MXR Dynacomp?
MXR Dynacomp?
Någon som har provat? Hur är den till bas? Verkar relativt billig och bra, till gitarr iaf... 

-
- Medlem+
Helt okej kompressor med relativt lågt brus, klart och fint ljud men tyvärr en viss förlust av lågbas. Är ju mer eller mindre en Ross-klon, och dessa brukar generellt sett inte vara att rekommendera för basister.
Billiga kompressorpedaler som funkar bra för basister är BBE Opto-Stomp eller kanske en Boss LMB-3. Allmänna uppfattningen om vilken pedal som är den bästa för bas verkar vara EBS MultiComp eller Demeter Compulator.
Billiga kompressorpedaler som funkar bra för basister är BBE Opto-Stomp eller kanske en Boss LMB-3. Allmänna uppfattningen om vilken pedal som är den bästa för bas verkar vara EBS MultiComp eller Demeter Compulator.
Okej, tack!barium skrev:Helt okej kompressor med relativt lågt brus, klart och fint ljud men tyvärr en viss förlust av lågbas. Är ju mer eller mindre en Ross-klon, och dessa brukar generellt sett inte vara att rekommendera för basister.
Om jag hittar en BBE Opto-Stomp begagnad, så ligger den bra till, men det verkar svårt. Kanske blir en LMB-3 istället då... Får se om pengarna räcker till en begagnad Multicomp. Demeter verkar dyr och svår att få tag i, så den går nog bort.
Har varit lite sugen på att skaffa kompressor, det verkar som en väldigt användbar effekt. Får se om jag köper en nu eller senare, om pengarna räcker till

Jaså, den tappade inte lågbas då? Har hört det från flera håll nu efter att ha gjort några sökningarMarkooo skrev:Har provat en från 70-talet till bas. Funkar som en kompressor ska göra.

Fast det bästa alternativet för mig är nog om jag samlar ihop till en beggad Multicomp. Har skickat PM till Oberg ifall hans LMB-3 fortfarande är till salu annars...

-
- Medlem++
Nej, den tappade ingen lågbas vilket var bra. Du får helt enkelt prova dig fram, själv har jag ingen stor erfarenhet av komressorer.rumpeldunken skrev:Jaså, den tappade inte lågbas då? Har hört det från flera håll nu efter att ha gjort några sökningarMarkooo skrev:Har provat en från 70-talet till bas. Funkar som en kompressor ska göra.
Fast det bästa alternativet för mig är nog om jag samlar ihop till en beggad Multicomp. Har skickat PM till Oberg ifall hans LMB-3 fortfarande är till salu annars...
Fender AV '62 P-bas, Fender JB62, Fernandes RB80
Hiwatt DR103 '72, GK 800RB, Marshall 1552 2x15
Okej. Är lite svårt att prova, tror inte att dom har så många kompressorer på stans musikaffärer, men jag ska kolla upp det. Har ingen större erfarenhet heller, men det är väl lika bra att försöka köpa nåt säkert kort, typ multicomp. Hmm... Digitech Bass Squeeze då, hur är den?Markooo skrev:Nej, den tappade ingen lågbas vilket var bra. Du får helt enkelt prova dig fram, själv har jag ingen stor erfarenhet av komressorer.rumpeldunken skrev:Jaså, den tappade inte lågbas då? Har hört det från flera håll nu efter att ha gjort några sökningarMarkooo skrev:Har provat en från 70-talet till bas. Funkar som en kompressor ska göra.
-
- Medlem+
Okej, då håller jag mig borta ifrån den. Jag utser härmed dig till forumets effekt-gurubarium skrev:Värdelös. Har någon skum inbyggd noise-gate som låter helt fistad. Dessutom så är den helt värdelös till allt annat än väldigt lätt kompression. På högre inställningar brusar den bara.rumpeldunken skrev:Digitech Bass Squeeze då, hur är den?

Får försöka samla ihop till en Multicomp och hålla utkik efter en BBE Opto-Stomp.
-
- Medlem+
Hej, jag heter Jesper och jag är en effektoholist. Jag har varit beroende av att testa allt som kan få min ljudvärld att lysa upp i allehanda glada färger och roliga mönster. Det är ett dyrt beroende.rumpeldunken skrev:Okej, då håller jag mig borta ifrån den. Jag utser härmed dig till forumets effekt-gurubarium skrev:Värdelös. Har någon skum inbyggd noise-gate som låter helt fistad. Dessutom så är den helt värdelös till allt annat än väldigt lätt kompression. På högre inställningar brusar den bara.rumpeldunken skrev:Digitech Bass Squeeze då, hur är den?Du verkar ha testat en både det ena och det andra...
Får försöka samla ihop till en Multicomp och hålla utkik efter en BBE Opto-Stomp.

Jag köpte min multicomp beggad för 800kr, så helt omöjligt är det ju inte att få tag på en billig.
Haha! Har sett ett par stycken multicomp's gå för 800kr här på forumet, så förhoppningsvis kommer det en till snart som jag kan köpa. Det finns en ute på vendolin nu för 1000kr, tyckte det var lite saftigt ändå, erbjöd en Schaller D-tuner plus några hundralappar, men det tackade han nej till.barium skrev:Hej, jag heter Jesper och jag är en effektoholist. Jag har varit beroende av att testa allt som kan få min ljudvärld att lysa upp i allehanda glada färger och roliga mönster. Det är ett dyrt beroende.rumpeldunken skrev:Okej, då håller jag mig borta ifrån den. Jag utser härmed dig till forumets effekt-gurubarium skrev:Värdelös. Har någon skum inbyggd noise-gate som låter helt fistad. Dessutom så är den helt värdelös till allt annat än väldigt lätt kompression. På högre inställningar brusar den bara.rumpeldunken skrev:Digitech Bass Squeeze då, hur är den?Du verkar ha testat en både det ena och det andra...
Jag köpte min multicomp beggad för 800kr, så helt omöjligt är det ju inte att få tag på en billig.
-
- Medlem+
Man tackar!jannej skrev:http://www.ovnilab.com/
Total genomgång av alla kompressorer på marknaden. Verkar kunnig.