Jag har köpt en MXR El Grande Bass Fuzz. Det är verkligen en pedal värd att kolla upp. Den låter sjukt bra. På lägsta fuzz-inställningen låter den Geezer Butler på Mob Rules-plattan och drar jag på mer så kan det bli precis hur elakt som helst. Den spänner alltså över ett ganska stort område ljudmässigt. Med den väldigt effektiva tonkontrollen och allt från Geezers klassiska överstyrda rörsound t.om. hur mycket dist som helst så klarar den det mesta..
Jag brukar oftast dista med gainen på min förstärkare så detta är lite av ett lyxköp då den är inköpt enbart för att användas på en enda låt som kräver en ganska extrem dist som jag inte får fram med min Telecaster Bass eftersom den har väldigt låg output.
Stilig är den också i sin silverkostym med inte mindre än två väldigt starka blåa lampor.
Har glott lite snett på den där ett tag.. Som du säger är den grymt snygg!!
Ett skäl gott nog för ett spontanköp, låter den bra är ju det en trevlig bonus!
Jag har provat den. Tyckte faktiskt inte alls att den var så bra, tyvärr... Hade ganska höga förväntningar, dock. Gillade inte riktigt karaktären på fuzzen. Iaf inte när man vred på lite ordentligt. Sen tyckte jag att det var väldigt svårt att få samma nivå i påslaget läge och i bypassläget. Speciellt med deep-switchen intryckt...
Kul Johannes!
Jag har själv varit rejält sugen på den där ett tag nu... och vad jag hört av ljudlklipp och demonatrationer så låter den riktigt bra. Gillar karaktären skarpt på den! En sån blir det, ngn gång, snart.
Johanivansson skrev:Jag har provat den. Tyckte faktiskt inte alls att den var så bra, tyvärr... Hade ganska höga förväntningar, dock. Gillade inte riktigt karaktären på fuzzen. Iaf inte när man vred på lite ordentligt. Sen tyckte jag att det var väldigt svårt att få samma nivå i påslaget läge och i bypassläget. Speciellt med deep-switchen intryckt...
Då föreslår jag att du inte vrider på ordentligt. De flesta dist/fuzz/overdrive-pedaler låter lite too much om man drar distratten i botten. Att få samma nivå i på- och avläge är inga problem alls, det är det man har volymratten till.
Deepswitchen har två kontroller inne i pedalen där du kan välja om pedalen skall skära eller boosta steglöst +-15db vid antingen 87 Hz eller 113 Hz. Du kan alltså ställa precis hur mycket deep-switchen skall skära eller boosta så nivåskillnader där är bara ett problem om man inte orkar ändra inställningen. Hur factorysettingen är satt vet jag inte. Orkar du så ge den en ny chans men testa lägre fuzz-inställningar och kompensera med volymratten när du stänger på och av så kanske du gillar den mer. Detta är dock inte en pedal för alla, den är lite speciell men det är därför jag gillar den. Vanlig overdrive har jag i förstärkaren vid behov, denna pedal skall sticka ut lite hade jag tänkt.
Liten skrev:Klarar den att bibehålla botten som det är tänkt??
Med pedalen påslagen så kan du om du vill få enorma mängder bas, lååångt mer bas än när den inte är på. Själv så försöker jag ställa den så att basmängden blir ungefär likadan som i av-läge.
kmo skrev:Har glott lite snett på den där ett tag.. Som du säger är den grymt snygg!!
Ett skäl gott nog för ett spontanköp, låter den bra är ju det en trevlig bonus!
JMP skrev:Kul Johannes!
Jag har själv varit rejält sugen på den där ett tag nu... och vad jag hört av ljudlklipp och demonatrationer så låter den riktigt bra. Gillar karaktären skarpt på den! En sån blir det, ngn gång, snart.
Kolla in den "på riktigt", ljudklippen på nätet gör den tyvärr inte rättvis. Jag gillar att den förutom att den låter skitbra med fuzzratten på 0 även låter hur bra som helst när man pressar den. Någon skrev att den inte lät bra på högre inställningar men jag gissar att det är en smaksak. Jag ogillar oftast extremfuzz men här funkar det.
Jag har personligen inte testat Pratabaspedalen. Finns den att köpa eller finns den bara som prototyp? Har inte kollat tråden.
Den finns! Ingen i lager just nu men går att fixa. Jag sålde ca 20 stycken!
Coolt! Kul att det blev av. För min del är jag klar på distfronten för ett tag framöver med en fin dist i min Boogie 400+ och idiotfuzz iochmed MXR-pedalen.
Om den bara ska användas på en låt och sedan inte mer så kan jag köpa den av dig för 700 spänn - alltid kul att pröva nya pedaler och MXR har jag sällan blivit besviken på. Fuzzad bas är dock inget jag kör ofta så att köpa en ny känns lite loverkill, i synnerhet som jag äger en lång rad distpedaler för gitarr och en Bass POD XT full med disteffekter samt en Tech21 BDDI som också går att overdrajva.
MatsD skrev:Om den bara ska användas på en låt och sedan inte mer så kan jag köpa den av dig för 700 spänn - alltid kul att pröva nya pedaler och MXR har jag sällan blivit besviken på. Fuzzad bas är dock inget jag kör ofta så att köpa en ny känns lite loverkill, i synnerhet som jag äger en lång rad distpedaler för gitarr och en Bass POD XT full med disteffekter samt en Tech21 BDDI som också går att overdrajva.
/Mats D
Vad får dig att tro att jag bara kommer att spela den där låten en enda gång?
Nä, jag fattade det som att det var för ett inspelningsjobb du köpt den och att du normalt körde förstärkardist och att den här pedalen sedan därför mest skulle ligga och skräpa. Men jag kan ju ha förstått fel.