Köpa pedaler i USA?
- FreCKo
- Medlem++
Köpa pedaler i USA?
Sticker till USA den 7'e juni och jag är sugen på att köpa två pedaler där... Har en sån där Gator-elgrej i pedalbordet som jag driver mina pedaler med.
Den stora frågan är: Kommer jag kunna driva mina pedaler med den här, eller kommer något att hända? Dom har ju 120volt där och vi har ju 240volt...
Den stora frågan är: Kommer jag kunna driva mina pedaler med den här, eller kommer något att hända? Dom har ju 120volt där och vi har ju 240volt...
- FreCKo
- Medlem++
- 200071
- Hedersmedlem
- FreCKo
- Medlem++
...HELVETE! Pedalerna jag ska köpa är ju positiva! Hur fan gör man då?200071 skrev:Pedalen skiter fullständigt i hur många volt det var från början bara det är 9V som kommer sista biten!![]()
Köper man udda pedaler så ska man dock kolla på polariteten. De allra flesta ska ju ha - i mitten men en och annan rackare vill vara mer positiv.

- FreCKo
- Medlem++
- whatawaste
- Medlem++
Finns ju "vändbara" kontakter. Så att man växlar plus / minus.FreCKo skrev:Men jag har ju en inbyggd eldosa i mitt pedalbord? Måste jag ha en TILL eldosa då? Helvete va onödigt... Finns det bara inte något jag typ kan koppla mellan?Aesthetica skrev:Då får du köpa en adapter med omvänd polaritet.
Spector NS2
Spector Euro 4 LXTW
Spector Timbre
Mesa D800 med PH412
Spector Euro 4 LXTW
Spector Timbre
Mesa D800 med PH412
- FreCKo
- Medlem++
....va?whatawaste skrev:Finns ju "vändbara" kontakter. Så att man växlar plus / minus.FreCKo skrev:Men jag har ju en inbyggd eldosa i mitt pedalbord? Måste jag ha en TILL eldosa då? Helvete va onödigt... Finns det bara inte något jag typ kan koppla mellan?Aesthetica skrev:Då får du köpa en adapter med omvänd polaritet.

- whatawaste
- Medlem++
Jaaa....på samma sätt som de adaptrar man får med 10st olika kontakter. Inge skumt med det...FreCKo skrev:....va?whatawaste skrev:Finns ju "vändbara" kontakter. Så att man växlar plus / minus.FreCKo skrev:Men jag har ju en inbyggd eldosa i mitt pedalbord? Måste jag ha en TILL eldosa då? Helvete va onödigt... Finns det bara inte något jag typ kan koppla mellan?Aesthetica skrev:Då får du köpa en adapter med omvänd polaritet.

Edit: BORDE finnas såna kontakter skulle jag skrivit....jag vet inte.

Spector NS2
Spector Euro 4 LXTW
Spector Timbre
Mesa D800 med PH412
Spector Euro 4 LXTW
Spector Timbre
Mesa D800 med PH412
- FreCKo
- Medlem++
- whatawaste
- Medlem++
Jag letar...FreCKo skrev:Så det finns ingen cool adapter jag bara kan sätta på mina nuvarande elkablar?

Edit: Det blir nog att löda om kontakten. Hittar inga "adaptrar".
https://www1.elfa.se/elfa~se_sv/catalog ... 000A0A036A
Senast redigerad av whatawaste den lör 23 maj 2009, 16:41, redigerad totalt 1 gånger.
Spector NS2
Spector Euro 4 LXTW
Spector Timbre
Mesa D800 med PH412
Spector Euro 4 LXTW
Spector Timbre
Mesa D800 med PH412
- FreCKo
- Medlem++
- newheartshadow
- VIP medlem
varsågod:FreCKo skrev:Så det finns ingen cool adapter jag bara kan sätta på mina nuvarande elkablar?
http://www.thomann.de/se/visual_sound_a ... klinke.htm
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack
- FreCKo
- Medlem++
Tax och mocka!newheartshadow skrev:varsågod:FreCKo skrev:Så det finns ingen cool adapter jag bara kan sätta på mina nuvarande elkablar?
- whatawaste
- Medlem++
Men den vänder väl inte polaritet ? Bara annan kontakt...newheartshadow skrev:varsågod:FreCKo skrev:Så det finns ingen cool adapter jag bara kan sätta på mina nuvarande elkablar?

Jag har ingen koll så jag ger upp....

Spector NS2
Spector Euro 4 LXTW
Spector Timbre
Mesa D800 med PH412
Spector Euro 4 LXTW
Spector Timbre
Mesa D800 med PH412
- newheartshadow
- VIP medlem
Såvitt jag vet ser kontakten ut sådär med motsatt polaritet jämfört med "standard boss 9v"whatawaste skrev:Men den vänder väl inte polaritet ? Bara annan kontakt...newheartshadow skrev:varsågod:FreCKo skrev:Så det finns ingen cool adapter jag bara kan sätta på mina nuvarande elkablar?
http://www.thomann.de/se/visual_sound_a ... klinke.htm![]()
Kanske finns andra lösningar också men en sån där konverterare funkar till min RAT2:a tillsammans med en boss-adapter.
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
- whatawaste
- Medlem++
- mikkejohansson
- Medlem++
Det kan vara vilken kontakt som helst men är polariteten vänd är den vänd...plus på ringen eller plus på tipen...newheartshadow skrev:Såvitt jag vet ser kontakten ut sådär med motsatt polaritet jämfört med "standard boss 9v"whatawaste skrev:Men den vänder väl inte polaritet ? Bara annan kontakt...newheartshadow skrev:varsågod:FreCKo skrev:Så det finns ingen cool adapter jag bara kan sätta på mina nuvarande elkablar?
http://www.thomann.de/se/visual_sound_a ... klinke.htm![]()
Kanske finns andra lösningar också men en sån där konverterare funkar till min RAT2:a tillsammans med en boss-adapter.
Fender - Pedaler - GK - TKS
- Punkster
- Medlem+++
Det allra enklaste vore väl att köpa en extra adapter på Classe för 79 kr, ställa in den på rätt polaritet eller vad det heter och sen använda den till dina positiva pedaler.
Samma sak gäller om man t.ex. har en större pedal som kräver 12v istället för 9v. Då får man också köra separata adaptrar.
Samma sak gäller om man t.ex. har en större pedal som kräver 12v istället för 9v. Då får man också köra separata adaptrar.
/Linus
- FreCKo
- Medlem++
Fast grejen är att pedalbordet jag har har en eldosa "fastbyggd" på undersidan.. Fungerar mycket bra! Den kör dessutom upp till 12volt, så HEST av allt vill jag ju slippa alla såna där grejer... men om jag inte har något val får jag väl nästan göra detPunkster skrev:Det allra enklaste vore väl att köpa en extra adapter på Classe för 79 kr, ställa in den på rätt polaritet eller vad det heter och sen använda den till dina positiva pedaler.

-
- Medlem
Nu vet jag inte vilka typer av kontakter du vill polvända men här finns alla adapters du kan tänkas behöva: https://www1.elfa.se/elfa~se_sv/b2b/start.do
Sök på "dc adapter".
/TC
Sök på "dc adapter".
/TC
- FreCKo
- Medlem++