Pedalbordet börjar närma sig klart.
Har satt kardborre i botten på bordet.. och skall sätta dit kardborre på pedalerna nu också.
Men hur ser pedalerna ut om/när man tar bort kardborren?
Blir pedalerna sabbade under av all kardborre?
Eller går det att få bort allt och pedalerna ser som nya ut under?
Få bort kardborre
- lowfreq
- Medlem++
Få bort kardborre
Don't mess with me, I do not want any treble!
- JMP
- Medlem+
- blackparkas
- Medlem++++
Det beror på vad det är för pedaler.
EBS-pedalerna är ju helt värdelösa t.ex. med sitt skumgummiliknande skit under.
helt värdelöst när man har pedalbord. Det drar man nämligen sönder en del när man tar bort kardborren.
Sedan finns det ju pedaler med etiketter och dylikt under (Ibanez TS-pedalerna t.ex.) och där kan etiketten följa med.
Finns ju också risk att det fastnar lite klister kvar, men det är ju ingen större fara.
helt värdelöst när man har pedalbord. Det drar man nämligen sönder en del när man tar bort kardborren.
Sedan finns det ju pedaler med etiketter och dylikt under (Ibanez TS-pedalerna t.ex.) och där kan etiketten följa med.
Finns ju också risk att det fastnar lite klister kvar, men det är ju ingen större fara.
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
- peter_s
- Medlem++
Rent generellt kan man säga att kardborreklister inte fäster särskilt bra på de gummiplattor av olika kvalitet som brukar finnas under i princip alla märkens pedaler, och agerar halkskydd om man placerar pedalen direkt på golvet. Men, om man nu ska montera fast pedalerna på ett pedalbord så har ju gummibiten ingen funktion, så då kan man med gott samvete plocka bort den och klistra kardborren direkt på pedalen. Vill man, mot förmodan, spara den där där gummifoten, och kanske t.o.m. klistra tillbaka den vid ett senare tillfälle, ja då kan man vira in den i lite gladpack för att hålla damm och annat otyg borta.blackparkas skrev:Det beror på vad det är för pedaler.
Ett annat sätt att fästa kardborre på är förresten att skruva fast den - om man nu har en pedal av Boss-typ, med en bottenplatta som sitter fast med fyra skruvar. Plocka bara bort skruvarna, lägg kardborrebiten på bottenplattan (från vilken man alltså inte behöver plocka bort gummifoten) och se till att den täcker skruvhålen. Sedan är det bara att skruva tillbaka skruvarna, genom kardborren.
- blackparkas
- Medlem++++
Är det gummiklackar eller vad man ska säga, gummisula så fäster klistret inte lika bra på det, som Peter Säger och därför så blir det heller inte mycket till klister kvar på dem.lowfreq skrev:Ungefär vad jag misstänkte då.. tycker bara det är lite synd att sabba pedalerna.. kostar ju en del.
Men aja, det är bara att köra på...
EBS-pedalerna däremot som har den där sjukligt osmidiga mjuka skiten på sina pedaler så försvann iaf EN DEL av det på min Octabass.
De försvinner inte helt alltså utan bara en del av det yttersta skiktet.
Inget av detta sänker i mitt tycke värdet på pedaluskorna hur som helst, tycker de flesta verkar ha pedalbord eller dylikt iaf.
Det skulle inte vara något jag tänkte på iaf när jag köpte pedaler bara jag visste om att det ev. sitter ett halv kg klister kvar eller om något saknas pga det.
Klibborna som sitter under Ibanezpedalerna står det ju inget vettigt på så det är skit samma.
Jag har både köpt och sålt pedaler som haft rester efter kardborrar och även pedaler medkardborre kvar, inget som jag påpekat och betalt mindre för pedalen pga och inte heller något som någon har velat pruta för när jag sålt.
Klistra och se glad ut!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
- peter_s
- Medlem++
- lowfreq
- Medlem++
Okej, nu känns det mkt bättre.. nu kör jag på ba.
Alla mina pedaler har fyra små gummifötter.. ett i varje hörn.
Utom EBS-pedalen som då har skumgummigrejset under.
Xotic-pedalen har dock serienummret skrivet för hand under.
Det FINNS värre problem i världen än detta.
Alla mina pedaler har fyra små gummifötter.. ett i varje hörn.
Utom EBS-pedalen som då har skumgummigrejset under.
Xotic-pedalen har dock serienummret skrivet för hand under.
Det FINNS värre problem i världen än detta.

Don't mess with me, I do not want any treble!