vilka effekter ska jag köpa??

Prata om effekter och pedaler
Skriv svar
Användarvisningsbild
silfver
Medlem

vilka effekter ska jag köpa??

Inlägg av silfver »

jag vill bygga ett pedalbord från grunden men det jag undrar vad ska jag skaffa för pedaler ??

det jag tänkte är: OD, fuzz, compressor, chorus, oktav och eventuellt: EQ, boost.

jag kan typ inget om effekter så kom gärna med förslag på olika pedaler som ligger bra i pris
fender jazz & ashdown

http://www.myspace.com/culturecb
Användarvisningsbild
johnne
Medlem+

Inlägg av johnne »

bass big muff
ebs multicomp
bassballs
harley benton limiter/enhancer

resten får du triza med.. har ingen koll på octaver och dylikt ... men dom jag nämner har varit kalas för mig
Fender Geddy Lee signature, Fender RoadWorn precision 50s ,Ampeg SVT3Pro Crate 2x15 , Roland MicroCube

Spriten räddade mig från sporten
Användarvisningsbild
silfver
Medlem

Inlägg av silfver »

johnne skrev:bass big muff
ebs multicomp
bassballs
harley benton limiter/enhancer

resten får du triza med.. har ingen koll på octaver och dylikt ... men dom jag nämner har varit kalas för mig

jag har faktiskt en boss limiter/enhancer men jag fattar inte riktigt vad ska med den till ?
fender jazz & ashdown

Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inlägg av Punkster »

Jag har en EBS Multidrive och den klarar jag mig inte utan. Helt klart den bästa dist/od-pedalen jag provat. Gav 700 spänn för den. Rekommenderas starkt!

Vill du ha en oktav så finns det ju gamla hederliga Boss OC-2. Brukar väl kostar runt en femhundring, kanske lite mer. Eller varför inte den nya MXR Bass Octave+ eller vad den nu heter. Har fått bra recensioner.

Boss gör ju för övrigt schyssta kompressorer också, men smaken är ju som baken.

Själv har jag varit sugen på en Bassballs länge. Men varje gång det dyker upp någon till bra pris så är jag fattig.
/Linus
Användarvisningsbild
Mike
The Transporter

Re: vilka effekter ska jag köpa??

Inlägg av Mike »

OD=Sansamp GT2, Chorus=Mistress (då får du flanger på köpet), oktav=Ampeg Subblaster, EQ/Boost se Sansamp.

Personligen gillar jag nästan alla EHXs pedaler, Bassballsen hade jag dock lite svårt för ibland.
TVR!
Because Porsche are for girls.
barium
Medlem+

Inlägg av barium »

OD beror väldigt mycket på vad du vill ha. Billgaste som är bra? Digitech Bad Monkey. För ett par kronor mer så är en basmoddad bad monkey eller boss DS-1 inte helt illa pinkat. För att värma upp ljudet så är nog en dyrare att rekommendera. En ValveDrive eller BlueBerry Bass kanske. Finns en hel drös mellan som är bra, Fulltone OCD, Barber LTD.

För fuzz så är nog det bästa billiga du kan skaffa en EHX Bass Big Muff Pi... MXR El Grande Bass Fuzz är bra med, men bara i bandmiljö... Jag hade svårt att komma överens med den när jag satt och spelade själv, men i ett band så funkar den jävla bra. Vill du ha en synthig fuzz som biter ansiktet av dig och pissar svavelsyra i såret så är B:Assmastern en riktigt bra en. Brassmasterklon med vissa förbättringar.

Kompressor? Håll dig borta från boss och dess kloner. Även om boss LMB-3 (vilket harley bentonen är en ren klon av, älska kineser?) är helt okej så är den långt från sina lite dyrare konkurrenter. Jag skulle rekommendera EBS MultiComp eller Demeter Compulator. Gillar båda två.

Oktav så handlar det om vad du vill ha. Vill du ha extremt bra tracking så är det bara POG som gäller. OC-2:an eller MXR:en om du vill ha lite köttigare synthoktav, EBS:en om du vill ha en som låter naturligt. EHX Octave Multiplexer låter coolt, men är jobbig att spela med då den verkar ha ett eget liv. Funkar klart bättre till gitarr än bas. Ampegen är väl bra, men testa innan du köper, den är inte för alla. Dessutom är den jävligt stor för någon som använder oktaver så lite som jag gör...

Om du vill ha ett hyffsat billigt chorus så är boss bra. Testa Chorus Ensamble-verisionerna före baschoruset. Baschoruset är väldig subtilt och kan inte bli lika fylligt som de vanliga choruspedalerna boss har.
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem

Inlägg av Bassplaya »

OD: Emma Reezafratzitz, EBS MultiDrive.
Fuzz: EHX Little Big Muff, RAT2 med Ruetz Rat Mod.
Compressor: har jag inte så bra koll på men många verkar tala varmt om EBS MultiComp.
Chorus: Boss CE-2B (Gamla bruna 80-tals varianten som imho låter bättre än den nyare blåa).
Oktav: EHX (Micro)POG.
EQ: Boss GE-2B (Ångrar lite att jag sålde min).
Boost: Är själv väldigt nyfiken på Xotic Bass RC Booster.
Användarvisningsbild
silfver
Medlem

Inlägg av silfver »

tack för tipsen nu ska jag bara leta upp alla och testa dom!!

i vilken ordning ska man koppla pedaler ?? :oops: eller spelar det ingen roll??
fender jazz & ashdown

Användarvisningsbild
Bas-Tompa
Medlem

Inlägg av Bas-Tompa »

Ytterligare några tips på pedaler som undertecknad gillar.

OD: EBS Valvedrive (klass A, rör)
Kompressor: EHX Black Finger (opto-limiter, rör)
Chorus: Voodoo Labs Analog chorus (Boss CE-1 klon)

Lycka till i jakten på at hitta ditt ljud! :)
/Bas-Tompa

J-bas-64, P-bas-63, J-bas-71, Rick 4001-76, StingRay-77, StingRay-01, StingRay5-06, Schatz jazz nr11, Furch B61 ackebas, SVT-78+SVT810E, SVT-VR+Bergantino NV610, SVT-IIP+QSC PLX1602+Eden D410XLT, Rumble 500 kombo+Rumble 210
Användarvisningsbild
silfver
Medlem

Inlägg av silfver »

Bas-Tompa skrev:

Lycka till i jakten på at hitta ditt ljud! :)

tack !! det är en jäkla djungel det här med effekter
fender jazz & ashdown

barium
Medlem+

Inlägg av barium »

silfver skrev:tack för tipsen nu ska jag bara leta upp alla och testa dom!!

i vilken ordning ska man koppla pedaler ?? :oops: eller spelar det ingen roll??
Själv tycker jag följande:
Bas-> smutspedaler -> wah/envelope etc som tenderar att peaka och clippa stärkarens försteg -> kompressor -> modulation -> preamp/lite lätt OD för att få värme på det hela.

Inom smutspedaler så är det fuzz först då den ofta gillar att vara först efter basen (särskilt passiv bas älskar fuzzpedaler), sedan OD. Dessutom tycker jag fuzz som driver en OD låter bättre än tvärtom.

Wah/envelope-prylen är helt en smaksak då jag gillar att köra kompressor på det och gillar att ha kompressorn före modulation.

I sista kategorien så gillar jag att ha tremolo före phaser eller flanger. Använder aldrig phase och flang samtidigt, så positionen på dessa är inte speciellt viktig. Här skulle jag dessutom placera chorus om jag använde det ofta, men det blir mest att jag kör chorus när jag lirar i lite "snällare" sammanhang, och då behövs oftast bara en enkel kompressor + chorus-setup.

En del pedaler är jäkligt svårplacerade och jag vet inte riktigt vart jag står... Måste säga att delay är svårplacerade, enda jag är säker på är ett jag gillar delay efter smuts.

Men, det är mest en smaksak egentligen, utom vissa fuzzar som inte gillar att vara bakom en buffer (vare sig den är en bypass på en boss-pedal eller en aktiv preamp på basen).
Porkij
Medlem

Re: vilka effekter ska jag köpa??

Inlägg av Porkij »

Har en MicroPOG som kan oktavera både ner o upp om du är intresserad!
Användarvisningsbild
rickardc89
Medlem

Inlägg av rickardc89 »

måste bara rekommendera en ehx big muff pi.
själv kör jag med den ryska variantet, den ger härligt med tryck i basen och en bra fuzz :D
barium
Medlem+

Inlägg av barium »

rickardc89 skrev:måste bara rekommendera en ehx big muff pi.
själv kör jag med den ryska variantet, den ger härligt med tryck i basen och en bra fuzz :D
Det är ju den gamla gröna ryska som bass big muff pi:en är baserad på...

Men visst, gillar man onödigt stora effekter kan man ju köpa en rysk :-)
Skriv svar