Sida 1 av 2
Vilken pedal ska placeras var nånstans?
Postat: tis 28 apr 2009, 19:16
av Hellish
Pratade just med Cuba om pedaler och i vilken ordning de bör ligga. Finns det någon "regel" om detta?
Säg att man har en kompressor, eq, chorus, oktavpedal osv...
I vilken ordning bör de ligga och varför?
Postat: tis 28 apr 2009, 19:20
av fredrikr
Jag sätter nog gärna EQn före kompressorn om den alltid är på eller bara ger en svag effekt. Annars jobbar nog kompressorn konstigt om den helt plötsligt får en EQad signal in i sig.
Postat: tis 28 apr 2009, 19:23
av Cuba
Var på väg att skapa samma tråd men du hann före...
I min värld så ska signalen hållas så ren som möjligt tills den når förstärkaren.
I mitt fall så blir det Elbas -> Kompressor -> Oktaver -> Enveloper -> Förstärkare.
Tänker jag rätt eller fel?
Postat: tis 28 apr 2009, 19:24
av Cliffy
Jag brukar placera mina på golvet.

Postat: tis 28 apr 2009, 19:26
av Cuba
Cliffy skrev:Jag brukar placera mina på golvet.

Varför? Förklara!

Postat: tis 28 apr 2009, 20:16
av bassplayer
Här finns några föredömligt kloka inlägg i ämnet från undertecknad:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=1452 ... ht=pedaler
Postat: tis 28 apr 2009, 21:01
av basmartin
Cuba skrev:Var på väg att skapa samma tråd men du hann före...
I min värld så ska signalen hållas så ren som möjligt tills den når förstärkaren.
Jag gjorde ett A/B test, kopplade in basen i pedalbordet, har typ 8 pedaler, och spelade in en liten snutt på datorn med alla pedaler avslagna. Sedan så kopplade jag basen rakt in i ljudkortet och gissa vad, jag hörde ingen som helst skillnad...
Så har man en bas med bra output och inte kör med för långa kablar så spelar det ingen större roll för ljudet och man har basen inkopplad i en kedja pedaler eller inte. Har man en bas med vintage-aktiga mickar så kan det säkert vara skillnad.
Postat: tis 28 apr 2009, 21:40
av Cuba
basmartin skrev:Cuba skrev:Var på väg att skapa samma tråd men du hann före...
I min värld så ska signalen hållas så ren som möjligt tills den når förstärkaren.
Jag gjorde ett A/B test, kopplade in basen i pedalbordet, har typ 8 pedaler, och spelade in en liten snutt på datorn med alla pedaler avslagna. Sedan så kopplade jag basen rakt in i ljudkortet och gissa vad, jag hörde ingen som helst skillnad...
Så har man en bas med bra output och inte kör med för långa kablar så spelar det ingen större roll för ljudet och man har basen inkopplad i en kedja pedaler eller inte. Har man en bas med vintage-aktiga mickar så kan det säkert vara skillnad.
Hej Martin,
jag funderar mer på vad som händer när man har fler effekter aktiva.
Låt säga att jag vill ha en kompressor och en Oktaver inkopplad och kortfristigt vill lägga in en enveloper. Vilken följd är då bäst? Förmodar att efterföljande pedaler reagerar olika på den tillronkade signalen från den pedalen som ligger innan... eller?
Postat: tis 28 apr 2009, 22:14
av BassiLow
Jag föredrar att använda kompressor först i pedalkedjan, men smaken är ju som baken....

ljudet blir ju följakligen förändrad om du kanske vill ha din envelope först...testa och prova fram det sound du gillar själv, är nog ett gott råd till de allra flesta

Postat: tis 28 apr 2009, 22:16
av b_luthman
jag kan väl känna att ju mer man använder en effekt ju tidigare i kedjan ska den ligga.
som du säger, pedalen får ju den tillronkade signalen från pedalen innan. en pedal som man inte använder så ofta borde ju då ligga längt bak(mot stärken) i kedjan för att få så konsekvent signal som möjligt.
Postat: tis 28 apr 2009, 22:31
av BBQV
Cuba skrev:Var på väg att skapa samma tråd men du hann före...
I min värld så ska signalen hållas så ren som möjligt tills den når förstärkaren.
I mitt fall så blir det Elbas -> Kompressor -> Oktaver -> Enveloper -> Förstärkare.
Tänker jag rätt eller fel?
Du tänker rätt.
Postat: tis 28 apr 2009, 22:34
av fieldflower
Vad säger panelen om chorus och dist då?
Jag har satt Dist -> Chorus nu. Tycker det blir mest wacko.
Postat: tis 28 apr 2009, 23:00
av FreCKo
Min set är stäm-dist-wah. Lite dist innan wah'n gör underverk!

Postat: tis 28 apr 2009, 23:09
av Cuba
b_luthman skrev:jag kan väl känna att ju mer man använder en effekt ju tidigare i kedjan ska den ligga.
som du säger, pedalen får ju den tillronkade signalen från pedalen innan. en pedal som man inte använder så ofta borde ju då ligga längt bak(mot stärken) i kedjan för att få så konsekvent signal som möjligt.
Ja, det är så jag tänker också...
Vad säger resten av palelen?
Postat: tis 28 apr 2009, 23:13
av Cuba
fieldflower skrev:Vad säger panelen om chorus och dist då?
Jag har satt Dist -> Chorus nu. Tycker det blir mest wacko.
Dist på bas..... URK.
Försök hålla lite nivå här, eller.
Postat: tis 28 apr 2009, 23:29
av Tössberg
Cuba skrev:fieldflower skrev:Vad säger panelen om chorus och dist då?
Jag har satt Dist -> Chorus nu. Tycker det blir mest wacko.
Dist på bas..... URK.
Försök hålla lite nivå här, eller.
Distad bas får endast förekomma i Meshuggah, och där spelar ju gitarristerna bas ...

Postat: ons 29 apr 2009, 00:10
av mikkejohansson
"standard" är ju annars:
Gain-pedaler/"tone-shaping" först alltså, komp, eq, dist osv
Modulation sen; chorus, flanger, tremolo...
Delay/reverb sist - för att få hela ljudet liksom
Filter behöver ju komma före kompressor för att få dynamik att jobba med (om man kört "hård" kompression), sen är det ju lite smaksak med dist före eller efter kompressor.
Postat: ons 29 apr 2009, 00:32
av basmartin
Cuba skrev:basmartin skrev:Cuba skrev:Var på väg att skapa samma tråd men du hann före...
I min värld så ska signalen hållas så ren som möjligt tills den når förstärkaren.
Jag gjorde ett A/B test, kopplade in basen i pedalbordet, har typ 8 pedaler, och spelade in en liten snutt på datorn med alla pedaler avslagna. Sedan så kopplade jag basen rakt in i ljudkortet och gissa vad, jag hörde ingen som helst skillnad...
Så har man en bas med bra output och inte kör med för långa kablar så spelar det ingen större roll för ljudet och man har basen inkopplad i en kedja pedaler eller inte. Har man en bas med vintage-aktiga mickar så kan det säkert vara skillnad.
Hej Martin,
jag funderar mer på vad som händer när man har fler effekter aktiva.
Låt säga att jag vill ha en kompressor och en Oktaver inkopplad och kortfristigt vill lägga in en enveloper. Vilken följd är då bäst? Förmodar att efterföljande pedaler reagerar olika på den tillronkade signalen från den pedalen som ligger innan... eller?
Jag hade kopplat i den ordning som du föreslår. Min kedja ser ut så här just nu: Bas-OctaBass-Wahwah-overdrive-tremolo-preamp-stämapparat-förstärkare.
Jag lider ju av problemet att jag vill en volympedal efter overdriven, men jag vill att den ska vara på höger sida på pedalbordet men då blir det så långa kablar... Så jag struntar i den så länge....
Postat: ons 29 apr 2009, 00:40
av Cuba
basmartin skrev:Cuba skrev:basmartin skrev:Cuba skrev:Var på väg att skapa samma tråd men du hann före...
I min värld så ska signalen hållas så ren som möjligt tills den når förstärkaren.
Jag gjorde ett A/B test, kopplade in basen i pedalbordet, har typ 8 pedaler, och spelade in en liten snutt på datorn med alla pedaler avslagna. Sedan så kopplade jag basen rakt in i ljudkortet och gissa vad, jag hörde ingen som helst skillnad...
Så har man en bas med bra output och inte kör med för långa kablar så spelar det ingen större roll för ljudet och man har basen inkopplad i en kedja pedaler eller inte. Har man en bas med vintage-aktiga mickar så kan det säkert vara skillnad.
Hej Martin,
jag funderar mer på vad som händer när man har fler effekter aktiva.
Låt säga att jag vill ha en kompressor och en Oktaver inkopplad och kortfristigt vill lägga in en enveloper. Vilken följd är då bäst? Förmodar att efterföljande pedaler reagerar olika på den tillronkade signalen från den pedalen som ligger innan... eller?
Jag hade kopplat i den ordning som du föreslår. Min kedja ser ut så här just nu: Bas-OctaBass-Wahwah-overdrive-tremolo-preamp-stämapparat-förstärkare.
Jag lider ju av problemet att jag vill en volympedal efter overdriven, men jag vill att den ska vara på höger sida på pedalbordet men då blir det så långa kablar... Så jag struntar i den så länge....
Då provar jag det, när jag kan. tack!
Postat: ons 29 apr 2009, 10:56
av Hellish
Av nån anledning så har jag känslan av att en eq bör komma EFTER kompressor.
Postat: ons 29 apr 2009, 11:24
av bootsy
Min signalkedja: Octaver -> OD -> Kompressor -> SansAmp.
Postat: ons 29 apr 2009, 11:57
av fieldflower
Aesthetica skrev:Cuba skrev:fieldflower skrev:Vad säger panelen om chorus och dist då?
Jag har satt Dist -> Chorus nu. Tycker det blir mest wacko.
Dist på bas..... URK.
Försök hålla lite nivå här, eller.
Distad bas får endast förekomma i Meshuggah, och där spelar ju gitarristerna bas ...

[youtube]
http://www.youtube.com/watch?v=ImrtZRrS70w[/youtube]
Ni har fel.
Postat: ons 29 apr 2009, 12:06
av Taurus
Jag kör stäm-wahwah-od-dist-komp-chorus.
Kör man passivt med vintagepedaler måste man säkert ta signalmässiga hänsyn, själv har jag laborerat mycket och länge och kör den pedalordning som låter bäst för mig.
Kan tillägga att jag aldrig kör kompressor samtidigt som od/dist, så jag smålurar på en looplösning och att komplettera med en envelope, men jag trivs med pedalbordet just nu så det får vänta till en regnig höstdag.
Postat: ons 29 apr 2009, 17:15
av enor
En bra grundregel kan vara att kika på vilken ordning som råder för signalvägen i ett helt vanligt mixerbord - det är ju något som är väl beprövat under alla år. Jag skulle lägga alla effekter som känns "insert-iga" först, dvs kompressor först, sedan eventuella modulations- och disteffekter, sedan filtereffekter (eq, wah och sånt) och sist "auxtappnings-aktiga" effekter som reverb.
Postat: ons 29 apr 2009, 17:18
av bootsy
enor skrev:En bra grundregel kan vara att kika på vilken ordning som råder för signalvägen i ett helt vanligt mixerbord - det är ju något som är väl beprövat under alla år. Jag skulle lägga alla effekter som känns "insert-iga" först, dvs kompressor först, sedan eventuella modulations- och disteffekter, sedan filtereffekter (eq, wah och sånt) och sist "auxtappnings-aktiga" effekter som reverb.
Jag lägger för egen del kompressorn sent i signalkedjan för att jag vill efterlikna effekten som en pressad rörförstärkare ger signalen. Så det finns olika sätt att resonera på.