Pedalbordstrams....
- blackparkas
- Medlem++++
Pedalbordstrams....
Sålde ju mitt Stonecastle för ett tag sedan och har inte brytt mig om att köpa något nytt, har bara haft med mig stämpedalen och Q-tron på de gig/rep jag haft sedan dess typ...
Men nu börjar det bli dags att skaffa ett.
Vill ha ett Gatorbord tror jag, men de jag hittar på thomann är antingen för stort eller för litet (41x30 och 75x40)
De har ju vettiga bord där plattan är täckt med filt så man slipper klistra på bordet + att det lutar lite vilket jag tycker känns stabilare än Stonecastles plana bord.
Men hur psycho ser det inte ut med typ 6-7 pedaler på ett 74x40!????
Ritade upp på ett papper här och det kommer ju se helt mongo ut...
Vilka tillverkare har:
- Filt över bordet.
- Lutande bord.
- Ungefär samma pris som Gator.
Gator kostar ju 1200 spänn inkl krämburk!
Men nu börjar det bli dags att skaffa ett.
Vill ha ett Gatorbord tror jag, men de jag hittar på thomann är antingen för stort eller för litet (41x30 och 75x40)
De har ju vettiga bord där plattan är täckt med filt så man slipper klistra på bordet + att det lutar lite vilket jag tycker känns stabilare än Stonecastles plana bord.
Men hur psycho ser det inte ut med typ 6-7 pedaler på ett 74x40!????
Ritade upp på ett papper här och det kommer ju se helt mongo ut...
Vilka tillverkare har:
- Filt över bordet.
- Lutande bord.
- Ungefär samma pris som Gator.
Gator kostar ju 1200 spänn inkl krämburk!
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
- newheartshadow
- VIP medlem
Köp plyfa, alulister och bygg själv? Det tänkte jag försöka ge mig på. Verkar lite omständigt men ändå kul.
Vad kostar Tonetrunkborden från T-rex? De är lutade iaf.
EDIT- de har nog inte filt på borden iofs.
Vad kostar Tonetrunkborden från T-rex? De är lutade iaf.
EDIT- de har nog inte filt på borden iofs.
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack
- blackparkas
- Medlem++++
Ja, har också funderat på att testa bygga nå´t eget.
Hittade en tråd på nå´t annat forum där en snubbe byggt ett ballt bord, men det måste blivit vansinnigt tungt...
Det som talar emot att bygga eget är att man dels ska få tummen ur både mitt i näven och ur röven samt att det ev. blir för tungt gissar jag, men det är klart, det är väl bara att använda samma material som i Gatorborden.
Gatorborden är ju löjligt enkla dessutom så det borde inte vara några problem att apa efter.
Det är vinylen jag är lite skeptisk till att klistra på, tvivlar på att man får till det tillräckligt snyggt...
Hittade en tråd på nå´t annat forum där en snubbe byggt ett ballt bord, men det måste blivit vansinnigt tungt...
Det som talar emot att bygga eget är att man dels ska få tummen ur både mitt i näven och ur röven samt att det ev. blir för tungt gissar jag, men det är klart, det är väl bara att använda samma material som i Gatorborden.
Gatorborden är ju löjligt enkla dessutom så det borde inte vara några problem att apa efter.
Det är vinylen jag är lite skeptisk till att klistra på, tvivlar på att man får till det tillräckligt snyggt...
Senast redigerad av blackparkas den ons 12 aug 2009, 10:40, redigerad totalt 1 gånger.
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
- newheartshadow
- VIP medlem
sorry var bara tvungen...blackparkas skrev:...annat forum där en snubbe byggt ett balt bord, men det måste blivit vansinnigt lett...

Ja lite svettigt lär det nog bli om man ska få det rätt. Kul att testa bara.blackparkas skrev:Ja, har också funderat på att testa bygga nå´t eget.
Hittade en tråd på nå´t annat forum där en snubbe byggt ett balt bord, men det måste blivit vansinnigt tungt...
Finns ju ett par på forumet med erfarenhet från att klistra filt och vinyl vid högtalarbyggen och whatnot, kanske kan be om hjälp med den biten?
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
- Evilbiker
- Medlem++
Gör ett eget, jag gjorde ett som ser ut så här

Jag har fått mina idéer från dom här http://gallery.mac.com/backlinemicke och http://www.pumaboards.com/ ! Din lokala plåtslagare kan nog bocka till efter dina mått eller alt bygga ett i trä! Det är lite fix med att få till det men det blir bra tycker jag! Strömförsörjningen sitter på undersidan! Jag kan göra ett sånt till dig också, men då måste jag kolla lite priser!

Jag har fått mina idéer från dom här http://gallery.mac.com/backlinemicke och http://www.pumaboards.com/ ! Din lokala plåtslagare kan nog bocka till efter dina mått eller alt bygga ett i trä! Det är lite fix med att få till det men det blir bra tycker jag! Strömförsörjningen sitter på undersidan! Jag kan göra ett sånt till dig också, men då måste jag kolla lite priser!
- mikkejohansson
- Medlem++
Som någon nämnde i förbifarten; T-rex eller Pedal Train är bra alternativ. Du har helt rätt om Gator-storlekarna, det stora är STOORT. Jag har det lilla och det funkar bra om man inte orkar släpa det stora (ett sånt Warwick Rockcase som jag "trimmat" med en övervåning - nästan smidigare än lutande om man vill rymma strömförsörjningen under...), men där rymmer man inte en Fuel Tank under.
Sen ska man veta att Gators egna strömdosa bara är en grensladd i en låda, inte isolerade utgångar och du måste ändå ha en adapter i väggen med en tunn sladd som går lätt att trampa ur
Sen ska man veta att Gators egna strömdosa bara är en grensladd i en låda, inte isolerade utgångar och du måste ändå ha en adapter i väggen med en tunn sladd som går lätt att trampa ur

Fender - Pedaler - GK - TKS
- Evilbiker
- Medlem++
- kristgott
- VIP medlem
Jag har t-rex bord + fuel tank som jag är väldigt nöjd med, jag borde dock inte ha gått på budgetvarianten och köpt med gigbag, bättre med case. Mycket kompetent hemmabygge Evilbiker, ser snyggt och gediget ut!
Rickenbacker 4001 -74, Sigma 4001 -72, Sandberg cal PM-5, Washburn B20-8 tidig 80-talare, troligen tysk kontra i sina bästa år
www.myspace.com/twinearth
www.myspace.com/dogheadxxx
www.myspace.com/twinearth
www.myspace.com/dogheadxxx
- blackparkas
- Medlem++++
Stiligt Urban!!
Men är det inte lite tungt?
Ja jag vet inte jag....
Nu blev det svårt.
Ritade som sagt upp det stora bordet på ett papper och det blev helt sjukt stort.
Samtidigt så hade jag ju Stonecastlebordet som skulle blivit ett mellanting mellan det lilla Gatorbordet och det stora, och det tyckte jag blev för trångt, men nu när jag la upp pedalerna på det jag ritat ut så blev det ju liksom utspritt som... ja, väldigt utspritt eller tomt om man säger så...
Gators strömdosa verkar lite sugig förstås, men m tanke på priset så känns det vettigt iaf iom att man får den med bordet för 1200 spänn.
Har inte alls råd att både köpa nytt bord och en "riktig" strömförsörjning just nu så det här är ett vettigt alternativ.
T-rexborden tycker jag är onödigt dyra, kostar ju mer än Gatorbordet och då är det ingen strömförsörjning med.
Dessutom tycker jag T-rex konstruktion känns vekare än Gator.
Men är det inte lite tungt?
Ja jag vet inte jag....
Nu blev det svårt.
Ritade som sagt upp det stora bordet på ett papper och det blev helt sjukt stort.
Samtidigt så hade jag ju Stonecastlebordet som skulle blivit ett mellanting mellan det lilla Gatorbordet och det stora, och det tyckte jag blev för trångt, men nu när jag la upp pedalerna på det jag ritat ut så blev det ju liksom utspritt som... ja, väldigt utspritt eller tomt om man säger så...
Gators strömdosa verkar lite sugig förstås, men m tanke på priset så känns det vettigt iaf iom att man får den med bordet för 1200 spänn.
Har inte alls råd att både köpa nytt bord och en "riktig" strömförsörjning just nu så det här är ett vettigt alternativ.
T-rexborden tycker jag är onödigt dyra, kostar ju mer än Gatorbordet och då är det ingen strömförsörjning med.
Dessutom tycker jag T-rex konstruktion känns vekare än Gator.
- Evilbiker
- Medlem++
- blackparkas
- Medlem++++
Hehe.
Det behövs väl egentligen inte.
Men med 8-10 pedaler på så lär det bli en hel del iaf.
Vilket pedalbord som helst väger ju en hel del med 8-10 pedaler på iofs....
Men jag tänkte att kanske de där alu-prylarna gör det tyngre ändå?
Man kanske skulle kolla på tillverkning i aluminium?
Finns det några som gör sådana bord?
Lär bli dyrt.....
Det behövs väl egentligen inte.
Men med 8-10 pedaler på så lär det bli en hel del iaf.
Vilket pedalbord som helst väger ju en hel del med 8-10 pedaler på iofs....
Men jag tänkte att kanske de där alu-prylarna gör det tyngre ändå?
Man kanske skulle kolla på tillverkning i aluminium?
Finns det några som gör sådana bord?
Lär bli dyrt.....
-
- Medlem+
Förenklat kan man säga att stål är 3 gånger starkare och 3 gånger tyngre än aluminium.
Om man skall spara vikt med en konstruktion av aluminium bör man dra nytta av att det har andra egenskaper och tillverkningsmetoder än stål tex. vad gäller gjutning, ytbehandling, korrossion, verktygsslitage osv.
/Alexander
Om man skall spara vikt med en konstruktion av aluminium bör man dra nytta av att det har andra egenskaper och tillverkningsmetoder än stål tex. vad gäller gjutning, ytbehandling, korrossion, verktygsslitage osv.
/Alexander
- mikkejohansson
- Medlem++
Både Pedal Train och T-rex är väl aluminium? Och i alla fall Pedaltrain verkar ju vara SJUKT stabila...
Tänk också på med Gatorbordet: köper du en till "stor" EHX-pedal så har du genast mycket mindre tom yta...ska du dessutom ha en ordentlig strömdosa kanske den inte ryms under. Lägg sen till att du kanske behöver en grendosa om du har några skumma 24v/40v/32v som inte går via strömdosan....
Jag har varit sugen på det bordet då storleken är tilltalande (kör 60x40 nu men har liite trångt), men...det lilla väger rejält och jag kan bara ana vad det stora väger. Tjock träkonstruktion väger ju därefter.
Tänk också på med Gatorbordet: köper du en till "stor" EHX-pedal så har du genast mycket mindre tom yta...ska du dessutom ha en ordentlig strömdosa kanske den inte ryms under. Lägg sen till att du kanske behöver en grendosa om du har några skumma 24v/40v/32v som inte går via strömdosan....
Jag har varit sugen på det bordet då storleken är tilltalande (kör 60x40 nu men har liite trångt), men...det lilla väger rejält och jag kan bara ana vad det stora väger. Tjock träkonstruktion väger ju därefter.
Fender - Pedaler - GK - TKS
-
- VIP medlem
Varför leta efter ett lätt pedalbord när man spelar på en Sunn 300T? 

http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
- blackparkas
- Medlem++++
Egentligen borde du få räkna ut det själv, men man kanske vill kapa några kg någonstans just FÖR att man har en Sunn...marcbass skrev:Varför leta efter ett lätt pedalbord när man spelar på en Sunn 300T?
Får tänka på saken, men visst, det är ju ganska lätt att fylla ut bordet egentligen.
Hm.... Lurigt!
Pedaltrain och T-rexborden är ju lämpliga också pga man kan dra kablarna under bordet så det inte blir lika mycket kablage på ovansidan.
Men jag har alltid tyckt att de där rackarna ser lite billiga ut med de ihåliga borden etc.
Tycker Gatorborden bla ser mer ordentliga ut.
Fanns nå´t ytterligare fabrikat vill jag minnas på Ebay.com som jag inte sett någon annan stans som var som en kombination mellan Gator och Pedaltrain.
- Bassplaya
- VIP medlem
Trailer Trash kanske?!blackparkas skrev: Fanns nå´t ytterligare fabrikat vill jag minnas på Ebay.com som jag inte sett någon annan stans som var som en kombination mellan Gator och Pedaltrain.
För att inte det här inlägget ska verka onödigt så ger jag dig även ett tips.
Hos Stonecastle kan du ju få specialstorlekar oxå i andra mått än standardstorlekarna. Är inte det ett alternativ?
- mikkejohansson
- Medlem++
- blackparkas
- Medlem++++
Nej, jag är helt övertygad om att både T-rex och Pedaltrain är av ypperlig kvalitét och hålle bra.
Men de ser inte ut som jag vill att det ska se ut...
T-rex har ju iofs ett bord i perfekt mått, 68x33 eller vad det nu var, nå´t åt det hållet.
Helt perfekt egentligen.
Men då är det typ... beige!??
Bassplaya: Trailer Trash kan det vara ja!
Får kolla upp det. Säljs de i Sverige mån tro?
Stonecastle var bra och stabilt och kändes lyxigt den som väska.
Men som pedalbord tyckte jag inte det var lika bra.
Platt för det första och så det faktum att man antingen måste klibba velcro över hela bordet själv eller anpassa efter pedalerna kändes grymt bajsigt.
Det var ju dessutom på sniskan att man fick in en Bass Balls i den kan jag säga...
Custom Stonecastle är inte uteslutet, absolut inte.
Men jag skulle hellre vilja ha ett custom Gatorbord...
Men de ser inte ut som jag vill att det ska se ut...

T-rex har ju iofs ett bord i perfekt mått, 68x33 eller vad det nu var, nå´t åt det hållet.
Helt perfekt egentligen.
Men då är det typ... beige!??
Bassplaya: Trailer Trash kan det vara ja!
Stonecastle var bra och stabilt och kändes lyxigt den som väska.
Men som pedalbord tyckte jag inte det var lika bra.
Platt för det första och så det faktum att man antingen måste klibba velcro över hela bordet själv eller anpassa efter pedalerna kändes grymt bajsigt.
Det var ju dessutom på sniskan att man fick in en Bass Balls i den kan jag säga...
Custom Stonecastle är inte uteslutet, absolut inte.
Men jag skulle hellre vilja ha ett custom Gatorbord...

- Bassplaya
- VIP medlem
Tror inte det faktiskt.blackparkas skrev: Trailer Trash kan det vara ja!
Har bara sett dom nån enstaka gång på Vendolin, aldrig i nån affär.
Här är iaf länken till deras hemsida:
http://www.trailertrashpedalboards.com/main_scroll.htm
Jäkligt snygga bord IMHO

- blackparkas
- Medlem++++
Ja, köpte faktiskt lite kardborreband där nu senast i förebyggande syfte.MikeO skrev:Jag investerade en 50-lapp på 5 m karborreband på Biltema.
Räckte med råge att täcka in hela bordet.
EDIT: 3 meter svart 50mm kostar nu 75:90.
Är klistret lika starkt som de velcroband man får med Stonecastleborden eller köper? (Typ warwicks?)
Trailertrash it is!!
Det var de borden jag sett förut.
Sådant måste det nästan bli va?!
Men de är ju inte direkt billiga...
- Mike
- The Transporter
De funkar i all fall lika bra som de som följde med.blackparkas skrev: Ja, köpte faktiskt lite kardborreband där nu senast i förebyggande syfte.
Är klistret lika starkt som de velcroband man får med Stonecastleborden eller köper? (Typ warwicks?)
Bara man gör rent ORDENTLIGT innan man sätter på det.
Nu har jag iof fyllt upp med skumgummi i locket så pedalerna ligger väl inbäddade under transport.
TVR!
Because Porsche are for girls.
Because Porsche are for girls.
- Bassplaya
- VIP medlem
Smakar det så kostar detblackparkas skrev:Ja, köpte faktiskt lite kardborreband där nu senast i förebyggande syfte.MikeO skrev:Jag investerade en 50-lapp på 5 m karborreband på Biltema.
Räckte med råge att täcka in hela bordet.
EDIT: 3 meter svart 50mm kostar nu 75:90.
Trailertrash it is!!
Det var de borden jag sett förut.
Sådant måste det nästan bli va?!
Men de är ju inte direkt billiga...

Blev oxå sugen som fan på ett TT-bord. Hade vart coolt med ett Glowing-bord.
Fast i nuläget känns det onödigt iom att jag bara har tre pedaler

- Evilbiker
- Medlem++