preamp med bra dist
- b_luthman
- Medlem+
preamp med bra dist
som läget är just nu så spelar jag genom en Ibanez TS-7 och en Hartke VXL, en kombo jag gillar. ljudmässigt är det bra, men jag försöker alltid banta ner min utrustning så mkt som möjligt. därför undrar jag vad det finns för preamps med bra dist så att jag kan kasta TS-7an.
mitt ljudideal är ganska hightech med rejäl distmatta ovanpå. så det ska inte vara någon knorrig OD utan en rejäl dist.
mitt ljudideal är ganska hightech med rejäl distmatta ovanpå. så det ska inte vara någon knorrig OD utan en rejäl dist.
spelar i:
www.myspace.com/jaganata
Ibanez SR1000EFB |Ibanez SRX 595
Hartke VXL | Ibanez PD7 | Crest Vs 900 | 210 +115
www.myspace.com/jaganata
- b_luthman
- Medlem+
jodå, jag har testat PD-7an, fundrat på att byta ut min TS-7 mot en sån. men nu är det så att jag har ingen förstärkare, eller jo. ett slutsteg. därför behovet av en preamp.anli skrev:En ibanez PD 7 framför en stärk blir perfekt.
Du lär väl knappast få nån modern dist i en `baspreamp... eller?
spelar i:
www.myspace.com/jaganata
www.myspace.com/jaganata
- JMP
- Medlem+
Om du har möjlighet att testa denna så kan det vara värt ett försök.
http://damagecontrolusa.com/products/solid-metal/
Lite enklare EQ än den som sitter på Demonizern (jag har en sån). Har inte själv testat demonizern före topp OCH låda, utan endast före topp och linat till inspelning. Det lät övergrymt. Jag tycker att Solid Metal har tillräcklig potential för att vara klart intressant iaf, helst om man får tag på en beggad. Skulle dock rekommendera ett skarpt test innan köp.
http://damagecontrolusa.com/products/solid-metal/
Lite enklare EQ än den som sitter på Demonizern (jag har en sån). Har inte själv testat demonizern före topp OCH låda, utan endast före topp och linat till inspelning. Det lät övergrymt. Jag tycker att Solid Metal har tillräcklig potential för att vara klart intressant iaf, helst om man får tag på en beggad. Skulle dock rekommendera ett skarpt test innan köp.
- Geddan
- VIP medlem
Vad jag hört så är väl Ampegs Billy Sheehan-modell prisad för sin distkanal.
Exempelvis BBQ vet mer.

Annars får du ganska trevlig dist med Sansamps DI
Kör du den programerbara så får du ju dessutom 3 olika ljud att välja på.
Hartken VXL.en tyckte jag lät hur bra som helst.
Men det var innan jag köpte Sansampen.
Exempelvis BBQ vet mer.

"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
- Jan Hellman
- Liten
- Hedersmedlem
Hört bra saker om Aguilars aggro och tonehammer pedalen..
http://www.aguilaramp.com/products_preamps_agro.htm
http://www.aguilaramp.com/products_preamps_agro.htm
- fieldflower
- Hedersmedlem
Eftersom vi har BBQ's gamla nuförtiden kan jag ju svara - Den har ganska ilsken och diskantig dist, men botten i den rena kanalen kan man å andra sida få att bli avgrundsdjup och eftersom de kan blandas blir det en skön mix ändå liksom.Geddy_Lee skrev:Vad jag hört så är väl Ampegs Billy Sheehan-modell prisad för sin distkanal.
Exempelvis BBQ vet mer.
Den skulle ju faktiskt kunna få följa med till Glanshammar så den kan testas på vad man nu vill testa den på...
Medlem i PB50+
- Liten
- Hedersmedlem
Om jag ska vara riktigt jobbig.. så är den bästa distpedalen jag någonsin testat.. inte en distpedal alls:
http://www.bargeconcepts.com/vbjr.html
Du kan peta in vilken dist du vill.. en som du tycker distar snyggt men är för basfattig etc etc.. bara att blanda tills du är hemma!
http://www.bargeconcepts.com/vbjr.html
Du kan peta in vilken dist du vill.. en som du tycker distar snyggt men är för basfattig etc etc.. bara att blanda tills du är hemma!
- fieldflower
- Hedersmedlem
- BBQV
- Forumvärd
- b_luthman
- Medlem+
jag har funderat på en Sansamp men aldrig lyckats testa en själv. bara hört olika inställningar på nätet, men aldrig riktigt gillat det jag hört. men då har jag som sagt inte testat och skruva själv.
är det någon i uppsalatrakten som har en som man kan få låna?
spelar i:
www.myspace.com/jaganata
www.myspace.com/jaganata
- b_luthman
- Medlem+
hur skiljer sig Sansamp BDDI mot GT2an?
spelar i:
www.myspace.com/jaganata
www.myspace.com/jaganata
- BBQV
- Forumvärd
Musikverksta'n är generalagenter, de har garanterat prylar hemma för testning.b_luthman skrev:jag har funderat på en Sansamp men aldrig lyckats testa en själv. bara hört olika inställningar på nätet, men aldrig riktigt gillat det jag hört. men då har jag som sagt inte testat och skruva själv.
GT2:an har fler ljudmöjligheter, men eftersom den är konstruerad för gitarr så är det inte alla inställningar som passar bas. Därmed inte sagt att den är dålig, tvärt om, den är riktigt bra till bas också! BDDIn är bättre lämpad för basbruk om än lite mer begränsad i ljudpaletten. Den har däremot fler utgångar vilket gör den till en riktigt bra sak att ha i gigbagen oavsett var du spelar. Funkar som dist, rörstärksimulator, DI-box, EQ, splitbox etc. Samtidigt!b_luthman skrev:hur skiljer sig Sansamp BDDI mot GT2an?
- b_luthman
- Medlem+
får svänga förbi 4sound när jag kommit hem då antar jag. inte helt kär i den butik, men har de grejer o testa så får det väl gå.
på vilket sätt är BDDI'n bättre för bas? frekvensomfånget man påverkar i eq'n eller är det nåt annat?
på vilket sätt är BDDI'n bättre för bas? frekvensomfånget man påverkar i eq'n eller är det nåt annat?
spelar i:
www.myspace.com/jaganata
www.myspace.com/jaganata
- BBQV
- Forumvärd
Den är byggd för bas och har troligen andra centerfrekvenser för EQn. Dessutom är hela konstruktionen mer "basisk" i sin uppbyggnad. Den har en blendratt för rent/effektförhållandet, en balanserad XLR-utgång, en obalanserad teleutgång, en parallell utgång med opåverkat ljud för ett externt slutsteg och en jordlyft. GT2:an är mera som en distpedal om än med fler inställningsmöjligheter.
- b_luthman
- Medlem+
nu tar det kanske hus i helvete men varför vill man ha en opåverkad utgång? vore väl bättre o kunna skicka den påverkade signalen till olika slutsteg?BarbequeVillage skrev:Den är byggd för bas och har troligen andra centerfrekvenser för EQn. Dessutom är hela konstruktionen mer "basisk" i sin uppbyggnad. Den har en blendratt för rent/effektförhållandet, en balanserad XLR-utgång, en obalanserad teleutgång, en parallell utgång med opåverkat ljud för ett externt slutsteg och en jordlyft. GT2:an är mera som en distpedal om än med fler inställningsmöjligheter.
är det några ljudmässiga skillnader mellan den programmeringsbara och den enkanaliga?
spelar i:
www.myspace.com/jaganata
www.myspace.com/jaganata
- BBQV
- Forumvärd
Det finns två utgångar med och en utan effekt. Om man spelar in så kanske man vill ha en skitig och en ren kanal, eller så använder man BDDI:n som DI och vill ha en lina till riggen som naturligtvis låter skitbra utan påverkan från SansAmpen!b_luthman skrev:nu tar det kanske hus i helvete men varför vill man ha en opåverkad utgång? vore väl bättre o kunna skicka den påverkade signalen till olika slutsteg?
är det några ljudmässiga skillnader mellan den programmeringsbara och den enkanaliga?

Den programmerbara har jag aldrig testat, men jag tror att det ska vara samma prylar under skalet...
Senast redigerad av BBQV den fre 13 mar 2009, 09:44, redigerad totalt 1 gånger.