Chorus som brusar

Prata om effekter och pedaler
Skriv svar
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Chorus som brusar

Inlägg av Punkster »

Fick hem mitt nya Ashdown-chorus igår, helt ny i kartong. Tog med det till ett rep på kvällen för att testa.

Den låter riktigt bra, förutom att det brusar något makalöst i samma tempo som speed-ratten är inställd på. Provade att flytta om ordningen i effektkedjan, tänkte att det kanske berodde på att OD-pedalen var kopplad innan. Men det brusade ändå.

Vad kan det bero på? Taskiga kablar? Eller nåt annat? Det satt ett batteri i, och jag kopplade in eliminatorn. Blev kretsen överbelastad då?

Jag hade ett Bosschorus från 80-talet förut, och det brummade också ganska friskt. Trodde att det hade att göra med att pedalen var gammal, men den här nya brusar ju också? Kan det ha något med strömmen i lokalen att göra?

Tillägas bör kanske att det bara är choruset som brusar. Alla andra pedaler låter prima. Och ena gitarristen som också har chorus klarar sig undan brus utan problem.

Så hjälp mig med lite felsökning! Jag vill kunna använda min nya pedal utan brus! :wink:
/Linus
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++

Inlägg av edvin »

chorus ska brusa
grejor
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

Kom vi inte fram till att det var din topp som brusade?
Jag tror säkert att det har med toppen alt strömmen att göra..
Sålde du min gamla choruspedal vidare sen?
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inlägg av Punkster »

Liten skrev:Kom vi inte fram till att det var din topp som brusade?
Jag tror säkert att det har med toppen alt strömmen att göra..
Sålde du min gamla choruspedal vidare sen?
Japp, din gamla pedal såldes vidare. Har dock glömt vem det var som tog den.

Problemet nu är att jag har en ny topp (som också premiär-repades igår) och det brusar likväl.
/Linus
Ulfern
Medlem+

Inlägg av Ulfern »

Jag testade givetvis choruset innan jag skickade och sålde det, inget brus där inte. Såtillvida man inte uppfattar effekten chorus som ett brus.
http://digressionassassins.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Låna din gitarrist´s chorus-trampa och jämför. Ni verkar inte tycker att hans brusar när han spelar gitarr så det är väl ett intressant experiment. En chorus pedal ska inte brusa men jag vet att vissa lite billigare trampor faktiskt gör det. Mitt EBS chorus brusar inte ett dyft. Inte TC´s chorus heller fast det har lite sämre botten än EBS choruset.

//J
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

Brusar den även med batteri? Är det brus och inte brum du menar?
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem

Inlägg av Bassplaya »

Testa med andra kablar!
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Köp tks Noise Surpressor som han köpte av mig för ett tag sen!
Byggd för ändamålet!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inlägg av Punkster »

Så fort man drar på speed-ratten över klockan 10 så framträder något som skulle kunna liknas vid en leslie-effekt, oavsett om man spelar eller inte. Ett brus/brum som ökar i styrka och hastighet ju mer speed man drar på. Det blir extra starkt om man aktiverar filtret som pedalen begåvats med.
Det är alltså inget regelrätt brum, utan mer ett sorts brus som låter olika beroende på hur man rattar effekten.

Det är som sagt ett Ashdown-chorus. Gitarristen har en Bosstrampa. Min gissning är att det har något med strömmen att göra, men jag vet inte vad eller hur jag ska kunna fixa det.
/Linus
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inlägg av Punkster »

Btw, jag tror inte att du har försökt blåsa mig på något sätt Ulfern. :wink: Jag har varit med om samma sak en gång förut, så jag tror som sagt felet ligger i strömförsörjningen i lokalen.
/Linus
Användarvisningsbild
newheartshadow
VIP medlem

Inlägg av newheartshadow »

Punkster skrev:Btw, jag tror inte att du har försökt blåsa mig på något sätt Ulfern. :wink: Jag har varit med om samma sak en gång förut, så jag tror som sagt felet ligger i strömförsörjningen i lokalen.
+1

Våra lokaler är sämst.
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack

Ulfern
Medlem+

Inlägg av Ulfern »

Testa den hemma också och är du missnöjd så skicka tillbax den och så skickar jag dina pengar åter! Jag märkte inget med pedalen utan tyckte den lät rätt juste.
http://digressionassassins.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Punkster skrev:Jag har varit med om samma sak en gång förut, så jag tror som sagt felet ligger i strömförsörjningen i lokalen.
Det tror inte jag. För det första är trampor ojordade via nätet. Jorden ligger i telekablarna så där bör det inte vara någon skillnad i jämförelse med batteri. Sen pratar du om brus mer än om brum. Jordknas brukar ge ett brum. Och hastigheten på bruset varierar beroende hur du ställer hastigheten på choruset. Det talar också emot att det är strömmen som knasar. Då hade brummet varit konstant. Och möjligtvis försvunnit när du lägger händerna på strängarna......

Om man lyssnar på ljudklippen här kan man höra ett ganska kraftigt brus i det första klippet. Och i ljudklipp no 3 hör man svepningarna väl uttalat.

http://www.ashdownmusic.com/bass/pedal_audio.asp

Jag förmodar att det är den pedalen du har. Chorus Plus? Tråkigt att säga men jag tror inte att den är bättre än så där. Thomann tar 750:- för den och Jam något liknande. EBS Unichorus kostar 2.000:-. Jag tror att det är här problemet ligger. Billig elektronik i ett ganska dyrt chassi. EBS kör tvärt om. Billigt chassi men dyr elektronik. Skillnad på kvalitet, helt enkelt.

Nu har Thomann inga ljudklipp just vad det gäller Ashdown Chorus Plus. Men på EBS Unichorus finns det:

http://www.thomann.de/se/ebs_uni_chorus.htm

Där hör man inget brus eller annat. Det gör inte jag heller när jag använder mitt Unichorus. Jag tror att det är lite för billig elektronik i pedalen tyvärr. Tråkigt att behöva säga det men det är vad jag tror.

MVH//Jan
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inlägg av Punkster »

Det är en Chorus plus ja. Fast ljudklippen på hemsidan låter ingenting i jämförelse.

När man slår an en ton så dödas ju svepen, eller minskar iaf dramatiskt i ljudvolym. Spelar man inte så är det ju liksom i brusig ton som sveper som en leslieeffekt.

Det skumma är ju att guranistens chorus funkar utmärkt. Det är en bosstrampa, som väl inte borde hålla jättehögre kvalitet än en Ashdown? Och mitt förra chorus brusade också ganska högt, medans gitarristens höll sig tyst. Och mitt förra var ett Boss.

Nåja, jag ska undersöka saken lite närmare. Ett visst brum har jag inget emot, så brukar det ju bli. Men jag vill kunna spela utan att brummet/bruset överröstar tonen från instrumentet :wink:

Jag tror som sagt inte det är fel på pedalen, att det "ska" vara så för att den är billig. Det är för extremt för det.
/Linus
Skriv svar