Kombinera 9V batteri och 9V adapter för att få 18V ?

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++

Kombinera 9V batteri och 9V adapter för att få 18V ?

Inlägg av whatawaste »

Har köpt en Fulltone Bassdrive av peppe, som enligt uppgift funkar "bättre" med 18V.

Har sedan tidigare en 9V Adapter med flera kontakter. Köpt av Frecko.

KAN man modda den så att man kombinerar både batteri och adapter ?

( Hypotetisk fråga iom att pedalen inte ens har landat än...och modd är inte det första jag gör. )
Spector NS2
Spector Euro 4 LXTW
Spector Timbre

Mesa D800 med PH412
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

japp, har en sån grunka själv.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++

Inlägg av whatawaste »

anli skrev:japp, har en sån grunka själv.
Och kör både batteri och adapter samtidigt ? :D
Spector NS2
Spector Euro 4 LXTW
Spector Timbre

Mesa D800 med PH412
Basstore
VIP medlem

Inlägg av Basstore »

Jag kör 18V från en Cioks Power Bitch funkar skit bra.
Tror de är svårt att kombinera adapter och batteri. Finns dock en modd på nätet så du kan köra två batteri i den.. Tror dock inte att två batterier får plats i själva lådan..
Och de e ju inte så snyggt o ha batteri liggandes jämte. :)
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

Det där är ett mekaniskt/utseendemässigt problem och inte ett elektriskt. Har du två 9V-källor med likspänning och seriekopplar dem så får du 18V. Så långt är det lätt som en plätt.

Det du har att fundera över är hur det ska funka rent praktiskt. Lådan rymmer knappast två batterier.

Personligen skulle jag nog köpa en 18V-adapter istället för att försöka meka med ett batteri och en eliminator, vilket verkar vara vad du är inne på.

Men det finns en elegantare lösning:

Om din adapter har flera utgångar OCH de är galvaniskt isolerade från varandra (dvs inte har gemensam jord) så kan du ganska enkelt seriekoppla två 9V-utgångar för att få 18V.

Billiga adaptrar har inte galvaniskt skilda utgångar. De har bara flera uttag som under höljet går till samma spänningsmatning. Då blir det kortis om du försöker koppla ihop dem på det viset.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++

Inlägg av whatawaste »

inber skrev:Det där är ett mekaniskt/utseendemässigt problem och inte ett elektriskt. Har du två 9V-källor med likspänning och seriekopplar dem så får du 18V. Så långt är det lätt som en plätt.

Det du har att fundera över är hur det ska funka rent praktiskt. Lådan rymmer knappast två batterier.

Personligen skulle jag nog köpa en 18V-adapter istället för att försöka meka med ett batteri och en eliminator, vilket verkar vara vad du är inne på.

Men det finns en elegantare lösning:

Om din adapter har flera utgångar OCH de är galvaniskt isolerade från varandra (dvs inte har gemensam jord) så kan du ganska enkelt seriekoppla två 9V-utgångar för att få 18V.

Billiga adaptrar har inte galvaniskt skilda utgångar. De har bara flera uttag som under höljet går till samma spänningsmatning. Då blir det kortis om du försöker koppla ihop dem på det viset.
Hm...jag tänkte att det borde gå att köra den med ett batteri, men när man pluggar i adaptern så blir det 18V. Måste ju vara samma sak som att använda två batterier ? ( Om inte adaptern påverkas av batteriet vill säga. Adapter som driver många pedaler förresten... )
Spector NS2
Spector Euro 4 LXTW
Spector Timbre

Mesa D800 med PH412
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

äh... jag körd med två batterier i serie som jag pluggade in i uttaget.
Bara för att testa.
Sen kom jag på att min MRX flanger hade 18 , så det vara bara att låna kräm från den adaptern.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++

Inlägg av mikkejohansson »

antagligen är det kopplat så att om man sätter i en adapter kopplas batteriet ifrån.
Fender - Pedaler - GK - TKS
bassplayer
Medlem+

Inlägg av bassplayer »

Det är enkelt, billigt och den bästa lösningen att köpa en 18 VDC stabiliserad nätadapter från Kjell & Company. Undvik switchade aggregat, de kan få din pedal att brusa rejält.

Troligtvis följer din pedal Boss-standarden, dvs + i höljet och minus i hålet. Det är tvärtemot vad som är normalt. Alltså måste du öppna din Kjellenätdel och kasta om de två ledarna. Det behövs lödkolv men inte så mycket kunnande på elektronikfronten.
Skriv svar