Hur mycket ström drar en "vanlig" pedal?
-
- Medlem+
Hur mycket ström drar en "vanlig" pedal?
Jag har ett mindre bekymmer / otur med mina pedaladaptrar. Det senaste problemet yttrar sig i form av ett tjutande ljud efter en stund (tillräckligt starkt för att man ska bli irriterad) som jag förmodar kommer från min ena strömadapter. Det lilla pedalbordet består av Korg DT-10, en yamaha kompressor, pratabasdist och en hartke VXL preamp. Idag har jag en adapter (9V) och splitkabel till stämmis, kompressor och preamp, och en 12V adapter till disten. Antagligen är det clasolssonadaptern (9V) som väsnas. Jag har en adapter till som jag vet är knäpptyst, men den är bara på 300 mA. Jag har sett att Hartken kan dra 200 mA, men dom båda andra pedalerna? Räcker det med 100 mA att dela på för dom eller kommer jag elda upp min adapter? Det står ju inget på pedalerna - så någon som vet?
- newheartshadow
- VIP medlem
kika här om de finns med:
http://www.stinkfoot.se/andreas/diy/power/list.htm
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack
-
- Medlem+
Kalais!newheartshadow skrev:kika här om de finns med:

Min kompressor finns inte med, men tittar man på andra liknande pedaler handlar det ju inte om några stora strömmar. DT-10 drar som mest 36 mA (vid stämning) så det verkar som att 300 mA skulle räcka för min del.
Vad händer om man behöver mer ström än vad adaptern levererar? Pajar adaptern eller pedalerna (eller ingendera

- Chriller
- VIP medlem
Min clasohlson-adapter tjuter också. Oavsett om man har något inkopplat i den eller ej. Jävla skräp.
Och inte nog med det, tjutet anpassar sig efter exempelvis Tone-ratten på disten. Hade jag inte varit så irriterad hade det varit rätt komiskt på nåt sätt.
Är det en sån här? Varning utfärdas hur som helst för den.

Och inte nog med det, tjutet anpassar sig efter exempelvis Tone-ratten på disten. Hade jag inte varit så irriterad hade det varit rätt komiskt på nåt sätt.
Är det en sån här? Varning utfärdas hur som helst för den.

-
- Medlem+
- MatsD
- Medlem++
Dålig avstörning och oren ström brukar vara mer regel än undantag på de universaladaptrar man köper hos Clas Ohlson och liknande ställen. En del switchade billighetsadaptrar kan t o m sabba pedalerna. Satsa på en riktig adapter för pedaler, det är en motiverad investering. Däremot är strömförbrukning sällan ett problem, de flesta pedaler drar väldigt lite och till bas brukar man ju inte köra 20 pedaler precis.
/Mats D
/Mats D
-
- Medlem+
- Mike
- The Transporter
Jag har den som Criller visade och den tar in störningar riktigt bra.
Låter som som bilradion i en gammal Amazon när lysrören tänds.
Sen är det viktigt att kolla att adaptern faktiskt ger 9v, jag hade en som sjönk till va 8v så fort man kopplade på flera pedaler än en, med resultatet att det började att låta illa.
Låter som som bilradion i en gammal Amazon när lysrören tänds.
Sen är det viktigt att kolla att adaptern faktiskt ger 9v, jag hade en som sjönk till va 8v så fort man kopplade på flera pedaler än en, med resultatet att det började att låta illa.
TVR!
Because Porsche are for girls.
Because Porsche are for girls.
- MatsD
- Medlem++
Om man inte vill ha ett sånt där stort och tungt schabrak till störmförsörjning (som t ex T-Rex Fueltank som jag använder) så kan man ju i varje fall köpa EBS lilla switchade adapter, den kostar 299 kr på JAM och räcker till flera pedaler.
http://www.jam.se/produkt/Effektpedal-e ... daler-.jam
/Mats D
/Mats D
-
- Medlem+
Det får nog bli nästa inköp. Jag har suttit och testat lite mer nu och efter en stund när Classeadaptern började tjuta, bytte jag till min 300 mA adapter och det fanns inte tillstymmelse till tjut på hela tiden. Känns ju dock som att man kanske vill ha lite ström i "reserv", framförallt om det blir någon mer pedal, så en EBS-adapter blir det nog.MatsD skrev:Om man inte vill ha ett sånt där stort och tungt schabrak till störmförsörjning (som t ex T-Rex Fueltank som jag använder) så kan man ju i varje fall köpa EBS lilla switchade adapter, den kostar 299 kr på JAM och räcker till flera pedaler.
/Mats D
- MatsD
- Medlem++
Fast EBS är lite hemliga med hur mycket ström deras adapter ger. Den ska klara 5-6 EBS-pedaler. Jag skulle tro att den i varje fall ger 500 mA, kanske lite mer, men jag tror inte den klarar att mata så mycket som 1000 mA. Om du har en bra adapter som ger 300 mA och du inte ska köra mer än en handfull pedaler och dessutom inte kör alla samtidigt så kanske du inte behöver skaffa en ny adapter alls. De flesta pedaler drar väldigt lite ström.Lingonbas skrev:Det får nog bli nästa inköp. Jag har suttit och testat lite mer nu och efter en stund när Classeadaptern började tjuta, bytte jag till min 300 mA adapter och det fanns inte tillstymmelse till tjut på hela tiden. Känns ju dock som att man kanske vill ha lite ström i "reserv", framförallt om det blir någon mer pedal, så en EBS-adapter blir det nog.MatsD skrev:Om man inte vill ha ett sånt där stort och tungt schabrak till störmförsörjning (som t ex T-Rex Fueltank som jag använder) så kan man ju i varje fall köpa EBS lilla switchade adapter, den kostar 299 kr på JAM och räcker till flera pedaler.
/Mats D
/Mats D
-
- Medlem+
Ok, då känns det kanske inte lika självskrivet, och det är ju egentligen inte akut i och med att jag har en fungerande adapter.MatsD skrev:Fast EBS är lite hemliga med hur mycket ström deras adapter ger. Den ska klara 5-6 EBS-pedaler. Jag skulle tro att den i varje fall ger 500 mA, kanske lite mer, men jag tror inte den klarar att mata så mycket som 1000 mA. Om du har en bra adapter som ger 300 mA och du inte ska köra mer än en handfull pedaler och dessutom inte kör alla samtidigt så kanske du inte behöver skaffa en ny adapter alls. De flesta pedaler drar väldigt lite ström.Lingonbas skrev:Det får nog bli nästa inköp. Jag har suttit och testat lite mer nu och efter en stund när Classeadaptern började tjuta, bytte jag till min 300 mA adapter och det fanns inte tillstymmelse till tjut på hela tiden. Känns ju dock som att man kanske vill ha lite ström i "reserv", framförallt om det blir någon mer pedal, så en EBS-adapter blir det nog.MatsD skrev:Om man inte vill ha ett sånt där stort och tungt schabrak till störmförsörjning (som t ex T-Rex Fueltank som jag använder) så kan man ju i varje fall köpa EBS lilla switchade adapter, den kostar 299 kr på JAM och räcker till flera pedaler.
/Mats D
/Mats D
-
- Medlem+
Den är på 650mA.MatsD skrev:Fast EBS är lite hemliga med hur mycket ström deras adapter ger. Den ska klara 5-6 EBS-pedaler. Jag skulle tro att den i varje fall ger 500 mA, kanske lite mer, men jag tror inte den klarar att mata så mycket som 1000 mA. Om du har en bra adapter som ger 300 mA och du inte ska köra mer än en handfull pedaler och dessutom inte kör alla samtidigt så kanske du inte behöver skaffa en ny adapter alls. De flesta pedaler drar väldigt lite ström.Lingonbas skrev:Det får nog bli nästa inköp. Jag har suttit och testat lite mer nu och efter en stund när Classeadaptern började tjuta, bytte jag till min 300 mA adapter och det fanns inte tillstymmelse till tjut på hela tiden. Känns ju dock som att man kanske vill ha lite ström i "reserv", framförallt om det blir någon mer pedal, så en EBS-adapter blir det nog.MatsD skrev:Om man inte vill ha ett sånt där stort och tungt schabrak till störmförsörjning (som t ex T-Rex Fueltank som jag använder) så kan man ju i varje fall köpa EBS lilla switchade adapter, den kostar 299 kr på JAM och räcker till flera pedaler.
/Mats D
/Mats D
Dessutom drar inte pedaler så jäkla mycket om det inte är digitala effekter. EBS-pedalerna verkar ligga runt 10-20mA.