DOD?

Prata om effekter och pedaler
Skriv svar
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

DOD?

Inlägg av Punkster »

Nån som har någon uppfattning om denna tillverkade av effektpedaler? Jag har mest betraktat DOD som nån form av 80-talets Behringer, halvdåliga nybörjargrejer.

Fick dock hem min nya DOD-flanger idag som jag köpte av Bassplaya, och den låter riktigt kalas! Kanske inte som en flanger brukar göra, men den har ett ganska unikt och riktigt användbart ljud som sträcker sig från chorus via flanger till tremolo och lite delay om man vill. :D Den verkar ganska stabil och hållbar också. Ser fram emot att få hem mitt DOD Envelope Filter också!

Så vad har PB för erfarenheter av DOD? Hissa eller dissa?
/Linus
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem

Inlägg av Chriller »

Grattis till ett bra köp! Envelopen alltså, den andra har jag ente provat.

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=7019
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++

Inlägg av kmo »

DOD ä bra skit! Om det är den gamla gröna envelopen så är väl den ganska allmänt hyllad.
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seaweed »

Har en DOD phaser/tremolo som låter helt ok! Bättre till gura dock.
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem

Inlägg av Chriller »

kmo skrev:DOD ä bra skit! Om det är den gamla gröna envelopen så är väl den ganska allmänt hyllad.
Fan, jag som trodde att jag var speciell...
gäst

Inlägg av gäst »

DOD FX10 trillade ner i brevlådan idag. Kanonpedal!!
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++

Inlägg av mikkejohansson »

Tror DOD överlag hållit lika hög klass som Boss, men deras switchar brukar packa ihop snabbare :)

Har själv haft en del, mest ur fx-serien, bland annat två FX10 just nu och de är typ världens bästa pedal....snygg med.
Fender - Pedaler - GK - TKS
gäst

Inlägg av gäst »

mikkejohansson skrev:Tror DOD överlag hållit lika hög klass som Boss, men deras switchar brukar packa ihop snabbare :)

Har själv haft en del, mest ur fx-serien, bland annat två FX10 just nu och de är typ världens bästa pedal....snygg med.
Just det, det är du som har två stycken! Blir det dubbelt så bra med två? :wink:
Gillar min, en härlig pedal! :)
Användarvisningsbild
Danny
Medlem+

Inlägg av Danny »

Jag har en lila DOD kompressorpedal som jag aldrig använt. Kanske borde testa den.
Thunderhoney
Gibson LP DC Tribute Bass
ESP Classic 400 J-Bas
Fender Studio Bass // Acoustic 320-406 // HX Stomp
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inlägg av Punkster »

Chriller skrev:
kmo skrev:DOD ä bra skit! Om det är den gamla gröna envelopen så är väl den ganska allmänt hyllad.
Fan, jag som trodde att jag var speciell...
Det är en sån här, en gammal Flea-pedal tydligen.
Bild

Flangern är en sån här:
Bild

FX10, den är väl den där Bi-FET Preamp? Den som alla tycker om typ?
/Linus
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

Hade en sån envelope för 12-13 år sen.. moddad med en blend-ratt.. för att blanda in ren signal.. (få in lite mer basbotten).. låter kanon för pengen!!
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inlägg av Punkster »

Liten skrev:Hade en sån envelope för 12-13 år sen.. moddad med en blend-ratt.. för att blanda in ren signal.. (få in lite mer basbotten).. låter kanon för pengen!!
Den nya versionen av pedalen (eller nyaste, för jag tror inte den tillverkas längre) heter FX25B, varav B står för just Blend.

Tror den kan vara kul att köra ihop med oktavpedal.
/Linus
Användarvisningsbild
adde_johansson
Medlem+

Inlägg av adde_johansson »

DOD är, på det stora hela, bra prylar. Jag har gasat efter en Bass Grunge i flera år nu, men de verkar aldrig dyka upp på begagnatmarknaden.
olabola skrev:Smälljud som låter skit är väl "slap" ? :wink:
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

Punkster skrev:
Liten skrev:Hade en sån envelope för 12-13 år sen.. moddad med en blend-ratt.. för att blanda in ren signal.. (få in lite mer basbotten).. låter kanon för pengen!!
Den nya versionen av pedalen (eller nyaste, för jag tror inte den tillverkas längre) heter FX25B, varav B står för just Blend.

Tror den kan vara kul att köra ihop med oktavpedal.
:tummenupp:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

DOD har onekligen gjort en del kultiga pedaler, som används av band med cred (t.ex. Stars of the Lid som, har jag läst, använder t.ex. en uppsättning DOD:s delay/lopp-pedaler, vars modellnamn jag glömt...), och verkar särskilt populära inom olika experimentella genrer, och bland människor som gillar att modda sina peraler. Men tillverkas de alls längre? Jag vet att DOD numer står för Division of Digitech, och att vissa gamla DOD-pedaler - som Grunge och Death Metal - numer säljs med Digitech-logotyp påsatt, och trodde därmed att DOD gått i graven. Döm då om min förvåning när jag nyss fick se att DOD:s webbplats faktiskt uppdaterats i år.
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inlägg av Punkster »

peter_s skrev:DOD har onekligen gjort en del kultiga pedaler, som används av band med cred (t.ex. Stars of the Lid som, har jag läst, använder t.ex. en uppsättning DOD:s delay/lopp-pedaler, vars modellnamn jag glömt...), och verkar särskilt populära inom olika experimentella genrer, och bland människor som gillar att modda sina peraler. Men tillverkas de alls längre? Jag vet att DOD numer står för Division of Digitech, och att vissa gamla DOD-pedaler - som Grunge och Death Metal - numer säljs med Digitech-logotyp påsatt, och trodde därmed att DOD gått i graven. Döm då om min förvåning när jag nyss fick se att DOD:s webbplats faktiskt uppdaterats i år.
Dom pedaler som finns med på DOD:s hemsida är väl fortfarande i produktion? Hade bland annat hem en sån där gul DOD 250 Overdrive på provspelning från en PB-medlem. Den var nytillverkad.
Fast alla dom där klassiska pedalerna som Bad Monkey och Grunge säljs ju som Digitech numera. På DODs hemsida står det ju att EM Nordic är generalagent, men EM säljer ju bara Digitech-varianterna. Kanske är så att DODs pedaler inte säljs under namnet DOD alls i Sverige, utan bara i USA?
/Linus
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

Punkster skrev:Dom pedaler som finns med på DOD:s hemsida är väl fortfarande i produktion?
Jo, det verkar ju så. Men allt snack om DOD-pedaler på olika forum verkar, tycker jag, fokusera på gamla pedalar, eller på vad som finns tillgängligt på begagnatmarknaden.
Punkster skrev:Hade bland annat hem en sån där gul DOD 250 Overdrive på provspelning från en PB-medlem. Den var nytillverkad.
Jo, jag vet. ;) Men när jag köpte den - ny, som sagt - så var det till realisationspris, och sedan försvann produkten i fråga, tillsammans med allt annat DOD, helt ur försäljningsställets sortiment. Därför trodde jag lite att de slutat tillverkas. Sedan förtäljer ju inte historien när pedalen tillverkats heller. En tanke jag hade när jag köpte den var att den kanske kom från ett restlager. Men, kanske inte.
Punkster skrev:Fast alla dom där klassiska pedalerna som Bad Monkey och Grunge säljs ju som Digitech numera. På DODs hemsida står det ju att EM Nordic är generalagent, men EM säljer ju bara Digitech-varianterna. Kanske är så att DODs pedaler inte säljs under namnet DOD alls i Sverige, utan bara i USA?
Så kan det mycket väl vara.

Värt att notera är förresten att DOD:s generalagent i Tyskland finns på adressen digitech.de, och att det inte finns en enda DOD-produkt på deras webbplats. Jag har också, för skojs skull (eller som för att bevisa att jag har lite för mycket tid över idag...) sökt efter DOD-pedaler på Musicians Friend, och där finns förvisso saker från DOD, men inga effektpedaler alls. Mysteriet tätnar. (eller inte)
Skriv svar