Sida 1 av 8
Bra liveljud?
Postat: fre 01 jun 2007, 13:38
av Benrangel
Sho!
Behöver tips/råd/hjälp. Har en SansAmp programmable BDDI som jag använder vid inspelningar och som pre-amp/linebox live.
Problemet är att denna model saknar en funktion som föregångaren hade, nämligen en parallel output och ett ljud som låter bra i PA't låter skit i förstärkaren och vice versa. Köpte en split-box (Lehle p-split) som jag placerade före SansAmpen i kedjan där en signal går till stärken och en till SansAmpen. Men jag upptäckte till min förskräckning att den komprimerar signalen, dvs att när jag trycker på disten (pedalen innan) så händer lixom inget. Så det var 1100:- i sjön...
Har funderat på att köpa en SansAmp till (med parallel output) men hur kul är det. Eller en MXR M-80, fast jag inte har nån
aning om hur den låter. Var nära att köpa ett stereochorus som jag tänkte bypassa för att splitta signalen men backade ur.
Pedalbordet mitt är som följer.
start:
Stagetuner
Boss ODB-3 BassOverDrive (när jag vill låta symaskin)
Boss Bass synthesizer SYB-3
EBS Valvedrive (oftast på)
SansAmp
Mål...
Tips någon?
Postat: fre 01 jun 2007, 13:43
av mikkejohansson
Trodde att PBDDI:n hade parallell ut jag, där ser man!
Låter ju snarare som det är nåt vaj med Lehlen? Om det är en aktiv split ska den ju inte påverka ljudet? Lehlen skryter ju om att deras pedaler är ultra-transparenta...
Hmmm....
Finns ju andra sätt att splitta på med, om du dessutom inte behöver kunna switcha mellan; en enkel 4-kanals mixer i miniformat (inte en sån med reglar alltså utan en sån här;
http://www.elderly.com/new_instruments/items/240.htm ) borde ju fungera?
Postat: fre 01 jun 2007, 14:57
av Benrangel
Läser man det finstilta så står det att Lehlen (passiv split) har en max. level på +20dBU
Postat: fre 01 jun 2007, 15:34
av mikkejohansson
Ja, men den är väl menad till precis det där? Märkligt om den ska dämpa signalen då?
Postat: fre 01 jun 2007, 19:18
av dereborn
Line out från din förstärkare, och/eller mick på högtalarlådan. Red Box är en linebox som pallar högtalarsignal, sätt den mellan topp o låda!
Där har du ju ditt sound! Om det "låter skit ut i PA:t" så ligger problemet nån annan stans. Teknikern, riggen etc. Ett PA ska bara förstärka det sound du skapar i din rigg! INTE färga/förändra ljudet.
Om du splittar innan din pedalkedja/din stärkardist/kompression etc så är det ju ett HELT annat sound som når publiken än det som du spelar på.... Tänk när du står o spelar råflumdistbas med din symaskinsdist på max - och ut i PA:t dånar en clean, komprimerad snäll-bas...
Inte bra.
Postat: fre 01 jun 2007, 19:35
av mikkejohansson
Fast jag tror han kör tvärtom...renare signal till stärkaren och Bassdrivern som "stärkarsimulering" till PA:t?
Allt som Dereborn säger är såklart sant, men med sansampen har man kanske mer egen kontroll över ljudet om man inte spelar med egen (eller ens vettig) tekniker...som ju många gör alltför ofta

Postat: fre 01 jun 2007, 20:13
av Gäst
dereborn skrev:Tänk när du står o spelar råflumdistbas med din symaskinsdist på max - och ut i PA:t dånar en clean, komprimerad snäll-bas...
Ah, du menar som PRECIS VARENDA J-A GÅNG!!!!!
Postat: fre 01 jun 2007, 23:10
av groovyjr
Men har inte Boss SYB-3 stereo ut?
Då borde du kunna köra den ena kanalen till riggen och den andra kanalen till PA. Okej, du får då flytta Valve Driven innan denna såklart och det kanske inte funkar eftersom du har den igång hela tiden.
Hur ny är din SansAmp?
Köpte min för 6 månader sedan och den har följande:
Input, Paralell out, Output och Balanced out.
Du kanske kan byta den om den är köpt i butik och de har en liggande med paralell out också.
Postat: lör 02 jun 2007, 00:58
av mikkejohansson
groovyjr skrev:
Hur ny är din SansAmp?
Köpte min för 6 månader sedan och den har följande:
Input, Paralell out, Output och Balanced out.
Du kanske kan byta den om den är köpt i butik och de har en liggande med paralell out också.
Precis vad jag tyckte...märkligt.
Postat: lör 02 jun 2007, 06:54
av bassicfun
Dereborn har ju fantastiskt rätt,Man har hört ljudtekniker säga:vi sätter en linebox före effekterna så det inte försvinner botten.....
Om det T.ex.försvinner botten så beror det på att jag vill att det ska försvinna!
Läste om en amerikan som hade massor av tusen watt i sin rigg så sa han
Jag är trött på alla ljudtakniker som försöker få min bokhyllebas att låta som en fender presicion.....

Postat: lör 02 jun 2007, 09:59
av Gäst
Man undrar varför dom är så rädda för att det ska försvinna botten när 70% av ljudbilden ändå utgörs av subbas från baskaggen...

Postat: lör 02 jun 2007, 11:03
av Benrangel
mikkejohansson skrev:Fast jag tror han kör tvärtom...renare signal till stärkaren och Bassdrivern som "stärkarsimulering" till PA:t?
Allt som Dereborn säger är såklart sant, men med sansampen har man kanske mer egen kontroll över ljudet om man inte spelar med egen (eller ens vettig) tekniker...som ju många gör alltför ofta

Precis så är det. Behöver ju inte stärkarsimulering in i förstärkaren. Och alla effekter ligger ju före SansAmpen så dom kommer ju ut i PA:t även om jag splittar signalen.
Postat: lör 02 jun 2007, 11:21
av dereborn
Ok, då fattade jag fel, sorry. Men tycker du inte att din stärkare är en del av ditt sound? I mitt fall är det definitivt så. En line från stärken o en mik framför lådan kör jag med. Gärna en SM57 eller nåt, behöver inte ta så mycket botten från miken, mer fånga upp färgen i högtalaren, o så blanda det med den feta linesignalen som ligger efter rören i försteget.... Mumma!
Postat: sön 10 jun 2007, 22:24
av Ravens
kan inte skrika högt nog
DISTAD BAS SKA MICKAS!
Jag för en ständig kamp mot tröga ljudtekniker som inte vill göra sitt jobb!
Om herr ljudtekniker vägrar (vilket oftast händer) så har jag alltid min plan B, Sansamp Bass Driver som direktbox och outputen in i stärkaren, låter OK. Om herr ljudetekniker prompt ska köra sin linebox så säger jag åt honom att jag kommer att maxa min edenstärk när jag går på

Postat: sön 10 jun 2007, 22:37
av Makten
Ravens skrev:kan inte skrika högt nog
DISTAD BAS SKA MICKAS!
Jag för en ständig kamp mot tröga ljudtekniker som inte vill göra sitt jobb!
Om herr ljudtekniker vägrar (vilket oftast händer) så har jag alltid min plan B, Sansamp Bass Driver som direktbox och outputen in i stärkaren, låter OK. Om herr ljudetekniker prompt ska köra sin linebox så säger jag åt honom att jag kommer att maxa min edenstärk när jag går på

Jag håller med så det ryker om det. Fan vad jag hatar ljudtekniker. De tror att bas är något som inte ska höras och låta så rent och trist som möjligt. Det låter i stort sett ALLTID bättre när man inte ens mickar bas och gitarr, utan spelar skiten ur riggarna. Förutsatt att de är lagom stora för spelstället då förstås. Men nejdå, det ska spelas knäpptyst på scen för att teknikerhelvetet ska ha "kontroll". Denna "kontroll" slutar alltid med pissljud, och inget kan man göra åt saken.

Postat: sön 10 jun 2007, 22:50
av Basjonas
Makten skrev:Ravens skrev:kan inte skrika högt nog
DISTAD BAS SKA MICKAS!
Jag för en ständig kamp mot tröga ljudtekniker som inte vill göra sitt jobb!
Om herr ljudtekniker vägrar (vilket oftast händer) så har jag alltid min plan B, Sansamp Bass Driver som direktbox och outputen in i stärkaren, låter OK. Om herr ljudetekniker prompt ska köra sin linebox så säger jag åt honom att jag kommer att maxa min edenstärk när jag går på

Jag håller med så det ryker om det. Fan vad jag hatar ljudtekniker. De tror att bas är något som inte ska höras och låta så rent och trist som möjligt. Det låter i stort sett ALLTID bättre när man inte ens mickar bas och gitarr, utan spelar skiten ur riggarna. Förutsatt att de är lagom stora för spelstället då förstås. Men nejdå, det ska spelas knäpptyst på scen för att teknikerhelvetet ska ha "kontroll". Denna "kontroll" slutar alltid med pissljud, och inget kan man göra åt saken.

Håller fullständigt med om att bas, och speciellt distad bas ska mickas och inte bara lineas.
Håller fullständigt INTE med om att det brukar låta bättre när man inte mickar bas/git. Jag tycker att det låter jättekonstigt när vissa instrument (ex trummor/keys/sång) kommer från PA-t när andra (ex bas/git) inte gör det. Ljudbilden brukar låta splittrad när man gör så tycker jag.
Hoppas ni har mer tur med ljudtekniker framöver makten och ravens
Postat: sön 10 jun 2007, 23:00
av Diesel
Skruvar allt ljud själv när vi är ute.. kör dock oftast bara på line.. Men grejen är att den PA-anläggning färgar, du ska upp i jävligt dyra grejor för att få PA-anläggningen riktigt transparent. Sen beror ju ljudet ut i Pa på så mycket, bara mickplacering när man mickar är ett sånt exempel (har bara mickat gitarr men)
Men ja, en distad sansamp in i bordet låter alltså inte bra?
Lite OT: är det svårt att få ett bra mickat ljud från bas?
Postat: sön 10 jun 2007, 23:07
av Gäst
Diesel skrev:
Lite OT: är det svårt att få ett bra mickat ljud från bas?
Inte svårare än nåt annat, bara att lyssna och prova.
Postat: sön 10 jun 2007, 23:27
av Diesel
och det blir bättre än att lajna?
Postat: mån 11 jun 2007, 01:11
av Makten
Diesel skrev:och det blir bättre än att lajna?
Det beror ju på vad man vill ha för ljud. Är det hi tech så funkar lajnat skitbra. Men att få ett bra skitigt ljud utan uppmickad högtalare är väldigt svårt. Högtalaren jämnar ut fräsig diskant och gör ljudet allmänt trevligare (om det är en bra högtalare förstås). Själva problemet ligger i mickplacering och val av mick. Och att ljudtekniker av någon anledning inte gillar att micka baslådor. Den där djupaste botten behöver då inte jag i alla fall. En vanlig SM57:a låter skitbra till rockbas.
Postat: tis 12 jun 2007, 00:10
av gäst
Jag läste en intervju med Alain Caron (tror jag att han heter) i Bassplayer och han berättade att när han jobbar med en ljudtekniker som han inte jobbat med innan så ber han honom komma upp på scenen där han säger "Det här är min basrigg, så här låter den och jag vill att du gör så att basen låter likadant i PA´t" och sedan spelar han bas en stund för ljudteknikern. Det tycker jag låter som ett bra sätt att jobba på.
Postat: tis 12 jun 2007, 08:06
av Seb
Johannes skrev:Jag läste en intervju med Alain Caron (tror jag att han heter) i Bassplayer och han berättade att när han jobbar med en ljudtekniker som han inte jobbat med innan så ber han honom komma upp på scenen där han säger "Det här är min basrigg, så här låter den och jag vill att du gör så att basen låter likadant i PA´t" och sedan spelar han bas en stund för ljudteknikern. Det tycker jag låter som ett bra sätt att jobba på.
Bra grej faktiskt!
Det envisas alltid med att line'a ut basen i PA´t. Helst med en plastig linebox redan innan stärken. Det låter ju så mkt bättre med en bra mick framför ett av elementen.
En D112'a får min stärk att låta som min stärk både live och vid inspelning. Ev. en SM57 framför diskanthornet med men det känns ändå lite overkill live.
Sen kan man ju alltid diskutera hur ofta publiken hör om det är mickat eller line'at men vad fan! Köpte ju inte en rigg för att enbart ha som monitor!
Postat: tis 12 jun 2007, 08:50
av anli
Det enda publiken hör är den där förbannade bastrumman. PA-tekniker borde skjutas.
Postat: tis 12 jun 2007, 12:47
av macahan
jag tror att en del av anledningen är att då slipper man krångla om någon höjer volymen på stärkaren, men att inte ta linen från stärken verkar ju bara löjligt..