Tips på den bästa octavern?

Prata om effekter och pedaler
Skriv svar
Användarvisningsbild
bassicfun
Medlem

Tips på den bästa octavern?

Inlägg av bassicfun »

Vad finns det för bra och dåliga octavers.
Jag skulle vilja ha en mutron eller en gammal eventide harmonizer men dom är gräsligt dyra och utvecklingen har kanske tagit något steg framåt....eller....
Brukar använda min akai deep impact när det ska octavas men skulle vara kul med en mer normal octav pedal.
Tips?
Skulle vilja ha en colorsound overdrive (inte till bas)
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

Jag rekommenderar EBS OctaBass. Jag och Boom är väl de enda här som inte har problem med att den triggar dåligt. Kan spela in ljudexempel till dig om du vill. Tycker att den har bra drag.
Senast redigerad av basmartin den fre 27 mar 2009, 19:56, redigerad totalt 1 gånger.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Indigo
Medlem++

Inlägg av Indigo »

Ampeg Sub-blaster är nog den bästa som jag har testat i alla fall. Men den är väl lite svår att få tag på...
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
Användarvisningsbild
bassicfun
Medlem

Inlägg av bassicfun »

basmartin skrev:Jag rekommenderar EBS OctaBass. Jag och Boom är väl de enda här som inte har problem med att den triggar dåligt. Kan spela in ljudexempel till dig om du vill. Tycker att den har bra drag.
Det mesta triggar väl om man spelar ordentligt....ha ha
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

bassicfun skrev:
basmartin skrev:Jag rekommenderar EBS OctaBass. Jag och Boom är väl de enda här som inte har problem med att den triggar dåligt. Kan spela in ljudexempel till dig om du vill. Tycker att den har bra drag.
Haha, +1!

Men säg det inte högt... :)
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
bassicfun
Medlem

Inlägg av bassicfun »

basmartin skrev:
bassicfun skrev:
Haha, +1!

Men säg det inte högt... :)
Finns många sanningar som många inte vill höra...så jag säjer inte dom...ha ha
Nä octavers var det......
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Indigo skrev:Ampeg Sub-blaster är nog den bästa som jag har testat i alla fall. Men den är väl lite svår att få tag på...
+1

Annars kommer EBS OctaBass som en stark 2:a..... Men Ampegs trampa triggar bättre och låter lite mer likt en Boss OC2 fast lite fastare i karraktären. Väldigt musikalisk pedal.

//J
Indigo
Medlem++

Inlägg av Indigo »

De har en Sub-blaster på Jam i Göteborg, de har haft den ett tag, kanske prutläge på den...
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
Användarvisningsbild
Bonehead
Medlem+

Inlägg av Bonehead »

Slår ett slag för mxr:s lilla blåa m88
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Indigo skrev:De har en Sub-blaster på Jam i Göteborg, de har haft den ett tag, kanske prutläge på den...
Den skulle jag kolla upp om jag inte redan hade en. Dom börjar bli väldigt svåra att få tag på.

//J
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Rix »

Indigo skrev:De har en Sub-blaster på Jam i Göteborg, de har haft den ett tag, kanske prutläge på den...
Kostar plenty eller?
gäst

Inlägg av gäst »

Rix skrev:
Kostar plenty eller?
3 papp, men som sagt; prutläge?
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Rix »

rumpeldunken skrev:
Rix skrev:
Kostar plenty eller?
3 papp, men som sagt; prutläge?
Tjihaaaaa-hahaha *host*host*! Ett prut vill nog till..
Användarvisningsbild
Hugo Drax
Medlem+

Inlägg av Hugo Drax »

Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem

Inlägg av Bassplaya »

EHX Pog o Pog Micro tillhör mina favoriter.
Boss OC-3 e inte heller så tokig
Användarvisningsbild
bassicfun
Medlem

Inlägg av bassicfun »

Bassplaya skrev:EHX Pog o Pog Micro tillhör mina favoriter.
Boss OC-3 e inte heller så tokig
En pog skulle vara kul att testa
bazzilla
Medlem

Inlägg av bazzilla »

Nån som provat ashdowns oktav pedal?? är rätt nöjd med disten jag just köpte och har nu drabbas av lite GAS, känns som att det är välbyggda snygga pedaler för väldigt rimliga pengar, annars är väll EBS en het kandidat
barium
Medlem+

Inlägg av barium »

Det är mycket beroende på vad du behöver.

Jag tycker det är svårt att slå EBS:en när det gäller att få till ett naturligt oktav-ljud, men det är kanske inte alltid vad man vill ha. För synthigare och skitigare ljud är EHX Octave Multiplexer, Boss gamla OC-2:a eller MXR's nya bass octave deluxe (m-288) alla bra val.

För perfekt triggande så är det EHX Pog/micro pog som gäller. Lite olika funktioner på de två, men mer än de andra pedalerna på båda. Nackdelen är att den låter väldigt digitalt och syntetiskt, men det behöver ju inte vara en nackdel om man är ute efter det ljudet.
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

Nu har jag bara haft Boss OC2 men jag gillade soundet i den. Triggningen kunde vara lite knepig ibland så jag fick smeka den medhårs för att den skulle göra som jag ville. Upptäckte att om jag spelade från femte bandet och uppåt triggade den väldigt bra. Och med ett mjukt tillslag. INTE med plektrum.

Kom på att jag har ett ljudexempel.. På min myspace. (första länken) Låten Starsky & Hutch.

I flera år ägde jag en EBS men den låg bara i kartongen... :S
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
gäst

Inlägg av gäst »

barium skrev:EHX Octave Multiplexer
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=19236
Användarvisningsbild
magnusbergstroem
Medlem

Inlägg av magnusbergstroem »

EXH micro pog tycker jag är grym. Triggar allt. Tar även ackord.
Användarvisningsbild
Dnilke
VIP medlem

Inlägg av Dnilke »

bazzilla skrev:Nån som provat ashdowns oktav pedal?? är rätt nöjd med disten jag just köpte och har nu drabbas av lite GAS, känns som att det är välbyggda snygga pedaler för väldigt rimliga pengar, annars är väll EBS en het kandidat

Om det är samma Octaver som den som är inbyggd i Ashdowns förstärkare så triggar den bra och är bra om man vill fylla på med lite subbas. Jag brukar inte använda den utan kör EBS Octabass som fungerar utmärkt. BOSS SYB-3 (synthboxen) funkar också bra som octaver.
Fender Jazz 63, moddad Jazz MIJ 75 RI, Bjärton kontra, Stagg EDB, Ashdown ABM300, ABM115, ABM 410H, TKS 112 TWEED, GK 200 MB och diverse pedaler...
Skriv svar