Bas-multieffekt runt 2500:- ?

Prata om effekter och pedaler
Skriv svar
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat

Bas-multieffekt runt 2500:- ?

Inlägg av Fernan »

Det verkar som om min BassVamp Pro håller på att lägga av, tappar en kanal emellanåt. Surfar lite hos tysken och hittar de här:

Boss ME50B

Boss ME20B

Korg Toneworks AX3000B

LINE6 Bass Floor Pod

Digitech BP200

Kör mest bara kompressor / chorus / octaver live men samtidigt är det kul med en effekt med lite finesser, amp-simulering m.m.

Rekommendation / erfarenheter ?
Användarvisningsbild
Tössberg
Medlem++

Inlägg av Tössberg »

..
nu får jag väl stryk men Zoom b2.1u är en hygglig multieffekt för liten peng.
Dessutom säljer jag en sån eftersom jag bara behöver en kompressor :oops:
Fast, du kanske redan vart där och vänt och vill ha nåt ännu ballare.
Flats och pizzaspade. Plektrum, tumme och fingrar. Pedaler är för excentriker och slapbas för musikhögskolestudenter.
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Fernan »

Aesthetica skrev:..
njae, jag har en gammal Zoompedal till gitarren men den låter inget kul
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

BB5000 skrev:
Aesthetica skrev:..
njae, jag har en gammal Zoompedal till gitarren men den låter inget kul
Om du bara har en äldre Zoom-pedal att utgå från så tycker jag att du ska testa b2.1u-pedalen ändå. Tidiga Zoom-multipedaler har jag inte så mycket till övers för heller (även om min erfarenhet nu inte är enorm), men de som görs nu är faktiskt riktigt bra. Har själv just en b2.1u, och gillar den.

Vad gäller de modeller du kollat på så har jag inte testat någon av dem, men om jag förstått det hela rätt är Line6-prylen i första hand en förstärkarsimulator med effekter, medan de andra är mer av multieffektprocessorer med några förstärkarmodeller vid sidan av. Skillnaden behöver inte vara så stor i praktiken, men kan vara det, beroende lite på vad man använder sin nya pryl till.

Slutligen, kolla in det här Bass Player-testet av multieffeker: http://www.bassplayer.com/article/four- ... t-07/31863
Av de burkar du är intresserad av finns bara den lilla Bossen och golvpoden med, men testet kan säkert vara läsvärt ändå.
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Fernan »

Tack för tipset !
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++

Inlägg av Mr Spock »

Köpte en beggad Boss ME-50B på Blocket. Bortsett från en omotiverat lång leveranstid, kan jag bara säga: Jisses! :dancy:

Man börjar ju bli nördig som en gitarrist, men faktum är att Boss ME-50B är en RIKTIGT trevlig multieffekt! Vissa ljud/funktioner är ju bara för mycket: dist/fuzz/overdrive på bas har aldrig tilltalat mig, :oops: likaså suger synthljuden big time. :?

MEN compressor/limiterdelen är mumma, med ett antal trevliga (OCH nog så väsentligt: olika) kompressoreffekter. Likaså är delay/modulationdelen ytterst användbar: riktigt schyssta presets vad gäller phaser, chorus och reverb. Chorus+reverb är en ny favvo!

Bedömer efter spel med lurar (som inte riktigt klarar bastonerna) och genom stärkare att ljuden definitivt är tillräckligt bra för att funka i studio också.

Sen får man väl fortsätta drömma om ett pedalbord med separata kompressor-, chorus-, reverb- och flangerpedaler. (LITE bättre blir det nog trots allt med separata pedaler för varje effekt) Kanske en octaver också...come to think of it: om alla mina inköp på senare tid landar in samtidigt från sina divergerande omloppsbanor är det bara en choruspedal som saknas...aja: gött att ha allt i en och samma pedal ändå.

Flangereffekten låter tyvärr olikt/sämre än min gamla goda Boss BF-2, så kanske får den lila hänga med i fortsättningen också.
Senast redigerad av Mr Spock den fre 05 jun 2009, 10:23, redigerad totalt 1 gånger.
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
Doningen
Medlem+

Inlägg av Doningen »

Jag går själv och väntar på en Bass Floor Pod som ska få ersätta min Zoom B2. Beställde den från http://www.dv247.com, där den var hela 400 spänn billigare än hos tysken - ett tips så gott som något?
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Fernan »

Beställde en ME50B på Börsen idag, lev tor-fre, gillar att man kan köra pedalerna "manuellt" med mycket kontroll via rattar och inte en massa knappar. Precis som Mr Spock använder jag mig inte av dist. Compressor, EQ och modulationsdelen kommer jag nog att använda mest. Fick ett ok pris av Ingemar också så jag slog till.
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++

Inlägg av Mr Spock »

BB5000 skrev:Beställde en ME50B på Börsen idag, lev tor-fre, gillar att man kan köra pedalerna "manuellt" med mycket kontroll via rattar och inte en massa knappar. Precis som Mr Spock använder jag mig inte av dist. Compressor, EQ och modulationsdelen kommer jag nog att använda mest. Fick ett ok pris av Ingemar också så jag slog till.
Tror att du kommer att bli mycket nöjd.

Återkom gärna med rapport!
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

Mr Spock skrev:
BB5000 skrev:Beställde en ME50B på Börsen idag, lev tor-fre, gillar att man kan köra pedalerna "manuellt" med mycket kontroll via rattar och inte en massa knappar. Precis som Mr Spock använder jag mig inte av dist. Compressor, EQ och modulationsdelen kommer jag nog att använda mest. Fick ett ok pris av Ingemar också så jag slog till.
Tror att du kommer att bli mycket nöjd.

Återkom gärna med rapport!
+1

Kul!
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Fernan »

ok, kort recension efter första testet. Den kom igår och jag kunde testa den live på ett gig i går kväll, jag hade väl en timme med den innan för att bekanta mig med den:

Bild

Boss ME50B är en robust historia i metall, verkar tåla en del stryk. I princip så är det :

- en "Compressor" del med 5 olika kompressor/limitervarianter, jag körde med "Natural" men alla varianter verkar användbara, ex "D-comp" som är modellerad efter MXR DynaComp och 2 dbx160-modeller. På/Av
kan kontrolleras med en extern footswitch (jag hade en Boss FS-5U hemma som jag använde) eller genom att vrida ratten i läge "Off"

- en "Master" del med parametrisk eq (Low, Mid , Mid freq, High och Level)

- en "Filter/Tone" del (kontrolleras i manuellt läge med Pedal Switch 1). Användbara lägen är "Octave down" , "Octave up", "Defretter" (som får basen att låta bandlös), "Bottom boost" (ger en rejäl bas-boost". Några Touch-wah varianter och boost lägen finns här också.

- en "Drive/Synth" del (kontrolleras i manuellt läge med Pedal Switch 2)
7 olika dist/overdrive lägen finns och 4 synth-lägen. Hittade faktiskt en dist som jag körde live på några låtar, HI-Band hette den. Den distade på
högre frekvenser och behöll en ren bas i botten. Synth-delarna får man nog mecka med för att få till, men jag lär väl inte använda dem så mycket

- en "Delay/Modulation" del (kontrolleras i manuellt läge med Pedal Switch 3). Bra över lag, Chorus/Reverb-läget lät gott ihop med Defretter-läget.

- en Volym/Expression pedal. Här kan man ex trigga en bastrumma som loopar så man kan öva till, eller "Sound hold" som hänger en ton eller ett ackord som man kan spela till. Kan användas som Wah-wah pedal eller för att pitcha upp eller ner tonen 1 oktav. (Upp-pichad 1 oktav med dist låter det gitarr)

Effekten kan köras i Manuellt läge, då alla effekter kan slås av/på med switcharna och parametrarna kan ändras med rattarna, eller i Memory läge, så man väljer presets (8 bankar om 3).
Ett preset innehåller då en komplett kombination av effekter.
Pedal Switch 1-3 används då för att välja preset 1-3 inom resp bank. Man väljer bank med knappar på pedalen, alt med extern footswitch.

Växling mellan Memory och Manuellt läge görs genom att trampa på Pedal Switch 2 och 3 samtidigt.

Bypass/Tuner växlar man till genom att trampa på Pedal Switch 1 och 2 samtidigt.

Drivs med 6 AA-batterier alt eliminator.

Jag är mycket nöjd med Boss ME50B
Senast redigerad av Fernan den fre 05 jun 2009, 19:17, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

BB5000 skrev:ok, kort recension efter första testet. Den kom igår och jag kunde testa den live på ett gig i går kväll, jag hade väl en timma med den innan för att bekanta mig med den:

Bild

Boss ME50B är en robust historia i metall, verkar tåla en del stryk. I princip så är det :

- en "Compressor" del med 5 olika kompressor/limitervarianter, jag körde med "Natural" men alla varianter verkar användbara, ex "D-comp" som är modellerad efter MXR DynaComp och 2 dbx160-modeller. På/Av
kan kontrolleras med en extern footswitch (jag hade en Boss FS-5U hemma som jag använde) eller genom att vrida ratten i läge "Off"

- en "Master" del med parametrisk eq (Low, Mid , Mid freq, High och Level)

- en "Filter/Tone" del (kontrolleras i manuellt läge med Pedal Switch 1). Användbara lägen är "Octave down" , "Octave up", "Defretter" (som får basen att låta bandlös), "Bottom boost" (ger en rejäl bas-boost". Några Touch-wah varianter och boost lägen finns här också.

- en "Drive/Synth" del (kontrolleras i manuellt läge med Pedal Switch 2)
7 olika dist/overdrive lägen finns och 4 synth-lägen. Hittade faktiskt en dist som jag körde live på några låtar, HI-Band hette den. Den distade på
högre frekvenser och behöll en ren bas i botten. Synth-delarna får man nog mecka med för att få till, men jag lär väl inte använda dem så mycket

- en "Delay/Modulation" del (kontrolleras i manuellt läge med Pedal Switch 3). Bra över lag, Chorus/Reverb-läget lät gott ihop med Defretter-läget.

- en Volym/Expression pedal. Här kan man ex trigga en bastrumma som loopar så man kan öva till, eller "Sound hold" som hänger en ton eller ett ackord som man kan spela till. Kan användas som Wah-wah pedal eller för att pitcha upp eller ner tonen 1 oktav. (Upp-pichad 1 oktav med dist låter det gitarr)

Effekten kan köras i Manuellt läge, då alla effekter kan slås av/på med switcharna och parametrarna kan ändras med rattarna, eller i Memory läge, så man väljer presets (8 bankar om 3).
Ett preset innehåller då en komplett kombination av effekter.
Pedal Switch 1-3 används då för att välja preset 1-3 inom resp bank. Man väljer bank med knappar på pedalen, alt med extern footswitch.

Välxling mellan Memory och Manuellt läge görs genom att trampa på Pedal Switch 2 och 3 samtidigt.

Bypass/Tuner växlar man till genom att trampa på Pedal Switch 1 och 2 samtidigt.

Drivs med 6 AA-batterier alt eliminator.

Jag är mycket nöjd med Boss ME50B
Juste, tack för recensionen! Kul att du gillar den. :tummenupp:
Skriv svar