Tips på bra flanger
- groovyjr
- VIP medlem
Tips på bra flanger
Då det är år och dar sedan jag använde en flanger på basen senast och det envisas friskt med att använda flanger på basen vid senaste inspelningen samt att jag ska lira det live också - så...
Vilken flanger är bra till bas!?
Vilken flanger är bra till bas!?
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
- TDHP
- Forumvärd
Jag kör med en gammal Ibanez FL-9, funkar bra men är lite känslig för inställningar. Funkar finfint till Lizzy!

Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul!
TDHP
Resten är bara för att det är kul!

TDHP
- mikkejohansson
- Medlem++
De flesta 
Jag har en Boss BF2, lite av en klassiker kanske...MXR Stereo Flanger eller EVH-modellen ska väl funka fint med - eller så letar du efter en DOD fx75 som är senaste "hypen" på Talkbass. Fanns en sån till salu här nyss. Relic här på forumet har en Morley flanger han verkar nöjd med också. Sen har jag hört gott om den lilla FAB Flange från Danelectros lilla serie...finns en massa kul som du hör

Jag har en Boss BF2, lite av en klassiker kanske...MXR Stereo Flanger eller EVH-modellen ska väl funka fint med - eller så letar du efter en DOD fx75 som är senaste "hypen" på Talkbass. Fanns en sån till salu här nyss. Relic här på forumet har en Morley flanger han verkar nöjd med också. Sen har jag hört gott om den lilla FAB Flange från Danelectros lilla serie...finns en massa kul som du hör

Fender - Pedaler - GK - TKS
- Sunken
- Medlem++
- Kontakt:
- groovyjr
- VIP medlem
Tack för tipsen, var som jag befarade en uppsjö som funkar bra
Några känner jag igen - bl.a. TC som jag haft och var skitnöjd med, den kan man ju även få chorus och vibrato med. BF2 tror jag också att jag testat, är BF3 samma i nyare tappning?

Några känner jag igen - bl.a. TC som jag haft och var skitnöjd med, den kan man ju även få chorus och vibrato med. BF2 tror jag också att jag testat, är BF3 samma i nyare tappning?
- BB3000S
- VIP medlem
Redan namnet på denna gör ju att man vill ha den!B-Å Åhs skrev:EH Electric Mistress

Använder min EBS UniChorus i flanger-läge ibland, funkar finfint men jag har å andra sidan inget vidare referensunderlag.
| BB1000| BB2000 | BB3000 | BB5000 |
| Stingray | Jazz | Precision | Cirrus |
| Aguilar db680 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |
| Stingray | Jazz | Precision | Cirrus |
| Aguilar db680 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |
- Bassplaya
- VIP medlem
Jag har en DOD Stereo Flanger som jag än så länge bara hunnit testa i hemmastärken, brusar så in i helvete (troligtvis är det stärkaren då jag även upplevde bruset när jag kopplade basen rakt in, obs att basen inte brusar i riggen jag har i repan) Har dock inte hunnit testa flangern i repan än.
Men om det visar sig att flangern låter bra i riggen och jag ändå inte har någon nytta av den (Ve dig, impulsköp!!) så kan du få förstatjing vid försäljning om du vill. Tror jag har kvar ditt mobilnr. Annars skickar jag PM!
Men om det visar sig att flangern låter bra i riggen och jag ändå inte har någon nytta av den (Ve dig, impulsköp!!) så kan du få förstatjing vid försäljning om du vill. Tror jag har kvar ditt mobilnr. Annars skickar jag PM!
- groovyjr
- VIP medlem
Absolut, skicka pm eller ring i så fall!Bassplaya skrev:Jag har en DOD Stereo Flanger som jag än så länge bara hunnit testa i hemmastärken, brusar så in i helvete (troligtvis är det stärkaren då jag även upplevde bruset när jag kopplade basen rakt in, obs att basen inte brusar i riggen jag har i repan) Har dock inte hunnit testa flangern i repan än.
- groovyjr
- VIP medlem
- adde_johansson
- Medlem+
- peppe
- Medlem+

Dom här två är överlägset de bästa jag testat, maxon fl301:an funkade fint till bas då den inte kapade nån bas alls utan snarare la till. Tyvärr görs som vanligt inte dessa längre! Dom var väl för bra helt enkelt

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Presentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=1854#1854
Presentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=1854#1854
- Bassplaya
- VIP medlem
Repar på fredag kväll så jag hör av mig när jag kommit hem eller på lördag. Du får besked oavsett hur det blir.groovyjr skrev:Absolut, skicka pm eller ring i så fall!Bassplaya skrev:Jag har en DOD Stereo Flanger som jag än så länge bara hunnit testa i hemmastärken, brusar så in i helvete (troligtvis är det stärkaren då jag även upplevde bruset när jag kopplade basen rakt in, obs att basen inte brusar i riggen jag har i repan) Har dock inte hunnit testa flangern i repan än.