantigt av mig... och du kan låta bli att testa det)
När jag först kollade Gävlebörsens beggatsidor stod min Basstation faktiskt som keyboard. Jag hade tänkt köpt den ändå eftersom de låter grymt bra som fejk-Taurus, och i så fall gaffat den på min PK-5:a i livesituationer (och låtit frugan sytt en väl paddad gigbag till den), men jag blev naturligt extra glad över att det var en rackversion.

Att rackversionen har fler programplatser, 60 user slots, är ingen nackdel, och den känns lika solid som vilken rackenhet som helst.

Däremot är jag som sagt ändå lite orolig över att den har ett gäng år på nacken och kan vara knepig att ersätta.

Jaja, tills dess får jag väl köpa en skraplott och skaffa mig en Little Phatty istället ;-)
Skriv svar