Vaknade med en idé imorse om att jag känner mig less på mina pedaler då de bara samlar damm och när de väl åker med så känns de bara som en tung börda att bära. Jag har nu funderat på plus och minus med att eventuellt sälja alltihop och gå över till rackeffekter.
Jag förmodar att rackeffekter väger en del mer än en vanlig liten pedal? Det jag känner att jag använder på mitt pedalbord är min tuner och distpedalen. De andra effekterna jag har känns bara onödiga och har aldrig tillfört något till mitt sound förutom lite flummspel hemma på kammaren.
Låter det som en bra idé ur mitt perspektiv att sälja mina pedaler och satsa på en racktuner och någon rackdist/multieffekt istället?
Det jag ser som ett problem är att jag behöver någon sorts form av boostfunktion, hur gör jag då? Finns det någon boostratt man kan köpa och bygga in i basen eller finns det en rackmultieffekt för elbas med en boostfunktion?
Skall jag byta till rackeffekter?
- Surfin'
- Medlem++
- wyzzard
- Medlem
Jag tycker du ska satsa på en bra distpedal och en vettig tunerpedal med mutefunktion. Racktuners är betydligt dyrare och du får inte möjlighet att muta med foten, vilket ju oftast går snabbare om man behöver panikstämma (kan förstås finnas anslutning för extern pedal). Någon vettig rackdist har jag aldrig stött på. Sen beror det ju också på om du redan har ett rack. Om inte blir det ju ytterligare en låda att släpa på som kanske dessutom inte passar ihop med din topp och högtalarlåda.
Lycka till med dina bryderier
Lycka till med dina bryderier

- anli
- VIP medlem
Håller med.wyzzard skrev:Jag tycker du ska satsa på en bra distpedal och en vettig tunerpedal med mutefunktion. Racktuners är betydligt dyrare och du får inte möjlighet att muta med foten, vilket ju oftast går snabbare om man behöver panikstämma (kan förstås finnas anslutning för extern pedal). Någon vettig rackdist har jag aldrig stött på. Sen beror det ju också på om du redan har ett rack. Om inte blir det ju ytterligare en låda att släpa på som kanske dessutom inte passar ihop med din topp och högtalarlåda.
Bra distpedal plus stämmis. Sluta grubbla.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
- funkys**t
- Medlem++
- Kontakt:
Re: Skall jag byta till rackeffekter?
Till Glanshammar kommer jag ta med en boostpedal som inte färgar ljudet nånting. Prova den.Mumin skrev:Vaknade med en idé imorse om att jag känner mig less på mina pedaler då de bara samlar damm och när de väl åker med så känns de bara som en tung börda att bära. Jag har nu funderat på plus och minus med att eventuellt sälja alltihop och gå över till rackeffekter.
Jag förmodar att rackeffekter väger en del mer än en vanlig liten pedal? Det jag känner att jag använder på mitt pedalbord är min tuner och distpedalen. De andra effekterna jag har känns bara onödiga och har aldrig tillfört något till mitt sound förutom lite flummspel hemma på kammaren.
Låter det som en bra idé ur mitt perspektiv att sälja mina pedaler och satsa på en racktuner och någon rackdist/multieffekt istället?
Det jag ser som ett problem är att jag behöver någon sorts form av boostfunktion, hur gör jag då? Finns det någon boostratt man kan köpa och bygga in i basen eller finns det en rackmultieffekt för elbas med en boostfunktion?
Varför behöver du en boost förresten...?

Annars tycker jag nog att du ska behålla pedalerna, men att du byter ut de som inte passar dig.
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;