Vilken Preamp/DI-box!?

Prata om effekter och pedaler

Vilken Preamp är bäst?

Sadowsky Outboard Bass Preamp
8
14%
Sansamp Bass Driver
15
25%
Sansamp Prog. Bass Driver
11
19%
EBS Microbass II
18
31%
MXR M80 Bass DI Plus
7
12%
 
Antal röster: 59

Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37750
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Johannes skrev:
TDHP skrev:En rack-preamp typ Ampeg SVP-CL kan ju också vara ett alternativ.
Ganska dyrt alternativ men säkert välljudande.
Ja, just den var väl kanske lite overkill, men själva idén iaf.
Det finns väl ganska gott om enklare rackpreamps för 1500:- typ?

Ang ljudtekniker så är det ju tyvärr ofta så att dom har en helt annan uppfattning om "bra ljud" än musiker. Jag vet inte hur många jag har hört säga "alla mätare visar rätt och allt står som det ska, så det ska låta bra".
Fast det låter skit. Suck...
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
gäst

Inlägg av gäst »

Det är väl med ljudtekniker som med resten av alla yrkesgrupper, en viss procent är klåpare och det är dom man kommer ihåg...
Användarvisningsbild
Basmagnus
Medlem++
Inlägg: 3369
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 00:05
Ort: Stötjhölm/Flen

Inlägg av Basmagnus »

Johannes skrev: Det låter jättefint det där men du missar poängen. Klart man skall kunna kompromissa och om artisten inte vill ha stärkare på scen eller om man flyger etc etc så kan man såklart göra undantag men det är inte det vi snackar om. Gå gärna tillbaks och läs igen om det är oklart. Vi snackar om line innan eller efter förstärkaren.
Eeh, jag trodde det var det här som vi diskuterade:
lillsvingen skrev:
TDHP skrev: Fast trådstartaren hade väl ingen stärkare?

Nope... sista prio på det för tillfället faktiskt
Vem missar poängen.....?

(OT: Jag håller med om att det är bäst att få sitt eget ljud även i PA:t, men jag orkar sällan bråka om saken. Tänker oftast naivt att han (eller hon) sköter sitt jobb så sköter jag mitt )
dereborn

Inlägg av dereborn »

Johannes skrev:... En ljudkille skall förmedla musikernas sound, inte göra om det till sina favoritsound...
DÄR har vi kärnan!
SÅ är det.

Det är upp till mej att avgöra vad som passar den aktuella artisten, genren, flygbiljetten, backlinen etc etc etc, sen är det upp till ljudteknikern att se till att det låter så i hela lokalen.

Väl talat Johannes!
gäst

Inlägg av gäst »

Basmagnus skrev:
Johannes skrev: Det låter jättefint det där men du missar poängen. Klart man skall kunna kompromissa och om artisten inte vill ha stärkare på scen eller om man flyger etc etc så kan man såklart göra undantag men det är inte det vi snackar om. Gå gärna tillbaks och läs igen om det är oklart. Vi snackar om line innan eller efter förstärkaren.
Eeh, jag trodde det var det här som vi diskuterade:
lillsvingen skrev:
TDHP skrev: Fast trådstartaren hade väl ingen stärkare?

Nope... sista prio på det för tillfället faktiskt
Vem missar poängen.....?

(OT: Jag håller med om att det är bäst att få sitt eget ljud även i PA:t, men jag orkar sällan bråka om saken. Tänker oftast naivt att han (eller hon) sköter sitt jobb så sköter jag mitt )
Om du läser hela tråden så ser du att det förs två parallella diskussioner. En där det ges råd till trådskaparen utan förstärkare om vilken preamp han skall köpa och en om var man lämpligast tar signalen till mixerbordet. Jag och Hellboy var inblandade i den sistnämnda. Den missade poängen bestod i att skriva ett inlägg om vikten av att kompromissa när det inte har med saken som för tillfället diskuterades att göra. Svaret på din fråga är alltså att det var Hellboy som missade poängen.
Senast redigerad av gäst den tor 27 nov 2008, 20:45, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Johannes skrev:Tillägg:
Dereborns AC/DC-jämförelse är klockren.
Tänk er att lajna Lemmy, John Entwistle eller Geezer Butler innan stärkaren och skruva till en finfin hängmatta i mixerbordet och hävda att det minsann skall vara så för att man gillar Patitucci och alla basister borde låta som han...
En bra ljudtekniker ska på samma sätt som en musiker kunna lyssna på dom man jobbar med så att man tillsammans gör att resultatet blir bra. Jag litar inte enbart till mitt eget omdöme vad det gäller live ljud och vad som låter bäst ut i lokalen. Samarbete och en dialog är en fördel. Sen spelar jag personligen ofta el-kontra och ibland Stick genom samma förstärkare så jag har valt ett annat arbetssätt som funkar för mig. Och där ingår det att lyssna på folk och att kompromissa. Det är väl likadant med det här som med vintage/möbelbasar, aktiva/passiva basar, single coil/humbuckers och annat. Ingen har rätt och ingen har fel. Man gör som man vill och så länge alla är nöjda är allt väl.

//J
gäst

Inlägg av gäst »

Nick skrev: Lite lustigt att samma diskution inte brukar förekomma när det gäller gitarrister. Då är det självklart att man ska micka förstärkaren, så att gitarristen för sitt ljud ut i PAt. Men när det kommer till basister, då är det många som bestämt hävdar ren signal till mixern. Jag har hamnat i många diskutioner om det. Det är klart jag att jag vill ha kontroll över mitt eget ljud.
Exakt så 1.


dereborn skrev: Det är upp till mej att avgöra vad som passar den aktuella artisten, genren, flygbiljetten, backlinen etc etc etc, sen är det upp till ljudteknikern att se till att det låter så i hela lokalen.
Exakt så 2.
Användarvisningsbild
Basmagnus
Medlem++
Inlägg: 3369
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 00:05
Ort: Stötjhölm/Flen

Inlägg av Basmagnus »

dereborn skrev:
Johannes skrev:... En ljudkille skall förmedla musikernas sound, inte göra om det till sina favoritsound...
DÄR har vi kärnan!
SÅ är det.

Det är upp till mej att avgöra vad som passar den aktuella artisten, genren, flygbiljetten, backlinen etc etc etc, sen är det upp till ljudteknikern att se till att det låter så i hela lokalen.

Väl talat Johannes!
Håller med fullständigt! Men som sagt, jag går sällan ut lokalen och lyssnar utan hoppas mer att teknikern vet vad han gör.
Ett bra exempel nyligen (det var iof bara live i TV-studio) var på Nyhetsmorgon när Alar Suurna var tekniker. Han kollade först att han hade signal från alla, sen satt han med i studion under en låt. Sen gick han in till sitt rum och rattade allas ljud som det lät live. Ink min linade (innan stärk) bas, den lät precis som i min rigg. Vete fasen hur han gjorde det, jag distade lite i stärken, men fasen vad bra det lät!
Men han är ju väldigt kompetent oxå!
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37750
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Volym är å andra sidan en helt annan femma.
Jag har sabbat utljudet flera gånger genom att ha för starkt på scenen. Tyvärr kommer jag nog ha svårt att bättra mig!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Basmagnus
Medlem++
Inlägg: 3369
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 00:05
Ort: Stötjhölm/Flen

Inlägg av Basmagnus »

Johannes skrev: Om du läser hela tråden så ser du att det förs två parallella diskussioner. En där det ges råd till trådskaparen utan förstärkare om vilken preamp han skall köpa och en om var man lämpligast tar signalen till mixerbordet. Jag och Hellboy var inblandade i den sistnämnda. Den missade poängen bestod i att skriva ett inlägg om vikten av att kompromissa när det inte har med saken som för tillfället diskuterades att göra. Svaret på din fråga är alltså att det var Hellboy som missade poängen.
Som vanligt finns det ju inte en sanning!
Tror isåfall att jag oxå missade lite grann...
Men jag tycker nog att en mickad låda är ännu bättre än en line efter stärk, line efter bättre än innan.
Sen kan jag tycka att det inte gör ngt om man kombinerar mick och line, då får man ju både luftigheten från lådan och tydligheten i line.
Kontentan är ju iaf att en tekniker inte ska ändra ens ljud (få en P-bas att låta som en jazz t.ex) utan bara förstärka det.

Varför vill många tekniker att allt ska låta så frikyrkligt, slickt, Michael Ruff-igt hela tiden?????


:wink:
dereborn

Inlägg av dereborn »

Basmagnus skrev:...
Men jag tycker nog att en mickad låda är ännu bättre än en line efter stärk, line efter bättre än innan.
Sen kan jag tycka att det inte gör ngt om man kombinerar mick och line, då får man ju både luftigheten från lådan och tydligheten i line.
Kontentan är ju iaf att en tekniker inte ska ändra ens ljud (få en P-bas att låta som en jazz t.ex) utan bara förstärka det...
dereborn skrev: Jag tar xlr-DI signalen rätt ut från min stärk (POST everything), ...Utöver detta mickas alltid min rigg...
...Det är upp till mej att avgöra vad som passar den aktuella artisten, genren, flygbiljetten, backlinen etc etc etc, sen är det upp till ljudteknikern att se till att det låter så i hela lokalen.......
Vi tycker rätt lika, va? ;-)

Basmagnus skrev:...
Varför vill många tekniker att allt ska låta så frikyrkligt, slickt, Michael Ruff-igt hela tiden?????
:wink:
Michael Ruffigt... Contradiction?
Användarvisningsbild
Basmagnus
Medlem++
Inlägg: 3369
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 00:05
Ort: Stötjhölm/Flen

Inlägg av Basmagnus »

dereborn skrev:
Vi tycker rätt lika, va? ;-)
Haha! Ja, det tjatas ju om samma saker hela tiden är på forumet så varför inte fortsätta....
Jag orkar dock sällan bråka om det utan blir glad när det finns en tekniker som fattar grejen!

dereborn skrev:
Michael Ruffigt... Contradiction?
Göteborgshumor=Ja, Soundmässigt=Nej :D
Tycker ofta tekniker har det rena (ny referens) Toto-soundet som ideal, oavsett vilken musik som spelas på scenen.....
Men det finns många bra oxå :D
dereborn

Inlägg av dereborn »

Basmagnus skrev:
dereborn skrev:
Vi tycker rätt lika, va? ;-)
Haha! Ja, det tjatas ju om samma saker hela tiden är på forumet så varför inte fortsätta....
Jag orkar dock sällan bråka om det utan blir glad när det finns en tekniker som fattar grejen!

dereborn skrev:
Michael Ruffigt... Contradiction?
Göteborgshumor=Ja, Soundmässigt=Nej :D
Tycker ofta tekniker har det rena (ny referens) Toto-soundet som ideal, oavsett vilken musik som spelas på scenen.....
Men det finns många bra oxå :D
Dom måste tuktas!!!


Lika lite som du eller jag skulle köra med dist o grejer på ett slick-gig, lika lite borde dom få köra med slicksound på ett rokkenroll-gig.

Hur svårt kan det vara?
gäst

Inlägg av gäst »

Allra helst mick+line men där kan ljudkillen spela "det finns inte kanaler till det-kortet". I alla fall på mina stadshotellgig. Då finns det ju inga argument från min sida som håller om jag inte vill offra min post-stärk-line.

Att det sedan visst finns tillräckligt med kanaler tar jag för självklart men så länge jag inte kan bevisa något är det ändå kört.
Användarvisningsbild
lillsvingen
Medlem
Inlägg: 83
Blev medlem: ons 22 okt 2008, 20:36
Ort: Bromma

Inlägg av lillsvingen »

Hehe, den här tråden blev som sagt lite schizofren... :) den gamle Roxetteräven Alar :!: kikade till och med in på ett hörn... Vet inte om jag har så mkt att tillägga vad gäller signalvägen kontra ditt önskade sound, kontra ljudteknikers kompetens, kontra en jäkla massa andra parametrar som spelar in vid ett gig. Självfallet är det av yttersta vikt att DU SJÄLV är nöjd med DITT SOUND, men personligen kan jag tycka att det är minst lika tröttsamt när musikerna ska leka ljudtekniker som tvärtom, om ni för står vad jag menar...

Jag tillhör den skaran som uppskattar komplimanger som: fan vad bra det var; framför: fan vad schysst det lät...

Hursomhelst känner jag att jag fått en hel den nyttiga tips inför mitt kommande inköp, tack för det!!!
gäst

Inlägg av gäst »

dereborn skrev: Lika lite som du eller jag skulle köra med dist o grejer på ett slick-gig, lika lite borde dom få köra med slicksound på ett rokkenroll-gig.

Hur svårt kan det vara?
Vem kör inte med dist på ett slick-gig?
Användarvisningsbild
Basmagnus
Medlem++
Inlägg: 3369
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 00:05
Ort: Stötjhölm/Flen

Inlägg av Basmagnus »

dereborn skrev:
Basmagnus skrev:
dereborn skrev:
Vi tycker rätt lika, va? ;-)
Haha! Ja, det tjatas ju om samma saker hela tiden är på forumet så varför inte fortsätta....
Jag orkar dock sällan bråka om det utan blir glad när det finns en tekniker som fattar grejen!

dereborn skrev:
Michael Ruffigt... Contradiction?
Göteborgshumor=Ja, Soundmässigt=Nej :D
Tycker ofta tekniker har det rena (ny referens) Toto-soundet som ideal, oavsett vilken musik som spelas på scenen.....
Men det finns många bra oxå :D
Dom måste tuktas!!!


Lika lite som du eller jag skulle köra med dist o grejer på ett slick-gig, lika lite borde dom få köra med slicksound på ett rokkenroll-gig.

Hur svårt kan det vara?
Kan man smygkoppla en overdrive efter Mastern på mixern? :twisted:
gäst

Inlägg av gäst »

En gitarrist jag känner smygkopplade in en linebox innan basistens pedalbord utan att basisten märkte något eftersom gitarristen tyckte att basistens chorus lät så j-a illa.
gäst

Inlägg av gäst »

lillsvingen skrev:Hehe, den här tråden blev som sagt lite schizofren... :)
The spirit of Pratabas!
dereborn

Inlägg av dereborn »

Johannes skrev:Allra helst mick+line men där kan ljudkillen spela "det finns inte kanaler till det-kortet". I alla fall på mina stadshotellgig. Då finns det ju inga argument från min sida som håller om jag inte vill offra min post-stärk-line.

Att det sedan visst finns tillräckligt med kanaler tar jag för självklart men så länge jag inte kan bevisa något är det ändå kört.
Om man kör PA på plats måste man väl skicka ut nån typ av spec/kanal-lista, och då får dom väl banne mej fixa 32 kanaler eller vad det nu går åt till erat tiomanna-diskofusionbandmedfyraslagverkareåfemblås...

Är ni inte oftast fyra? fem? måste ju funka på 24ch, å vilken apfirma har mindre än så idag? 8ch trumma, 2 ch bas, 2 gitarrer 2ch keys, 5 sång = 17 kanaler. Lägg på några ackeguror, ett stereobacktrack o lite FX-returer, så är du ändå hemma på en 24.

Köp ingen bullskit!
Användarvisningsbild
Basmagnus
Medlem++
Inlägg: 3369
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 00:05
Ort: Stötjhölm/Flen

Inlägg av Basmagnus »

Johannes skrev:En gitarrist jag känner smygkopplade in en linebox innan basistens pedalbord utan att basisten märkte något eftersom gitarristen tyckte att basistens chorus lät så j-a illa.
Haha! Ngn jag känner?
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Jag förstår ärligt talat inte riktigt idén med att line:a efter eq. Om man nu måste ratta på eq'n på förstärkare förändrar man samtidigt utljudet. På en del förstärkare ligger post eq även efter mastervolymen så då förändrar man även utljudet om man höjer/sänker volymen. För min personliga del brukar det handla om att line:a före eq och att komplettera med att micka högtalaren. Sen får ljudteknikern göra det han finner lämpligt. En del ljudtekniker jag jobbat med har rattat olika på olika låtar om det handlat om bandlös, el-kontra eller vad det nu är.

Redbox funkar för övrigt inte med min förstärkare. Finns mig veterligen ingen med speakon kontakter.

//J
Senast redigerad av Jan Hellman den tor 27 nov 2008, 22:28, redigerad totalt 1 gånger.
gäst

Inlägg av gäst »

dereborn skrev:
Johannes skrev:Allra helst mick+line men där kan ljudkillen spela "det finns inte kanaler till det-kortet". I alla fall på mina stadshotellgig. Då finns det ju inga argument från min sida som håller om jag inte vill offra min post-stärk-line.

Att det sedan visst finns tillräckligt med kanaler tar jag för självklart men så länge jag inte kan bevisa något är det ändå kört.
Om man kör PA på plats måste man väl skicka ut nån typ av spec/kanal-lista, och då får dom väl banne mej fixa 32 kanaler eller vad det nu går åt till erat tiomanna-diskofusionbandmedfyraslagverkareåfemblås...

Är ni inte oftast fyra? fem? måste ju funka på 24ch, å vilken apfirma har mindre än så idag? 8ch trumma, 2 ch bas, 2 gitarrer 2ch keys, 5 sång = 17 kanaler. Lägg på några ackeguror, ett stereobacktrack o lite FX-returer, så är du ändå hemma på en 24.

Köp ingen bullskit!
PM
gäst

Inlägg av gäst »

Basmagnus skrev:
Johannes skrev:En gitarrist jag känner smygkopplade in en linebox innan basistens pedalbord utan att basisten märkte något eftersom gitarristen tyckte att basistens chorus lät så j-a illa.
Haha! Ngn jag känner?
PM igen.
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nick »

Hellboy skrev:Jag förstår ärligt talat inte riktigt idén med att line:a efter eq. Om man nu måste ratta på eq'n på förstärkare förändrar man samtidigt utljudet. På en del förstärkare ligger post eq även efter mastervolymen så då förändrar man även utljudet om man höjer/sänker volymen. För min personliga del brukar det handla om att line:a före eq och att komplettera med att micka högtalaren. Sen får ljudteknikern göra det han finner lämpligt. En del ljudtekniker jag jobbat med har rattat olika på olika låtar om det handlat om bandlös, el-kontra eller vad det nu är.

Redbox funkar för övrigt inte med min förstärkare. Finns mig veterligen med speakon kontakter.

//J
Är det inte liksom det man vill? Vad är det för mening att jag har alla mina pedaler och byter ljud mellan låtarna, om det ändå är en ren signal ut till mixern?
Skriv svar