Min nyligen inhandlade Ampeg Sub Blaster kom med posten idag men jag har ett litet problem
När jag spelar med den inkopplad låter det underbart. Problemet är att den låter även när jag inte spelar, t o m när jag drar av volymen på basen.
Det är ett pulserande, lite ojämnt ljud som hörs rätt tydligt. Det låter lite som när en gammal motorcykel går på tomgång en bit bort. Om jag drar av oktaven försvinner ljudet så det är alltså därifrån det kommer.
Hejsan. Nä så ska det definitivt inte vara. Den funkar precis som alla andra oktav trampor på marknaden när den är avstängd. Bara direktsignalen hörs utan några motorcyklar på tomgång. Köpte du den beggad eller? Kanske fått sig en däng under transporten?
Hellboy skrev:Hejsan. Nä så ska det definitivt inte vara. Den funkar precis som alla andra oktav trampor på marknaden när den är avstängd. Bara direktsignalen hörs utan några motorcyklar på tomgång. Köpte du den beggad eller? Kanske fått sig en däng under transporten?
//J
Ja, jag köpte den beggad.
Den låter alltså inget när den är avstängd utan när den är inkopplad men utan att jag spelar. Andra oktavtrampor jag använt har inte betett sig så. När den är avstängd verkar det vara riktig bypass.
Det kanske är som du säger att den fått sig en transportsmäll.
Hellboy skrev:Hejsan. Nä så ska det definitivt inte vara. Den funkar precis som alla andra oktav trampor på marknaden när den är avstängd. Bara direktsignalen hörs utan några motorcyklar på tomgång. Köpte du den beggad eller? Kanske fått sig en däng under transporten?
//J
Ja, jag köpte den beggad.
Den låter alltså inget när den är avstängd utan när den är inkopplad men utan att jag spelar. Andra oktavtrampor jag använt har inte betett sig så. När den är avstängd verkar det vara riktig bypass.
Det kanske är som du säger att den fått sig en transportsmäll.
/TC
Ok. Jag förstår. Min låter inte när den är igång när jag inte spelar. Tvärtyst. Kolla om det är så även i andra lokaler och testa några olika tele-sladdar också. Ibland kan trampor och sladdar ta upp störningar i vissa lokaler. Som jag skrev i en annan tråd tidigare idag, lysrör, jordknas och annat kan skapa besynnerliga fenomen. Litet tips bara innan du skickar den på reparation.
I övrigt är det verkligen en otroligt bra oktavpedal. Jag är löjligt nöjd med min.
Jag tror du har lite brusig signal som får pedalen att försöka oktavera.
Blir så med min om jag inte dämpar strängarna ordentligt när jag inte spelar.
Den vill gärna trigga på allt så dämpa mer och se om det hjälper.
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack
newheartshadow skrev:Jag tror du har lite brusig signal som får pedalen att försöka oktavera.
Ja, det känns som att den försöker oktavera något men jag blir inte klok på vad det är. Den gör det även om jag drar av volymen på basen.
newheartshadow skrev:Jag tror du har lite brusig signal som får pedalen att försöka oktavera.
Ja, det känns som att den försöker oktavera något men jag blir inte klok på vad det är. Den gör det även om jag drar av volymen på basen.
/TC
Aha ja då är det nåt knas. Backa då ett par steg till Hellboys inlägg och ta råd därifrån.
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack
tc skrev:Min nyligen inhandlade Ampeg Sub Blaster kom med posten idag men jag har ett litet problem
När jag spelar med den inkopplad låter det underbart. Problemet är att den låter även när jag inte spelar, t o m när jag drar av volymen på basen.
Det är ett pulserande, lite ojämnt ljud som hörs rätt tydligt. Det låter lite som när en gammal motorcykel går på tomgång en bit bort. Om jag drar av oktaven försvinner ljudet så det är alltså därifrån det kommer.
Ska det vara så?
Någon som känner igen detta?
/TC
Jag köpte en Sub-blaster från gamla slagverket för ett tag sedan med exakt det problemet... Lämnade tillbaks den...
tc skrev:Min nyligen inhandlade Ampeg Sub Blaster kom med posten idag men jag har ett litet problem
Ska det vara så?
/TC
Jag köpte en Sub-blaster från gamla slagverket för ett tag sedan med exakt det problemet... Lämnade tillbaks den... Kan det vara den?
Ska det vara så?
/TC
Jag köpte en Sub-blaster från gamla slagverket för ett tag sedan med exakt det problemet... Lämnade tillbaks den... Kan det vara den?
Detta är nog ett annat ex. Köpte den från England.
Fick du reda på nåt om vad det kan bero på eller är den helt enkelt trasig?
Johanivansson skrev:Jag köpte en Sub-blaster från gamla slagverket för ett tag sedan med exakt det problemet... Lämnade tillbaks den... Kan det vara den?
Hehh... jag var nog förste köparen på den Sub-blastern från Slagverket... den hade då inget sådant pulserande missljud.. däremot så gillade jag inte alls karaktären på den oktavern. Så jag lämnade tillbaka den, illa kvickt.