Usch Trots att jag spelat bas i 30 år har jag aldrig använt mig av nån slags pedal, men nu har jag "fått för mig" att jag faktiskt SKULLE kunna ha användning för 2 st. effekter. Jag skulle vilja ha lite info från någon kunnig på området. Det gäller: 1)en bra dist med 70-talssound som även hänger med bra i lågbasen och är användarvänlig. 2) En bra octaver som triggar som den ska. Vad ska jag köpa
Anders
Basar: Rickenbacker 4001 -74, Fender AVRI `64 Jazz Bass, Ampeg Dan Armstrong -70
När det gäller dist så kan jag inte annat än rekommendera Tech 21's VT bass pedal. Grymt mångsidig och välljudande.
Använder den uteslutande både i studio och live.
Thunderhoney
Gibson LP DC Tribute Bass
ESP Classic 400 J-Bas
Fender Studio Bass // Acoustic 320-406 // HX Stomp
Distpuckar kan andra svara på bättre här.. men det där med octaver är jag någorlunda insatt i..
Ska fokus vara att den skall trigga felfritt?? Eller ska den låta bra??
Du har några digitala oktavpedaler som triggar felfritt.. men dom har en tendens att låta ganska syntetiskt..
Om du har råd skulle jag satsa på ponchos förslag.. låter fantastiskt bra!
Om du inte har så mycket cash så kolla in EHX octave multiplexer.. är en helt hyvens oktaver.. låter inte lika hårt som tex Octabassen från Ebs..
Du kan hitta rätt mycket beggat för c:a en tusing. (Distar/od) Raten som sagt, Stinkfootmoddad sd-1, TC-Elec. Bass Vintage(T-rex Bassjuice), basmoddad TS-9, EMMA Reeza...... är dom som jag tycker låter bäst i prisklassen. Har gått igenom alldeles för många od/distar... Själv kör jag med TS-9 och TCn och är helnöjd! EMMA låter fantastiskt bra men stjäl lite lågbas. Det bästa är väl som vanligt att testa runt lite..